Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterböckerlästips
Läst 1770 ggr
AndersE
0

Riksdagsmän 1906

Det här med källor är kul…

Köpte ett häfte på Tradera med titeln "Porträtt och biografialbum öfver svenska statsrådets ledamöter vid 1906 års början samt riksdagens andra kammare år 1906". Det är utgivet av Aftonbladet och Dagen.

Som förväntat hittar jag min farfars morfar där, med ett porträtt jag sett tidigare. I den sparsamma texten hittar jag dock ett par nya uppgifter. Det står att han varit med på 17 riksdagar - det exakta antalet är nytt för mig. Dessutom står att han fick 799 röster mot tvåans (Ludvig Persson i Ottosminne) 420. Ottosminne verkar ligga i närheten av Åstorp.

lizzkulla1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

släktforskningen måste bli x rolig med så många fynd och en rik släkthistoria

i min släkt finns mest drängar-pigor, som där inte står så mycket om,

har ett papper som jag är mycket rädd om från 1828 15 nov. undertecknat johan gyllström

det måste vara min morfar hjalmars farfar johan som skrivit ner sitt hushåll 1828   där står dräng, torpasflicka och torpare.

johan  var född 1783    hustrun  1782

sonen lars gymnasist han blev präst , född 1807

han fick en dotter som hette laura och kallades för   frykdalsrosa för sin skönhet uppväxt i sunne. laura blev med tiden farmor till zarah leander och zarah föddes 1907.

olov nicklas född 1809  blev mitt stamträd

AndersE
0

#1 Bevarade brev och dokument är ofta väldigt värdefulla. Kanske något att tänka på då tidningarna är fulla av råd om att rensa sitt hem och slänga allt som inte används…

Wikli
0

Hej Anders,

17 riksdagar imponerande! Har du lyckats hitta några riksdagsskrivelser eller hur han röstade om den tidens frågor i riksdagen? Det hade ju varit intressant för att bilda sig en uppfattning om hans politisk ståndpunkt och hur han var som person.

/Linda

AndersE
0

#3 Lite har jag. Han var rätt traditionell lantmannapolitiker.