Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbildgåtan
Läst 5328 ggr
Cheyenne
0

Vem bär clownnäsan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På Svenska nationaldagen den 6 juni hade någon eller några personer roat sig med att sätta en clownnäsa på denna staty. Vem föreställer statyn och var står den?

svenne
0

Det är väl Karl XII i Kungsträdgården.

svenne
0

Jag hade nog lite för bråttom där, nu blev jag osäker……

chrissan
0

Gustaf III

pertho
0

"Blott barbarit var en gång fosterländsk."

Ä han inte lik Tegnér?

Cheyenne
0

Svenne, du är så nära. Karl XII står nära.

svenne
0

Ok, då lägger jag till en "etta" och säger Karl XIII.

xian
0
chrissan
0

Karl den XII=Ett lejon mellan 4 krukor

Karl den XIII= En kruka mellan 4 lejon

xian
0

Allting verkar hänga ihop på det ena eller andra sättet ;-)

Var låg rodellen? Det nyrestaurerade ankaret kommer från linjeskeppet Karl XIII!

Karl XIII har stått staty på ett annat ställe. Var?

svenne
0

Eftersom det är Du, xian som frågar så måste det väl vara Karlskrona!Skrattande

xian
0

Så klart att det är Karlskrona, men var i stan?

Ledtråd: 17 juli 1788

Statyn tillverkades 1829 och kom på plats 1902. Varför tog det så lång tid?

Karlskronas inofficiella valspråk är förvisso "det gaur inte" men 73 år för att komma till skott ………..

AndersE
0

"Karlskronas inofficiella valspråk är förvisso "det gaur inte"…"

Det gav mig ett gott skratt!    :-)

svenne
0

Vi värmlänningar brukar skoja om våra grannar, Närkingarna, att de alltid är så pessimistiska (gnällbältet, Ni vet…);

Vet Ni varför inte Närkingarna kan få barn?

"Det går aldrig!"

lisopasi
0

#13Skrattande

Cheyenne
0

Visst är det Karl XIII

#11 Hoglands Park

citat från Blekinge Läns tidning:

"Sedan statyn av Karl XIII sattes upp i Hoglands Park för över hundra år har den varit ett hett diskussionsämne. Och nu, när Hoglands Park står inför en förändring, passade Karl-Erik Olsson, medlem i stadsbudskåren, på att höra av sig till kommunen med en önskan om att flytta statyn till Drottninggatan i stället.
– Jag tog chansen eftersom jag vet att många är missnöjda med placeringen av statyn. Alla jag pratat med har varit positiva till flytten.
Först ville Karlskrona kommun inte ha statyn när den tillverkades 1819. Man var ute efter en mer neutral staty att sätta upp i parken.
Skulpturen fick ligga i en kista i drygt hundra år innan något hände. Men år 1902 kom frågan upp på nytt och denna gång var kommunen av en helt annan mening. Då ville man gärna sätta upp statyn och så gjorde man.
Under det gångna århundradet har det diskuterats en hel del om placeringen. Folk grämer sig även på att Karl XIII är klädd i romerska kläder och lagerkrans i stället för traditionella kungakläder.
När han levde hade Karl XIII stor påverkan på ordersällskap i Sverige, speciellt Frimurareordern, som är en av landets äldsta sällskap. Han var bland annat med och skapade ordern och dess ritualer.
– Jag vill att statyn ska stå närmare Frimurarhuset. Där passar den alldeles utmärkt. Den kommer att få ligga nedpackad ett tag men tanken är att den ska ställas upp igen år 2012. Det hela skulle bara kosta ett par parkeringsplatser."

Hur många gånger ska den där statyn packas ner och packas upp och flyttas egentligen??? Flört

xian
0

Karl XIII blev redan i dopet förklarad som Sveriges storamiral. Därav ankaret som ingår i statyn i Kungsan. Karl deltog som flottans högste befälhavare i slaget vid Hogland 17 juli 1788. Så jag tycker nog att statyn har sin givna plats i Hoglands park.

Dröjsmålet med att resa statyn på sin plats ska ha berott på att det inte ansågs lämpligt att göra så innan en staty av stadens grundare hade förverkligats. Bronsgubben på Stortorget kom till 1897. Således inte särskilt långt innan Selma Lagerlöf skrev "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige".

Cheyenne
0

Min farmors mormors farfars morfar Konteramiralen Per Lilliehorn (1729-1798) ledde en av Kungens flottor i Gustaf III's krig mot Ryssland (1788-1790). 

Jag har nämnt detta på AF;

Följande är hämtat från http://www.smb.nu/svenskakrig/1788a.asp

_Den 6 juli löper den svenska örlogsflottan åter ut från Karlskrona. Den räknar nu 21 linjeskepp och 14 fregatter och står under befäl av Hertig Karl (Karl XIII). Hans första uppgift är att hindra den ryska huvudflottan från att förena sig med den styrka som sedan krigsutbrottet ligger i Köpenhamn.

Innan ryssarna har lyckats förena sina styrkor möter Hertig Karl (Karl XIII) den ryska huvudflottan vid Ölands södra udde. Slaget inleds på eftermiddagen den 26 juli. Återigen får svenskarna ett visst övertag, men konteramiralen Per Lilliehorn ser till att ryssarna kommer undan. Han vägrar att gå in i striden med sin division, ungefär en tredjedel av den svenska flottan. Motiven till Lilliehorns förräderi har diskuterats, det ligger nära till hands att tro på teorin att Lilliehorn inte ville ge kungen den stärkta ställning som en seger i kriget skulle innebära. Lilliehorn döms till döden men benådas._

Cheyenne
0

Med avseende till mitt inlägg under #17 vill jag poängtera att det inte var jag som satte dit clownnäsan ;)

xian
0

Lästips: Claes Bernes: Segelfartygens tid