för liten stil
detta jag skriver nu är så litet att jag inta kan se mer än suddiga streck
även mina anhöriga sådet beror inte på mej
om ni svarar kan jag inte läsa det , kan jag ej göra något åt detta m. er hjälp får jag tacka för mej tråkigt men sant
om ni har lust att svara är min adress liizzkulla1@hotmail.com hejdå i blindo
Om du klickar på "Inställningar" längst upp till höger kan du ändra storlek på text m.m.
jag har skrivit mail till henne eftersom hon tydligen har stora problem att se text här över huvudtaget.
försökt se om det fanns möjlighet här i skrivrutan att skriva med större text men hitta ingen.

Jag har tipsat tidigare att textstorleken kan ändras genom att hålla CTRL-tangenten nertryckt och rulla på mushjulet (om du har sådant)
Fungerar iaf för mig och Firefox.

Vilket bra tips! 
Jo men om man gör så så ändras storleken på hela fönstret och inte bara själva texten. Åtminstone med IE.

Jag har en mus som har förstoringsglas. Den knappen är ungefär som scrollerknappen men sitter på sidan.
I vissa fall är det lättare att läsa en text som är vit mot mörk bakgrund. Alltså redigera-markera.
Jo, man kan hanka sig fram på ena eller andra sättet, men det jag har sett av ändringarna hittills har enbart varit försämringar. Synd, jag hade börjat trivas här.
Jag har i nedre högra hörnet ett litet förstoringsglas och till höger om detta kan man ställa om storleken på texten. Jag har just ändrat från 100 % till 125 %. Det blev betydligt mer lättläst.
Om detta förstoringsglas kom med uppgraderingen från IE6 till IE7 eller om det funnits hela tiden utan att jag sett det, vet jag inte.
Det fanns inte i 6:an inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Jag använde den på min stationära (där jag har 800 i skärmupplösning) när jag ville åt det som finns till höger. Nu behöver man ju inte det då det finns scrollist i nederkant. Men kan vara bra att använda ibland i alla fall för det finns vissa som har den iställd på högre än 100% och får då olika problem med hur saker ser ut på iFokus.
#8 pertho vad tycker du har blivit sämre. Största förändringen är väl att dom tagit bort ramarna. Och att dom placerat om knappar. Annars är det ju lika som det var förut, bara det att man får lära om vart olika knappar sitter.
Den mest påtagliga försämringen för mig är just att det redan förut alltför lilla typsnittet nu har blivit ännu mindre. Förut kunde jag hjälpligt läsa texten med 120 %, som gick hyggligt. Det enda jag inte såg var den ointressanta högerraman. Nu måste jag använda 150 % förstoring (unikt för iFocus) och då krävs ett evigt scrollande fram och tillbaka.
Det som är viktigast för mig, är att enkelt och snabbt kunna finna, läsa och kommentera inlägg. Det har generellt blivit svårare. Övrig ornamentik har jag inget intresse av.
När jag nu korrekturläser vad jag just skrev, kan jag inte, med 180 % förstoring, se om jag här ovan skrivit "ornamentik" eller "omamentik". Min syn är änså inte sämre, än att jag hjälpligt klarar prästernas kråkfötter via Genline.
"Vad tiden ändå gått fram,
sen Adam och Eva dolde
för Herren vår Gud sin skam."
(N. Ferlin)

