Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1923 ggr
GuNi
2008-07-12 12:12
0

Blixtnedslag..

Deppad?…ja, det är väl lindrigt sagt när blixten har slagit ut delar av min dator och släktprogrammet har fått frispel.

Det finns inga släktled längre, ingenting håller ihop som det ska.

En backup var min dotter hem och gjorde för ett tag sedan men efter det har jag ju hunnit med väldigt mycket och i väntan på nästa backupbesök så hände detta.

Nåväl. nu har jag köpt ny dator och ska börja om igen från början, håller som bäst på att skriva ut personakter på det som går att räddas (känns tryggt att ha ett papper i handen, som inte kan försvinna =).

Puh..vilket megajobb man har framför sig, det är ju tur att man tycker det är så himla galet roligt och intressant.

AndersB
2008-07-12 12:31
0

Stackars dig. Man ska ju egentligen koppla ur datorn helt när det åskar, men jag slarvar också med det.

chrissan
2008-07-12 12:46
0

Man kan installera åskskydd, som väl ska ha någon funktion, enligt försäkringsbolaget i alla fall. Både på tele och el om man har ADSL-uppkoppling.

GuNi
2008-07-12 12:48
0

Ja, eftersom jag bor ute på landet så är vi väldigt noga med att dra ur allting och jag har även stormtracker öppet i ett fönster och kikar på den med jämna mellanrum när man sitter vid datorn.

Men denna gången var åskan väldigt lång bort men följde telefontrådarna och slog ut hela centalen ett par km bort samt allt som satt efter det huset.

Vi har ju åskskydd för elkontakten men har bara talat om att vi skulle skaffa till telefonjacket också…nu blir det garanterat av.

Men detta var ingen bortförklaring, naturligtvis skulle jag dragit ur även om åskan var "lång bort".

chrissan
2008-07-12 12:52
0

Undrar om det hjälper med trådlös WiFi i huset, då blir man väl bara av med modemet och routern? Datorn har ju ingen fast kontakt med tele-ledningen då.

Vi har samma problem, åskan slår ner längre bort och då hjälper det inte att det är jordkabel sista kilometern, det brukade spraka ur teleuttagen. Men har nu åskskydd och känner oss i alla fall lite tryggare.

GuNi
2008-07-12 12:55
0

oj, nu kommer vi in på avancerade saker tror jag…=)

Har modem vid datorn sedan en trådlös router.

jag förstår nog inte vad en WiFi är ?

GuNi
2008-07-12 12:56
0

Vi har likadant som du chrissan, att det slår kvastar ur urtagen när det åskar.

väldigt otrevlig, men man blir van!

GuNi
2008-07-12 12:58
0

Nu kan jag tala om att här visar stormtracker att det är blixtnedslag straxt väster om oss så nu är det nog dax att stänga av

AndersE
2008-07-12 14:16
0

Ja, usch det där fasar man för. Jag har en separat hårddisk med automatisk regelbunden backup - men jag undrar om inte ett åsknedslag kan slå ut den också?

Att lägga ut sin släktforskning på hemsida och att skicka utdrag till Dis är ju andra sätt att åtminstone rädda en del.

ANNIA
2008-07-12 20:30
0

Vi har haft årets första riktiga åskväder idag. Ja visserligen inte många smällar men ändå. Förut har det bara varit nån smäll sen lagt sig. Men idag var hon riktigt nära med dom flesta. Ena smällen var istort sett precis här, hörde till och med pisksnärten.

Jag drar alltid ut telejacket till modemet och slår av strömbrytaren på sladdosan så fort jag hör åskan även om hon är på håll. Det gör jag sen hon slog sönder en modemport och nätverkskortet (+ telefoner) 06. Då gick hon ner nån kilometer härifrån och följde ledningen hit. Så numera åker det ur snabbt som attan.

När det gäller det här med spara så har jag lärt mig att spara på sånt där litet bärbart usb-minne. Då finns alla uppgifter kvar om olyckan skulle vara framme.

Hirit
2008-07-13 02:22
0

GuNi Fruktansvärd tråkigt att du fick allt arbete förstörd,visserligen kan man ju se det från den sidan att det blir en genomgång av arbetet du har gjort,men inte är det roligt inte när det är åskan som ställt till det. Jag skulle också bli mer än deppad om jag fick min forskning förstörd. Tur att något går att rädda. Här har inte åskan gått så farligt, bara något muller i fjärran, men än kan det det bli.

xian
2008-07-13 20:58
0

En liten kuggfråga kanske skulle passa här: Vad betyder egentligen Jarramas? Och vilket språk är det?

chrissan
2008-07-13 21:17
0

Antar att det har med rubriken Blixtnedslag att göra?

Fast Yaramaz på turkiska betyder oduglig, inget bra namn för ett skepp

xian
2008-07-13 21:28
0

Nja, den översättningen är inte vad jag har läst mig till. Kanske det kan finnas homonymer. Språket är helt riktigt turkiska och ordet har med ämnet att göra. Karl XII kan vara en ledtråd. Jag tror inte att han skulle ha uppskattat din översättning.

ChristinaSylejmani
2008-07-13 21:43
0

Jarramas betyder söker inte. Är det det du är ute efter, kanske?

blombuketten
2008-07-13 21:59
0

Jag har en tredje variant, att Jarramas (Yaramaz) skulle betyda "den busiga" Glad.

