Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 8863 ggr
Cheyenne
5

1930 års folkräkning

Rubricerade församlingsböcker är nu skannade och finns tillgängliga länsvis på SVAR. Som med SCB-längderna är de inte indexerade och man får bläddra en hel del för att hitta "sin" församling under respektive län men 1930-talet är ju lite av det "svarta hålet" så jag bockar, niger och tar emot med glädje.

AndersE
0

Kul, ska genast kika!

xian
0

Är det verkligen församlingsböckerna som är skannade? Dessa finns ju i viss utsträckning kvar ute på pastorsexpeditionerna.

Det rör sig väl om SCB-utdragen från församlingsböckerna som gjordes 1930?

När det gäller Blekinge län torde denna ordning gälla:

Östra härad: Kristianopel, Torhamn, Sturkö, Tjurkö, Ramdala, Jämjö, Lösen, Augerum och Rödeby.

Medelstads härad: Fridlevstad, Sillhövda, Nättraby, Aspö, Hasslö, Listerby, Förkärla, Hjortsberga, Edestad, Tving, Eringsboda, Ronneby lfs och Backaryd.

Bräkne härad: Bräkne-Hoby, Öljehult, Hällaryd, Åryd, Asarum och Ringamåla.

Listers härad: Mörrum, Elleholm, Jämshög, Kyrkhult, Gammalstorp, Ysane, Mjällby och Sölvesborg lfs.

Städerna: Karlskrona sfs, Karlskrona amt, Karlskrona mosaiska fs, Ronneby sfs, Karlshamn sfs och Sölvesborg sfs.

AndersE
0

Jag kan tycka att det är rätt dåligt att det inte finns något som helst register. När man ändå har allt framme och fotograferar borde det gå att skapa åtminstone ett enklare register.

Istället för att alla dessa betalande användare ska lägga massvis med tid på ett ändlöst sökande.

Cheyenne
0

Bra fråga xian. jag blir osäker…..! Så här står det under Stockholms län;

Serien i buntar. För Stockholms stad utdrag ur Mantalskontorets folkregister. Lokaliseringslista se vol. H I AAC:1. Serien mikrofilmad, se serie H 1 AAD.  

Anders E, oavsett vad det är vi tittar på, dvs församlingsböcker eller SCB-utdrag så undrar jag också varför man är så "slarviga" med att indexera "när man ändå håller på"….!!

Cheyenne
0

Vidare står det;

Folkräkningen sker utifrån utdrag av husförhörslängder eller senare församlingsböckerna.
De räknade personerna hänförs till den ort man vid räkningstillfället är folkbokförd på.
Folkräkningarna ger uppgifter om varje enskilt hushåll, dess uppbyggnad och samtliga individer, deras yrken och uppgifter om födelseår, födelseorter och civilstånd.
Information om en person i folkräkningen ger grunddata till att gå vidare in i andra arkivhandlingar. Enklast blir ingången till kyrkböckerna.
Delar av detta material kan vara svårläst.

Nu fann jag snabbt och lätt min då (1930) 10-åriga mormor i Tingstäde fs på Gotland men hur det är att söka i tex Stockholm har jag inte vågat mig på ännu.

Ingegerd
0

Det verkar vara SCB-utdragen, som Xian skriver om, som SVAR har skannat. Hade det varit församlingsböckerna, hade hela födelsedatumet och ev. inflyttningsdag från annan socken funnits med. Utflyttningar som skett under den period församlingsboken omfattar hade man också kunna finna där.

SCB-utdrag har jag ibland använt mig av i Arninge och blivit glad då jag kunnat konstatera att Anderssons bodde kvar på samma plats 1930 som 1920, och besviken har jag blivit när jag konstaterat att Erikssons inte bodde kvar och jag inte vet när under 10-årsperioden och inte heller vart de flyttat.

Cheyenne
0

Men, för att återgå till mitt exempel med min mormor så finner man inflyttningsår samt från vilken fs, i detta fall 1927 från Visby. Så lite hjälp på traven får man ju.

xian
0

Det rör sig således om SCB-utdragen, inte församlingsböckerna. SCB-utdragen ingår inte i kyrkoarkivet och finns således inte förtecknade i NAD under kyrkoarkiv. Däremot finns de med i NAD under SVAR, förmodligen för att SVAR tillhandahåller utdragen på mikrofilm/mikirokort. Jag är inte helt säker på att "originalen" förvaras på respektiv landsarkiv, men det kan säkert någon annan svara på.

