Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2157 ggr
GuNi
0

Behöver hjälp..

Hej

Det är helt omöjligt för mig att läsa födelseboken från Mörkö församling, skulle bli glad om någon kan hjälpa mig.

Det gäller:Maria Jansdotter 1852-11-06

Om någon kan se vad det står så är jag tacksam för alla fakta.

Tack/G

zachs
0

En fråga, var ligger Mörkö?

GuNi
0

Det ligger i Södertälje kommun.

Alsterolle
0

Hittade Mörkö i Stockholm/Södermanland och har försökt hitta den födelse du nämner. Hos Genline finns ingen födsel i November 1852. Du kan väl ge en bättre referens tlll bok och sidnummer så att vi kan hitta Maria och göra ett tolkningsförsök.

Olle

GuNi
0

Förlåt, Södermanland ska väl tilläggas….är ny på detta men jag lär mig i rekordfart =)

GuNi
0

Det ska vara Stockholms län, Mörkö kyrkoarkiv, födelse och dopböcker.

SE/SSA/1541/CI/3 1844-1861

Jag vet tyvärr inte mer än så…

Gnidde
0

Fins ingen Maria född på Mörkö angiven dag eller månad. Finns över huvud taget ingen född i November 1852. Fins 2 flickor med namnet maria en född i September och en i December. ingen johansdotter.

Hälsningar Gnidde.

GuNi
0

Jag har hittat henne i Häverö kyrkoarkiv, stockholms län

1521/CI/9 1861-1880 gift 1873-02-08

Ni som är mer erfarna kanske kan se vad som står där.

Cheyenne
0

Det står Maria Jansdotter i Mörtö, dvs en plats i Häverö fs. Fadern Jan Ersson ger sitt bifall till äktenskapet. I hfl Häverö (1871-1876) återfinns hon under Mörtö, sid 65, med föräldrarna Jan Ersson, född 11 juni 1815 i fs samt  Stina Olsdotter, född  12 mars 1815 i fs.

Maria föddes 6 november 1852 i fs, dvs Häverö.

Den 8 februari 1873 anges Maria flyttad till sid 189 i hfl, vilket är Herräng i Häverö fs. Där finner du henne med maken Johan Fredrik Östling samt första barnet Karl Johan, född 23 november 1873.

GuNi
0

Helt fantastiskt, ett stort tack för hjälpen!

Herregud, jag var ju många mil från verkligheten där..(Funderade på varför hon hade flyttat så långt …=)

Cavinka
0

Jag har en fråga! Jag har två män Arne Johnson, f. 1886-01-08 Haga, Göteborg och Reidar Ring Johnson f. 1889-04-30 också i Haga, Göteborg.

Jag vet att Reidar dog 1867-11-08 i Enköping. Han står som frånskild man 1931-11-10

Arne dog 1971-07-10 i Nacka. Vad jag skulle vilja veta är om de fick några barn? Eller ligger det för nära i tiden för att fråga om detta?

Familjen flyttar Stockholm och jag fick hjälp  tidigare med den saken. Men mycket intresserad om det fanns barn till de två ovan.

Finnmossen
0

#10 Arnes bouppteckning bör finnas på Stockholms Stadsarkiv

Reidar dog väl 1967 (inte 1867?) och hans bouppteckning bör finnas på Landsarkivet i Uppsala.

I bouppteckningar ser du ju vilka som är deras arvingar.

En annan väg är att titta i den lokala tidningen och försöka hitta deras dödsannonser eller dödsrunor. Gamla tidningar finns i mängd på mikrofilm på KB i Stockholm.

Cavinka
0

Vid ett besök på Bohusläns museum för att titta på den sk Johnson-samlingen, Arnes och Reidars fars konstsamling, så fick jag uppgifter som gjorde att jag nu har varit i kontakt med Arnes barnbarn.

Jag fick också reda på att Reidar hade en dotter.

Tack för att du svarade!