Bertha Hendrickson
Inklippt från annan sträng:
#0 Jag fick en fråga på ett bokforum jag är med på om jag kunde hjälpa henne finna hennes förfäder. Jag har inte en enda amerikafarare i min släkt så jag vet ingenting om emigrantforskning. Finns det någon möjlighet att hitta någonting på dessa knappa uppgifter?
My ggggrandmother was Bertha Hendricson (not positive on exact spelling of the last name) who was born in April of 1853. Her children were born in Chicago, IL, USA so I believe she must have emigrated in the 1870's. Her husband was Carl Thelin (poss. Theland) and I don't know when he was born, only that it was in Sweden and probably mid-1800's. We are not sure Thelin was his actual last name or that he actually emigrated through Ellis Island. He worked on the ships on lakes near Chicago and eventually died of pneumonia. Unfortunately that is the reason I've come to a brick wall on that branch of my family. ![Frown]
Solveig
Kan du få veta mera, som t ex namnen på barnen och ungefärliga födelseår? Det finns ett antal Carl Thelin med ett par som kan vara rätt. I Illinois Marriage register finns ett giftermål mellan Carl Thelin och Bertha Eide i Chicago 1884. Men hon är från Norge, född ca 1852-3. En Carl Thelin dör i Chicago 18921113. Detta innebär eventuellt att de var gifta under den tid då det inte finns en census att tillgå. Sedan kan hon ha gift om sig.
En prima kandidat är i 1900 års census:
Bertha Knudsen, gift med Peter Knudsen från Danmark (f sept 1853), bor i Californen (Humboldt, Pacific). Hon är född april 1853 i Norge och har två döttrar från ett tidigare äktenskap, Charlotte f i feb 1886 och Hannah f i maj 1890 i Illinois. Fadern från Sverige. Denna Bertha anges som immigrerad 1877. Hon kan mycket väl ha hetat Henriksen Eide, en vanlig namnkonstruktion i Norge.
Det kan finnas fler Karl Thelin men den som passar bäst i Emibas är:
Post 911270
Thelin, Karl Oskar
Soldat nr 79 (ogift man)
f. 7/7 1850 i Fellingsbro, Örebro län (Västmanland)
Utvandrad 20/11 1882
från Tveta, Medåker, Västmanlands län (Västmanland)
till Nordamerika
Källa: Emibas emigrationsakt: Medåker U 1882 019
Det verkar vara rätt familj, 1953 dör i Humboldt County, Californien en Charlotte T Foltz, f Thelin, modern flicknamn Hendricksen, fadern Thelin:
Name:
Charlotte T Foltz
[Charlotte T Thelin] 
Social Security #:
561229087
Sex:
FEMALE
Birth Date:
7 Feb 1885
Birthplace:
Illinois
Death Date:
1 Oct 1953
Death Place:
Humboldt
Mother's Maiden Name:
Hendricksen
FATHER'S SURNAME:
Thelin
Peter och Bertha Knudsen finns kvar i Humboldt 1930, i samma county bor också Charlotte med make Albert och 4 barn
Carl Thelin anges vara 49 år då han dör 18921113, då skulle han vara född ca 1843, vilket är tidigare än trott. Men dessa uppgifter kan vara felaktiga. Det bästa är om hon kan skicka efter dödsbeviset, det är Cook County nr 00018173 för 1892.
Vigselbeviset har nummer 00082486 (COOK County) 1884
#4 1920 har paret Knudsen en adopterad dotter Bertha 9 år, modern född i Illinois fadern i Californien. Det verkar vara Hannahs oäkta dotter som de tagit hand om.
#5 I Emigranten finns också en CG Thelin från Fellingsbro som kanske kan vara en kandidat. Han reser 18691001 till Chicago, snickare född 1846-47

Fortsättning på #5:
Han kommer från Westansjö gård i Fellingsbro (hfl AI:22 E, s 183) och är född 14/2 1847 I Fellingsbro

Nu har jag mailat till Bonnie och talat om vad jag fått veta. Berta är ju definitivt rätt Berta! Hon kom ihåg att hon hört något om Norge i samband med henne. Jag ska titta närmare på thelinarna på Genline, lustigt att båda kom från från "mina" trakter, jag har lovat att åka söderut i Västmanland och fotografera i sommar.
#2 Kul!

Nu har Bonnie hört av sig igen, Berthas barn och barnbarn känner hon till. Det är förfäderna hon skulle vilja veta mer om. När Bertha blev änka med 4 barn (en son dog och en stannade i Chikago) kom hon till Californien som Catalog Bride, dvs på grund av kvinnounderskottet skaffade man sig en brud österifrån obesett. Det hade blivit ett lyckligt andra äktenskap, Knudsen var ju också nordbo. Hon ska skicka efter dödsbeviset och se om hon får fram mera så jag kan fortsätta i Sverige.