ChristinaSylejmani
2008-07-13 22:00
0

Jag frågade helt sonika min man, som är språkbegåvad och bland annat kan just turkiska och därav mitt svar.

blombuketten
2008-07-13 22:02
0

Jag var ut och googlade, för turkiska kan jag inte alls.

blombuketten
2008-07-13 22:05
0

Tja, här har vi då en 4:e variant…..

År 1716 sjösattes två fregatter vid Carlscrona Örlogsvarv. Fregatterna erhöll på Karls XII:s befallning namnen "Illerim" och "Jarramas". Namnen är Turkiska och betyder "Blixt" och "Dunder", vilket var turkarnas namn på Karl XII efter kalabaliken i Bender. Fregatten

Enligt den här varianten skulle alltså Jarramas betyda Dunder.

Vi får nog lov att lita på "gubben" din Christina. För han borde ju veta eftersom han kan turkiska.

ChristinaSylejmani
2008-07-13 22:06
0

Ja, nu frågade jag bara efter ordet Jarramas och inte i anknytning till kuggfrågan i inlägg #11. Jag kan inte heller turkiska, är bara 2, 1/2 språkig och får vara glad för det Glad.

#18. I det här sammanhanget kanske det är din fjärde variant som stämmer bäst in?

xian
2008-07-13 22:13
0

#18 Helt rätt ;-) Namnet Jarramas har hängt med flottans fartyg ända sedan Karl XII:s dagar. Illerim hängde med ett bra tag framöver, men inte lika länge som Jarramas.

GuNi
2008-07-14 15:19
0

Tack ska ni ha allihop för att jag fick vädra mig lite när det kändes lite tungt.

Nu har min son fixat datorn och ska även ordna med USB-minne som ANNIA tipsade om, verkar vara en smart grej.

Jag har också lovat mig själv att lära mig mera om datorn så jag kan ordna sånt som backup själv och inte behöva be andra om hjälp jämt.

//G Glad

chrissan
2008-07-14 15:49
0

Skaffa gärna en liten portabel hårdisk som drivs av USB-porten och rymmer stora mängder data. Lägg över allt på den med jämna mellanrum och ha den annars urkopplad och på ett annat ställe.

xian
2008-07-14 19:08
0

#22 Jag förstår inte riktigt varför man ska skaffa en liten portabel hårddisk, när man kan köpa en på 800 gigabyte till hyfsat pris. Menar du den fysiska storleken så är väl de flesta hårddiskar lika stora.

chrissan
2008-07-14 21:43
0

Liten till fomatet alltså…sedan är det en pris- och behovsfråga.

xian
2008-07-14 22:05
0

#24 När det gäller formatet så är det väl ändå så att det inte är någon större skillnad mellan portabla hårddiskar av olika fabrikat. Och jag har lite svårt att förstå att den fysiska storleken har någon som helst betydelsa i det här fallet.

ANNIA
2008-07-15 00:17
0

Jag har ju bara vanliga usb-minnet som jag lägger över dokument på så att jag har originalen kvar ifall dom behövs.

Men jag kan tänka mig att en portabel hårddisk kan vara bra att ha på sidan av och inte extra i själva burken. För då kan man ha det viktigaste även ligga där så finns allt kvar ifall datorn kraschar, så är det bara att fortsätta fylla på när man fått ny dator. Samtidigt även ha det i datorn för även en portabel kan ju paja.

Så man har både hängslen och livrem.Glad

chrissan
2008-07-15 00:28
0

Vi som körde dator på den tiden de tog upp ett helt våningsplan kan nog inte vänja oss vid storleken numera………Skrattande allt är smått.

blombuketten
2008-07-15 00:54
0

#27. Ja jösses ja. Kommer ihåg ett program, tror det var Vetenskapens Värld eller Tekniskt Magasin, som handlade om datorer. De var ju hur stora som helst och tog upp flera rum……och tänk så imponerad man var Glad.

chrissan
2008-07-15 01:07
0

Jodå, man fick cykla ned till datacentralen för varje utskrift (3 km, uppförsbacke ena vägen), på den tiden hade man kondis. Och inte gick det att sudda på terminalen om man skrev fel. Hade man skrivit fel i en programsats så tog det 1-2 timmar innan felmeddelandet kom, det var kö. Man var tvungen att skriva kommandon i texten för formatering av text, det fanns inga skärmar som visade hur det skulle se ut. För att överhuvudtaget få igång beräkningarna så fick man först göra hålkort, sedan ersattes de av virtuella hålkort, en lång rad programsatser där varje position var viktig. När det var lönekörning så stängdes all annan trafik av i flera dagar.

Datacentralen var befolkad av ett antal tekniker som bytte jätteband i bandstationer och gjorde annat jobb i den gigantiska hallen. Och den datorn var betydligt mindre i kapacitet än den minsta persondatorn på marknaden idag. Hårddisk fanns inte.

Min första PC hade 20 MB hårddisk Förvånad, dessutom kostade den en förmögenhet. DOS hette programspråket, inget Windows eller Mac här inte (DOS finns forfarande bakom Windows).

Så jag tycker min  mobil är science fiction.

blombuketten
2008-07-15 22:22
0

#29. Ja, det var grejer detGlad. Tänk om man skulle gått till El-giganten på den tiden och köpt sig en dator…….ha ha, det skulle kommit ett par långtradare fulla med allt möjligt och man skulle behövt ett mindre slott för att få plats med allting. Skulle varit något det.

Håller med dig om mobilen…….det är science fiction.