HVAR8DAG
På loppis har jag köpt ett antal inbundna årgångar av denna tidskrift som närmast kan beskrivas som en blandning av "Hänt" och "Se".
För att ni som inte känner till detta "illustrerade magasin" har jag scannat in innehållsförteckningen för årgång 20 (1918-1919).
Bifogad bild:
Måtten på farkosten är 640 fot lång, diameter 79 fot. Väger 30 ton, har en lyftkapacitet på 30 ton och kan med en hastighet av 70 eng. mil i timmen hållas igång 80 timmar i sträck. Drivs av 12 motorer om 250 hästkrafter vardera. 1918!
Dokumentet är i DjVu och har du inte den plug-in som behövs hämtar du den t.ex. här
Vilket fint register! Det finns så många källor….

Vilken rolig bok! G Dyrssen landshövding på sid 333 och J.P. De Laval banktjänsteman på sid 813 skulle vara roligt att titta lite närmare på. Dyrssen bodde här i Tibro på Ruder och min faster var privatsjuksköterska hos honom.

Tack, Alsterolle för du lagt ut sidorna jag frågade efter. Det var ett foto på Dyrrsen som jag inte sett förut. De Laval släkten håller jag på att titta på lite närmare så det var ju trevligt att se hur någon av dom såg ut. Sen var det en apotekare från Skövde som man också kan titta lite närmare på.

Apotekare Cavalli var en känd man i skrået. Åter förbannar jag att mina 7 band av Sveriges apotekarhistoria inte fick plats i bilen till landet, där finns säkert en fullödig biografi.

Han var en stor myntsamlare, världens största samlare av plåtmynt. Dessutom stor donator till olika ändamål:
Apotekaren Gustaf Cavallis samling av svenska kopparmynt Gustav II Adolf - Oscar II 1611-1907. Jämte prisnoteringar vid auktionerna i Stockholm maj-december 1927
Rediviva, faksimil 1971 av 1928 års utg. Varierande paginering, ill. Häftad. (Cavalli var apotekare i Skövde).
Läs mer i Svensk Numismatisk Tidskrift http://www.myntkabinettet.se/snt/snt52005.pdf