Behöver hjälp..
Hej
Det är helt omöjligt för mig att läsa födelseboken från Mörkö församling, skulle bli glad om någon kan hjälpa mig.
Det gäller:Maria Jansdotter 1852-11-06
Om någon kan se vad det står så är jag tacksam för alla fakta.
Tack/G

En fråga, var ligger Mörkö?

Det ligger i Södertälje kommun.

Hittade Mörkö i Stockholm/Södermanland och har försökt hitta den födelse du nämner. Hos Genline finns ingen födsel i November 1852. Du kan väl ge en bättre referens tlll bok och sidnummer så att vi kan hitta Maria och göra ett tolkningsförsök.
Olle

Förlåt, Södermanland ska väl tilläggas….är ny på detta men jag lär mig i rekordfart =)

Det ska vara Stockholms län, Mörkö kyrkoarkiv, födelse och dopböcker.
SE/SSA/1541/CI/3 1844-1861
Jag vet tyvärr inte mer än så…
Fins ingen Maria född på Mörkö angiven dag eller månad. Finns över huvud taget ingen född i November 1852. Fins 2 flickor med namnet maria en född i September och en i December. ingen johansdotter.
Hälsningar Gnidde.

Jag har hittat henne i Häverö kyrkoarkiv, stockholms län
1521/CI/9 1861-1880 gift 1873-02-08
Ni som är mer erfarna kanske kan se vad som står där.

Det står Maria Jansdotter i Mörtö, dvs en plats i Häverö fs. Fadern Jan Ersson ger sitt bifall till äktenskapet. I hfl Häverö (1871-1876) återfinns hon under Mörtö, sid 65, med föräldrarna Jan Ersson, född 11 juni 1815 i fs samt Stina Olsdotter, född 12 mars 1815 i fs.
Maria föddes 6 november 1852 i fs, dvs Häverö.
Den 8 februari 1873 anges Maria flyttad till sid 189 i hfl, vilket är Herräng i Häverö fs. Där finner du henne med maken Johan Fredrik Östling samt första barnet Karl Johan, född 23 november 1873.

Helt fantastiskt, ett stort tack för hjälpen!
Herregud, jag var ju många mil från verkligheten där..(Funderade på varför hon hade flyttat så långt …=)
Jag har en fråga! Jag har två män Arne Johnson, f. 1886-01-08 Haga, Göteborg och Reidar Ring Johnson f. 1889-04-30 också i Haga, Göteborg.
Jag vet att Reidar dog 1867-11-08 i Enköping. Han står som frånskild man 1931-11-10
Arne dog 1971-07-10 i Nacka. Vad jag skulle vilja veta är om de fick några barn? Eller ligger det för nära i tiden för att fråga om detta?
Familjen flyttar Stockholm och jag fick hjälp tidigare med den saken. Men mycket intresserad om det fanns barn till de två ovan.

#10 Arnes bouppteckning bör finnas på Stockholms Stadsarkiv
Reidar dog väl 1967 (inte 1867?) och hans bouppteckning bör finnas på Landsarkivet i Uppsala.
I bouppteckningar ser du ju vilka som är deras arvingar.
En annan väg är att titta i den lokala tidningen och försöka hitta deras dödsannonser eller dödsrunor. Gamla tidningar finns i mängd på mikrofilm på KB i Stockholm.
Vid ett besök på Bohusläns museum för att titta på den sk Johnson-samlingen, Arnes och Reidars fars konstsamling, så fick jag uppgifter som gjorde att jag nu har varit i kontakt med Arnes barnbarn.
Jag fick också reda på att Reidar hade en dotter.
Tack för att du svarade!