Om man är lycklig nog att ha en högupplöst skärm så blir texten som alltid i dessa liten, men om man använder förstoringen i nedre högra hörnet på IE7 så får man med hela bilden med större text. Med lägre upplösning blir det antagligen bara en del av skärmen.
Högupplöst skärm med förstoring rekommenderas alltså för alla som inte ser så bra.
Det går att göra en del inställningar i erbbläsaren också så att det blir bätter gå in på internetallternativ ovh gå sedan in på teckensnitt så går det att förändra där och så har vi inställningarna man kan göra på i fokus under sina privata inställningar där kan man både få tre olika dtorlekar på texten och andra typpsnitt på texten
Att behöva scrolla i sidled är något man lär sig dett fick jag alltid göra förut
Om alla dessa inställningar inte rävker så finns det bra förstoringsprogram på marknaden
I Windovs vista finn det även en inbygg skärmläsare
Sedan finns det såeciella läsorpgram fast de är mycket dyra men om man ser så dåligt att man behöver dessa så kan man få dessa som hjälpmedel
Så man behöver absålut inte sluta läsa på datorn det vet jag med säkerhet eftersom jag själv kan vara med trots att jag bara kan skilja på ljus och mörker och känner flera som är helt blinda och som har utbildning på datorer
Inställningar högst upp till höger fungerar märkligt nog inte för Proveniens, men alla andra sidor blir större text efter ändring. Jo, jag har rensat cachen och laddat om sidan, men texten är fortfarande liten!
Testar bara, jag klarar mig än så länge med den lilla texten. Bara rapporterar det märkliga felet.
Med Mozilla Firefox går det utmärkt att ändre textstorlek. Inställningar - Innehåll. Byt storlek.
Mvh/gurin
Min utgångspunkt, under de 40 år jag använt dator i arbetet och privat, har alltid varit att datorn är ett verktyg som skall underlätta mitt arbete, inte min herre som tar kommndot över mig. I linje med detta undviker jag t. ex. webplatser som är obekväma att hantera.
Har Ni läst "Sagan om den stora Datamaskinen" av Olof Johannesson ( = Hannes Alfvén)? Den kom ut 1966 och var mycket framsynt.
Men Pertho, har du testat alla förslag att ändra storleken?
Jag tror din inställning inte fungerar i längden. Webbsajter är gjorde av friska 25-åringar som regel, och är anpassade i sitt standardutförande att passa normal syn osv. Man ska förstås kräva att det finns möjligheter att ändra inställningarna på gärna mer än ett sätt. Men det gäller att utnyttja möjligheterna. Man kan inte kräva att varje sida fungerar bra för alla i sitt standardutförande.
#15 Efter några timmar så slog ändringen igenom även i Proveniens. När jag ska ändra tillbaka till Normal så händer samma sak. Allt på iFokus ändras direkt utom Proveniens. Den är fortfarande med stor stil! Hoppas det fixar sig med tiden nu också.
Jag använder Firefox 3.
Min utgångspunkt, under de 40 år jag använt dator i arbetet och privat, har alltid varit att datorn är ett verktyg som skall underlätta mitt arbete, inte min herre som tar kommndot över mig. I linje med detta undviker jag t. ex. webplatser som är obekväma att hantera.
Har Ni läst "Sagan om den stora Datamaskinen" av Olof Johannesson ( = Hannes Alfvén)? Den kom ut 1966 och var mycket framsynt.
Goddag yxskaft?
En av de stora vinsterna med nya versionen är att det skall vara lättare och bättre t.ex. för de med dålig syn. Textstorleken kan ändras via "Inställningar" längst upp till höger. Jag (med bred skärm) har dessutom valt att få iFokus att täcka hela fönstret. Tidigare hade jag outnyttjat fält längst til höger.
tryckte på visa och ändrade där till större stil de hjälpte för mej
fast jag försökt på andra sätt innan jag skrev till fockus
fick ett svar direkt till min dator på min adress som sporrade mej,
fast det som annia skev inte funkade hos me TACK ANNIA
nu skall jag lära mej hitta i det nya, gamla väla kunde jag bra men hittar inte så bra på de nya, det tar väl sin tid här också för en gammal hjärna
trots att jag har dålig syn så ser jag även på min bärbara som har en skärmupplösning på 1020 eller om det 1220 kommer inte ihåg vilket. Och där har jag förstoringsglaset på 100% Vilket faktiskt är helknasig för ändrar jag på stationära till den upplösningen så blir texten jätteliten och får då ändra förstoringsglaset till 120%.
Här på min stationära har jag en skärmupplösning på 800 och där ser jag gott och väl. Och numera finns det ju en scrollist nertill så man kan komma åt högerkant utan att krångla med förstoringsglaset.
Lizzkulla du får ett mail senare när jag kliver över till min bärbara för jag har några fundringar på det du skrev som jag tyckte lät bakvänt.
# 20 Beträffande yxskaftet.
Mitt meddelande # 17 skickades som framgår kl. 09:40. Sedan gick jag en promenad När jag återkom kl. 11:17 skickades samma meddelande tydligen en gång till, möjligen utan min medverkan, men i varje fall utan min avsikt. När jag senare klickade på "första olästa" såg jag bara Ditt # 20 (yxskaftet). Ditt # 18 såg jag aldrig. J ag är alltså inte fullt så insnöad som det kan ha verkat.

pertho, jag har samma problem som du, dvs de olästa meddelanden markeras inte som olästa utan jag finner de "av en slump".
Mitt meddelande # 17 skickades som framgår kl. 09:40. Sedan gick jag en promenad När jag återkom kl. 11:17 skickades samma meddelande tydligen en gång till, möjligen utan min medverkan, men i varje fall utan min avsikt. När jag senare klickade på "första olästa" såg jag bara Ditt # 20 (yxskaftet). Ditt # 18 såg jag aldrig. J ag är alltså inte fullt så insnöad som det kan ha verkat.

