Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskningslaviner
Läst 1926 ggr
AndersE
0

Nyköpings-par 1818

På forumet "Precis-en-sån" visas upp ett par rara bröllopsbägare. Jag tycker det är en lockande tanke att det skulle gå att ta reda på vilket paret var.

• De är tillverkade av mäster Johan Jacob Ulfsberg (1793-1824) i Nyköping 1818
  • Inskriptionen är lite svårläst men hans initialer verkar vara AJS - Anders Jansson?
  • Hennes är lite lättare - CLD - Cecilia Larsdotter?

Om man tänker sig att brölloppet var samma år som tillverkningen - hur många par med de initialerna kan ha gift sig i Nyköpingstrakten? Jag antar att silverbägarna var så dyrbara att vi bör söka självägande bönder eller borgare?

En utmaning att anta?

AndersE
0

Jag sökte lite på Disbyt och på personsökaren på Scangen, men fick inte napp…

blombuketten
0

Spännande…..och så har man inget Genline eller Svar just nu Fundersam. Hade varit kul att se om man kunde hitta något som passade.

AndersE
0

#2 Jag anar att det är för många socknar att söka igenom, men visst lockar det!

AndersE
0

Med rodnande kinder fick jag ändra rubriken. Nyköping ligger inte i Östergötland…

AndersE
0

Tittade snabbt i Genline på Nyköping Östra och Västra utan napp.

pertho
0

#4  Cool    Så kan man lära dig litet geografi också, när man släktforskar norr om smålandsgränsen.

Nyköping-Oxelösunds Släktforskarförening tillhandahåller avskrifter av bl. a. vigseluppgifter från alla socknar i sitt område. Jag får ingen träff där heller.

AndersE
0

#6 Jag släktforskar söder om smålandsgränsen, väster om Vättern och norr om Indalsälven…  ;-)

Ingen träff alls? Kan man tänka sig att man bor längre bort om man anlitar silversmed i Nyköping? Fast då blir det ju verkligen nålen i höstacken…

hose_dk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

spændende spændende. Jeg har aldrig fået gang i kirkebøger og folketællinger.

Dog har jeg fundet et ægtepar i min familie - en generation bagud. Det var sjovt at kunne navngive et ekstra led.

Sølvstempler går meget godt, men svensk historiesøgning - det overstiger desværre mine evner.

Så kan i finde noget - så er det super Skrattande