Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 1590 ggr
xian
0

Register on line

Jag sitter och pular med "Liljas blekingska samling". Register och källor börjar ta form. Tanken är att hela samlingen ska ut på nätet så småningom. Men redan nu kan ni ju se om ni hittar något intressant i registren.

Jag är tacksam för synpunkter och nya idéer.

Alsterolle
0

Kul att få se hur ni har löst detta med dokumentpresentation - och sökning!

Hur är dokumenten avfotade?

Jag skall titta lite närmare på det hele - när sömnbehovet har blivit tillgodosett!

xian
0

Nu är det inte jag som har plåtat av Liljas samling. Men principen är den här. Fast böckerna är ju inte lika tjocka ;-) Bilden kommer från Krigsarkivet.

Exempel på bilder från Krigsarkivet finns här.

När det gäller presentationen är jag väl i hög grad medskyldig. Tanken är ju att den ska ha en layout som påminner om muséets hemsida

Fridlevstads församlingsbok 1900-1910 ska också ut på muséets hemsida i anslutning till Hörydaprojektet.

chrissan
0

Oj, det var intressant. Jag hittade genast mina Eneberg (se Ett gammalt fotoalbum) och blev naturligtvis nyfiken på de dokument som registret hänvisar till

Cheyenne
0

Samma här; hittade bla min morfars farfar, dennes syster och deras far under "Silow" samt deras mor under "Ripa".

Precis såna här sidor behövs inom släktforskninge, ffa för de som önskar göra lite mer av sin forskning, dvs personforskning och inte bara antavlor.

AndersB
0

Utmärkt initiativ! Skrattande

AndersE
0

Det ser väldigt bra ut. Bara synd att jag inte har Blekingeanor (fast sambon har en del…)

vickevira
0

Åh - vad snyggt upplagt!

Jag hittar också släktnamn som passar :)

AndersB
0

Fast jag har hemskt svårt att läsa Liljas kråkfötter. Tacka vet jag kyrkböckerna på 1700-talet. :)

xian
0

#3-#4-#7 Ni får ge er till tåls ;-) Jag håller på att indexera tidningsklippen 22x100 sidor + diverse utvik.

#8 Vänta bara tills du får se handskriftssamlingen.

Enbart källförteckningen är intressant. Den kan ge lite nya infallsvinklar.

xian
0

Liljas blekingska samling

Första albumet med tidningsurklipp är utlagd för den som vill studera närmre och få en uppfattning om hur det kommer att se ut:

Klippen är hufvudsakligen ur Karlskrona-Tidningen sommaren 1915 - hösten 1916.

Kommentarer mottages tacksamt.

xian
0

Tidniningsklippen börjar ta form. Klippbok volym 22 är utlagd som demo.

Som vanligt tacksam för kommentarer och förslag till förbättringar.

chrissan
0

Med koppling till register blir det mycket intressant. Vilka år rör det sig om?

Det finns en hel del roliga notiser av gammal god kommunalpampsstil. Stora planer för den egna socknen som metropol.

xian
0

Jag skulle uppskatta att klippböckerna omfattar cirka 1910-1945. Albert Lilja var född 1868 och dog 1950. En liten släktutredning finns här.

Det finns både sakregister och personregister till samlingen. Det verkligt intressanta är handskriftssamlingen, men det är en grannlaga uppgift att skanna/fotografera av de 28 volymerna. Mycket är skrivet med blyerts och tiden börjar ta ut sin rätt. De flesta av de tryckta källorna som Lilja hänvisar till finns i muséets bibliotek

P.S. Klippbok 21 är också utlagd som demo.

chrissan
0

Vad är källan till Peter Eneberg på sid 991 i registret?

Jag gillar att ni satt in länk till Libris i källförteckningen med tryckta alster. Då kan man se om boken går att få tag på i närheten.

xian
0

#14 Källan bör framgå av den sida som hänvisas till i handskriftssamlingen (som jag inte har tillgänglig just nu)

sidan 6 i volym 20 av tidningsurklippen kan ni läsa om hur vi blev "blåsta" på ett amerikaarv på 100 miljoner dollar år 1937:

Johan Emanuel Karlsson var bror till min farmor. En fattig torpare med 13 hungriga barn långt uppe i Lösna-mark. Min farmor fick bära upp mat till dem så de inte skulle svälta ihjäl. Min farmor hade ju det lite bättre ställt. Bara tio barn och så var min farfar vid varvet. "Stautens kauka är liten men säker". Fast jag tycker det var lite synd att "morbror" Johan eldade upp alla friarbrev och tiggarbrev som han fick. Fast de värmde väl lite i vedspisen kantänka.

Det var för övrigt de uteblivna 100 miljonerna som fick mig att börja släktforska en gång i tiden ……..

Cheyenne
0

Xian, varför kommer jag inte in på hemsidan?? *ledsen*

xian
0

#16 För att den är flyttad till sin permanenta plats. För sluttest av den inblandade personalen. Du får ge dig till tåls några veckor. Det är lite mycket "fram och tillbaka" just nu.