Att hitta någon på Gotland kan inte vara så svårt, hur besvärligt det är i Stockholm vågar jag knappast föreställa mig. Fast man har stor nytta av en församlings-ordning som den jag presenterade för Blekinge här ovan. Men jag "kan" inte några andra län, fast det finns det säkert andra som känner till.

KriAn
0

För den som letar i Skaraborgs län kan jag tala om att stadsförsamlingarna ligger i den sista volymen.

chrissan
0

Och så letar man förtvivlat efter Motala Landsförsamling, Aska härad. Det var inte lätt!

pertho
0

Det finns en hjälp för den som har Genline. Socknarna står häradsvis och häraderna står oftast i samma eller nästan samma ordning i alla versioner av SCB-utdragen. Med GIDx kan man få en bild av hur långt in i längden ett visst hårad står. Det ger en fingervisning om, var man kan börja leta. Då kan man grovleta tills  man hittat rätt härad.

Sämre än index, men bättre än att leta på måfå. Städerna står nog generellt sist över hela landet.

AndersE
0

#11 Tack, jag letade just efter stad. Ska prova i slutet…

chrissan
0

Så finns förstås inte GIDx för Östergötland, bara en förteckning  Word på GID-nummer i bokstavsordning……..

(Motala stad står sist men inte landsförsamlingen)

Men lite lycka med AD-online Östergötland istället (nya!), min sambos farmors farfar hette Wellington i efternamn, kul tyckte vi. Fadern var förstås livgrenadjär på 1810-20 talet.

AndersE
0

Hittade Ängelholm i sista delen s352-476, alldeles efter Simrishamn.

svenne
0

Hur i h… hittar man socknarna i rätt ordning i GID-x?

Dido
0

Välj först län, sedan sc_-volymen för det länet, och så skriver du in socknen i rutan under "Namn". Då bör (förhoppningsvis) alla scb-sidor för just den socknen komma upp. Däremot är det troligt att den listan inte är i rätt ordning årtalsmässigt.

Dido
0

Skrev lite fel där…det är tydligen ändrat till _scb numera. Sorry! Generad

Bjornen
0

SCB-utdragen är en avskrift av kyrkböckerna som gjordes vid slutet av varje årtionde från 1860. Förhållandena ska gälla vid årets sista dag. Orginalen hör til Statistiska Central Byråns arkiv. Församlingsböckerna är skrivna med stor variation om omfattar kanske 5 år eller 40 år och därför är många församlingsböcker för 1930 inte tillgängliga ännu. Eventuellt kan det finnas kopior i församlingsarkiven men hör inte till det mikrofilmade materialet.

svenne
0

#16-17.
Jo, det visste jag men kan man få socknarna uppräknade i den ordning de kommer i lämgden på något sätt så man vet ungefär var man ska börja leta efter en viss socken?

Dido
0

Det går tyvärr inte. Men det brukar finnas ett par sidor i början av varje volym där socknarna är uppräknade häradsvis med diverse statistik, och det brukar vara i den ordning dom finns i volymen.

Jag tror också att en del har gjort egna register till vissa län, men var dom finns och vilka län vet jag tyvärr inte.

Men du behöver ju inte leta efter en socken om du använder GIDx. Eller förstår jag inte riktigt vad du menar? Fundersam

chrissan
0

Om man tittar på Genline scb-utdrag på 1890-talet så finns för en del län index inskrivet i den ordning församlingarna kommer (rutan med de olika sidorna) det brukar stämma någorlunda om inte församlingarna omorganiserats.

svenne
0

# 20. Det jag menade var att få ett underlag (från GIDx), sockenvis,  för att hitta lättare i dom registren som hör till denna tråds rubrik.

Dido
0

Då är jag med…..tror jag. Glad 

Jag gjorde en snabbkoll på SVAR och såg att det under Jönköpings län fanns en sida i början där socknarna räknas upp, dock i kommunordning, inte häradsvis. Så vad gäller Jönköpings län skulle det inte fungera om man använder sig av samma förteckning som finns i Genlines volymer för födda/vigda/döda.

svenne
0

Nej, precis. Jag tror det skiljer sej lite i olika tidsperioder. För åtminstone Värmlands län ligger inte socknarna exakt i SCB-utdragen för 1910-20-30-talet som i SCB-utdragen från ca 1860- slutet av 1800-talet.

Men det är ju inte hela världen att själv göra ett index för 1930 års folkräkning, det borde gå på ett par timmar och sedan har man det!
Tack för Era svar.