Nyköpings-par 1818
På forumet "Precis-en-sån" visas upp ett par rara bröllopsbägare. Jag tycker det är en lockande tanke att det skulle gå att ta reda på vilket paret var.
- De är tillverkade av mäster Johan Jacob Ulfsberg (1793-1824) i Nyköping 1818
- Inskriptionen är lite svårläst men hans initialer verkar vara AJS - Anders Jansson?
- Hennes är lite lättare - CLD - Cecilia Larsdotter?
Om man tänker sig att brölloppet var samma år som tillverkningen - hur många par med de initialerna kan ha gift sig i Nyköpingstrakten? Jag antar att silverbägarna var så dyrbara att vi bör söka självägande bönder eller borgare?
En utmaning att anta?
Jag sökte lite på Disbyt och på personsökaren på Scangen, men fick inte napp…

Spännande…..och så har man inget Genline eller Svar just nu
. Hade varit kul att se om man kunde hitta något som passade.
#2 Jag anar att det är för många socknar att söka igenom, men visst lockar det!
Med rodnande kinder fick jag ändra rubriken. Nyköping ligger inte i Östergötland…
Tittade snabbt i Genline på Nyköping Östra och Västra utan napp.
Så kan man lära dig litet geografi också, när man släktforskar norr om smålandsgränsen.
Nyköping-Oxelösunds Släktforskarförening tillhandahåller avskrifter av bl. a. vigseluppgifter från alla socknar i sitt område. Jag får ingen träff där heller.
#6 Jag släktforskar söder om smålandsgränsen, väster om Vättern och norr om Indalsälven… ;-)
Ingen träff alls? Kan man tänka sig att man bor längre bort om man anlitar silversmed i Nyköping? Fast då blir det ju verkligen nålen i höstacken…

spændende spændende. Jeg har aldrig fået gang i kirkebøger og folketællinger.
Dog har jeg fundet et ægtepar i min familie - en generation bagud. Det var sjovt at kunne navngive et ekstra led.
Sølvstempler går meget godt, men svensk historiesøgning - det overstiger desværre mine evner.
Så kan i finde noget - så er det super