Vilken stad?

Sigtuna?

#6 Fel men staden är minst lika vacker ;)
Ledtråd #7 Klostret hade ett latinskt namn vilket i översättning blev det nuvarande namnet på staden.
===
Mariefred

nu får ni allt gissa ;) Ledtrådar
s/s = steam ship
1537 är ett årtal
Vad finns i denna stad som nutida konstnärer och konstälskare uppskattar?
Kartusianmunkar
Äldsta "någonting" som har med mat att göra
Ånglok
Samt ledtråd ovan #7

Svaren på ledtrådarna;
s/s = steam ship = s/s Mariefred är båten vi tog till Mariefred, utgår från Strömkajen i Stockholm
1537 är ett årtal = året då Gustav Wasa lät bygga Grispsholms slott
Vad finns i denna stad som nutida konstnärer och konstälskare uppskattar? = Grafikens hus
Kartusianmunkar = Enda munkslottet i Sverige med Kartusianorden. Gustav Wasa lät stänga och riva klostret
Äldsta "någonting" som har med mat att göra = Sveriges äldsta Värdshus låg i Mariefred
Ånglok = Fortfarande kan man åka tåg med ett gammalt ånglok med utgång från Mariefred
Ledtråd # 7 var det latiska namnet på staden vilket munkarna instiftade, dvs Pax Mariae, vilket betyder "Maria i fred".
Grattis igen pertho!
Jag kände igen Rådhuset, men var inte säker.
På tal om s/s Mariefred, så reste jag med den från Riddarholmskajen till Strängnäs sommaren 1943. Då var den vedeldad. Jag fick komma ner i maskin. Eldaren hade gått på värmen och lärde mig svära på engelska och portugisiska.

Mariae _är väl genitiv? Så Marias fred bör klostret ha hetat. Solveig besserwisser
_
#12 Visst är det väl så att s/s Mariefred fortfarande eldas, fast numera med kol? Jag har också varit nere i maskin, men det var någon gång på 70-talet.
I vilket fall som helst så eldas K.M. Nelsson med kol. Här har ni K.M. Nelson i församlingsboken ;-)
Jag har faktiskt rallat lite grand på ÖSLJ. Spikat räls tillsammans med Björn von Sydow.
Jag undrar om Systembolaget är kvar i sin mysiga lokal. Det dracks ju en och annan vinare på den tiden.
Och för några år sedan var jag med och lastade NAEJ 2 för vidare befordran till Mariefred. Eftersom vagnen hade tjänstgjort som förråd och tvättstuga ute vid Skönstavik i mer än femtio år så lär det krävas mycket ideellt arbete innan den kan börja rulla mellan Mariefred och Läggesta.
Som en parentes kan nämnas att vi sökte polisens tillstånd vid flytten eftersom vi var tvungna att blockera cykelbanan och ena körfältet, men se det gick inte för sig. Svaret vi fick var: "Vilket åker på annat håll den kvällen"
P.S. När s/s Mariefred lägger till så möter tåget upp vid Ångbåtsstationen så man slipper traska ända till Mariefreds Central.
Det finns små mikrohistorier överallt ;-)

Solveig, du har säkerligen rätt. Förlåt min okunnighet. Har du någon trevlig bildgåta på lager? 
#14. Ja s/s Mariefred har säkert alltid eldats och då vanligen med kol. Att den eldades med ved under kriget var en kristidsåtgärd.
Det jag minns bäst från stockholmsresan 1943 är inte ångbåtsfärden hem, utan den 12 mil långa cykelturen från Eskilstuna upp till Stockholm. Det var drygt för en tioåring. Motvind hela vägen, naturligtvis.

# 15 Äsch det är väl inget att be om ursäkt för :) Det är bara jag som är stöddig och ska visa att jag har gått på latinlinjen för hundra år sen! Inte trodde jag att jag skulle få nån som helst nytta av det nån gång, men faktiskt har jag lite användning av det lilla jag kommer ihåg när jag läser kyrkböcker.
#17 Tycker detta ser ut som Arvika med Glafsfjorden i bakgrunden!

Helt korrekt!
Visst är det Arvika.
Förr doftade det "Tiger Brand" från tobaksfabriken i staden.
Ledtråd1
…. populär turistort vars befolkning stiger under sommarmånaderna!
Ledtråd 2
…blev stad 1816, men tätort är en bättre benämning! Årligt evenemang snart här aktuellt!