Oj, nu lever forumet sitt eget liv *spooky* 
Ja, det verkar så! Yxskaftet lever sitt eget liv. Inget illa menat pertho. Förhoppningsvis konvergerar forumet till allas trevnad efter ett tag. Inkörsproblem finns alltid.
Det sker tydligen sådana dubbelpostningar hur som helst. Här har vi en till!
Jag tror att dubbelpostningarna kan uppstå så här:
Tidigare tror jag många tryckte på "Uppdatera" i webläsaren för att komma till startsidan och se forumlistan uppdateras. Om man gör så nu så blir det en dubbelkommentar - även om det var några timmar sedan man skrev kommentaren. Det har nog att göra med att ramarna borta och adressen i webläsarfönstret blir unik.
Ett bättre sätt i den här versionen är att klicka på sajtens bild (för Proveniens den sepiatonade bilden på huset). Då kommer man till startsidan med uppdaterad forumlista.

Ja, ja, vädret är uruselt så inte mycket händer hos mig. Men på Proveniens, dääär händer det saker hela tiden 
#32 Antagligen förklaringen. Det borde nog rapporteras in så man kan ändra hur det fungerar efter ett postat inlägg. Användaren måste ju kunna göra Uppdatera om så önskas.
En viiiiktig sak återstår också att fixa. Fler och roligare smileysar!!! Man mår nästan illa när man ser utbudet.
(exempel på det)
#34 Och jag som är smileysmotståndare. Riktigt hatar blinkande blippande forum i 800 färger…
;-)

En nackdel när man förstorar texten är när nån sätter in smileys mitt i texten, det lägger sej ovanpå så man ser inte vad som står. Skall de vara med, sätt dem i början eller slutet av stycket.
#34 Förstorar du texten till 150% ser du hur jag menar.
Det enklaste sättet att ändra textstorleken är att rulla mushjulet samtidigt som Ctrl hålls nere. Då behöver man inte ändra några inställningar.
Gäller både Firefox och Internet Explorer (åtminstone 7)
Med den metoden så hamnar också smileys rätt.
Tja, många av oss har ingent mushjul. Sitter med styrplatta, eller vad det nu kan heta. Men jag skall inte klaga för jag har inget problem med den lilla stilen.
mvh/gurin

#37 Jag rullade och ändrade textstorleken som du beskrev, men smileen som du har i #33 döljer en del av texten då också.
Jag ändrar textstorlek enklast genom att trycka på förstorningsglaset längts ner till höger. Det finns nog inte på alla datorer.
Sofiae du har rätt, det finns inte på alla. IE7 har och likaså nyare opera tror den har nr 9 nånting. Men på äldre finns det inte. Så där får man försöka använda ctrl knappen. Då endera med - eller + eller scrollhjulet på musen. Ev funkar det att få det att återgå till 100% genom ctrl och sen siffran 0.
Har för mig att det i IE6 ska finnas en länk nånstans uppe bland knapparna. Kommer inte ihåg om det ligger under visa eller verktyg, men ska heta zoom eller nåt sånt.
Gurin när det gäller styrplattan på min bärbara har jag två bitar. En stor fyrkantig sak som är istället för själva musen. Sen alldeles bredvid en liten avlång en. Och den ska man tydligen kunna scrolla med. Dock inte använt det så mycket så vet inte hur bra det funkar. Fast den kanske inte finns på alla.
#38 Där kom lösningen till gurin. Om man inte har mushjul så använder man Ctrl och plus och minusknapparna för att ändra textstorleken.
#39 Kanske det beror på att du redan ändrat texten bort från Normal i Inställningar? Alla smileys följer med i texten när jag rullar mushjulet på den här sidan även den i #34.
Förstoringsglaset finns inte i Firefox.
Aha Ctrl + och - funkade bra. Men som sagt jag klarar mig bra med standardinställningar.
mvh/gurin