Borgholm? Evenemanget bör väl vara Kronprinsessan Viktorias årliga födelsedagsfirande på Solliden??
Mitt i prick Cheyenne!
Visst är det Borgholm, och byggnaden på bilden är Borgholms kyrka.
För den som inte känner till Borgholm närmare. Vad har Dock Street på vänster hand, North Shields i England ja, ja, för förbindelse med Borgholm?
"Tiger Brand… Mary Strand Dockstreet på vänster hand!…allt enligt Evert Taube!" Citat från visan om Mary Strand som hade cigarrschappet Tiger Brand i North Shields i England….detta var en kommentar till #20! Har inget med Borgholm att göra!
#27. Aha!
Min pappa rökte Tiger Brand före kriget. Plåtaskarna med tigern hängde sedan med mycket länge. De var bra att förvara skruvar, spiralborrar och annat värdefullt i. Ännu finare var förstås Greve Gilbert Haniltons Extra Blamdmimg. Den fanns i femkantiga(?) bukiga glasburkar med skruvlock. Burkarna gjorde sedan god tjänst i hushållet, mest till blåbärssylt.
Jag har ingen enda kvar, varken av askarna eller burkarna.

Arvika hade en av Tobaksmonopolets större fabriker förr och bl.a förädlades just den poulära tobakssorten "Tiger Brand" där. Då sa man att Arvika doftar Tiger Brand.

#30 Vackert, men det ringer inga klockor…
;-)

Ledtråd:
Vi åkte en bra bit hemifrån, men inte längre än vi åkte hem till kvällen…….

När jag ser blåklinten så vill jag ju placera er i Skåne. Men var……!??
Var ni i Örebro, kanske? Är det en liten, liten del av Nicolai-kyrkan man ser på din första bild, och en servering i Wadköping på den senaste?

# 34 och 35
Nix!

Nej, vid närmare eftertanke så är det nog för långt att åka till Skåne från Värmland och tillbaka under en och samma dag. Tror jag ska "jaga" er i Bohuslän. ;)

Om man tar "fågelvägen" så ligger inte den här platsen så långt ifrån Chrissans tusculum…..

Jag gissar på Hjo

Tvärs över vattnet ligger Karlsborg och Undenäs. Fast Undenäs är det inte.
Ser faktiskt ut som Hjo (lite längre söderut, men oj vilken god Vätterlax man får därifrån)

Visst är det Hjo!
En jättefin liten stad med en underbar rökt Vätternsik som vi köpte med oss hem och har ätit nu i kväll med kokt färskpotatis och smör.
Inte så långt från Dej och Ditt tusculum, chrissan!

Och visst är det fint vid Vättern! Rökt sik är jättegott. Nu är det dags att gå ut och hämta kräftburarna. De små har simmat ut och det är bara lagliga kvar. Fr o m i år måste man ha burar med flyktvägar av viss storlek.
Nya lånehunden Alice, som enligt uppgift skulle vara synnerligen morgontrött och aldrig gå upp före 11 (husse jobbar natt på radion) väckte mig kl 6, även hon tycker att Vättern är toppen, varför sova när man kan bada? Ett paradis för hundar och människor.
Sedan blir det besök av gamla vänner från tiden i Norge. Som älskar kräftor - finns inte att få i Norge.

Jag kanske är den som bor närmast Hjo, 1½ mil. Synd att jag inte var hemma så jag kunde gissa. Men jag var på Orust och letade soldattorp med framgång, inte så dumt det heller.

Ja se där, jag gissade rätt. Tog det på småbåtshamnen, fick en känsla av att det var Hjo, och så hjälpte ledtrådarna till.
Jag har varit i Hjo en gång för så där en 15 år sedan, en helt underbar stad, skulle inte ha något emot att bo i ett av de tornprydda husen där.

Trosa!??
Visst alldeles rätt, Världens ände har väl de flesta hört talas om.

Det är en så enormt söt stad så man blir alldeles till sig. På husen som ligger jäms med Trosa kanal har man behållit traditionen med…..jag vad 17 heter de nu då? Vet att ämnet varit uppe förut här på proveniens….! Det är som speglar, backspeglar som sitter på husfasaden.
#51 Skvallerspeglar kallar jag dem…

#52 Tack! Så var det.