Nils Jansson (1863-1924)
Min farmors far (rubricerad person) avled i Botkyrka fs, Stockholms län, år 1924. Jag har röstat fram denna dödlängd på SVAR (SCB) och har nu fått meddelande om att den finns tillgänglig. Synd då att jag inte har tillgång till SVAR just nu 
Finns det någon godhjärtad person som kan kika under SCB, Stockholms län, dbu 1924 och Botkyrka fs (ligger under volym 2461 och med den fullständiga volymbeteckningen SE/RA/420401/01/H 1 AA)
Enklast är dock att bara välja SCB, Stockholms län och dödboken 1924. Vad jag skulle vilja ha hjälp med är Nils Janssons dödsorsak. Tyvärr har jag inte hans exakta dödsdatum i huvudet….!

Hur hittar man lätt Botkyrka i SCB utdraget???

Ja, det är ju det som är det lite tråkiga med SCB, ingen indexering. Gick själv igenom SCB-registren för bla Gotland och födelseboken 1920 för att hitta min mormors födelsenotis då jag ville skriva ut den till mamma. Fick bläddra en 300 sidor innan hennes födelsefs (Visby domkyrka) dök upp.
Man kanske skulle hoppa på SVAR's efterlysning av personer som vill ställa upp och indexera sidorna i SCB. Verkar vara en god gärning 

Han dog 10 november 1924 i Södertälje, på lasarettet av cardiovaskulär blödning (hjärnblödning). Bodde i hus vid station.

TACK!!!!! Pappa hade hört att han dog av Instant cardiovascular disease with heart failure (pappa gillar att "svänga sig med engelska termer ;) vilket han tolkade som hjärtinfark.
Stämmer att de bodde i huset vid dåvarande Tumba station. Min pappas morfar lät bygga ett hus i Tumba efter att han och familjen flyttat från Vänersborg. Där startade han en järnaffär vilket visade sig vara ett alldeles strålande affärskoncept. Villa Tumbastad (som det nu heter) började byggas då och de allra flesta familjer som lät bygga hus där, byggde dem själva. Hela orten var stamkunder hos Nils för att köpa spikar, skruvar etc. Detta var alltså på 20-talet.
När Nils dog, kavlade hans hustru, min farmors mamma upp ärmarna och drev affären vidare i ytterligare 5 år innan hon och yngsta dottern (min farmor) sålde den och flyttade till Södermalm.
Tack Chrissan, ska ringa pappsen på momangen.
PS! Med reservation för att vara för privat; pappa hamnade på Södertälje sjukhus för en 16 år sedan efter en svår olycka).

Man kan nog tolka dödsorsaken så också - den är lite oklar men det står cardiovasc haemorrhagia. vilket jag tolkar som hjärnblödning snarare än hjärtinfarkt. Det är den bakomliggande dösorsaken som ska föras in i statistiken, hjärnblödningen kan sedan mycket väl ha lett till en hjärtinfarkt vilket då kallas de omedelbara dödsorsaken och som finns med på dödsbeviset. Men den internationella konventionen för dödsorsaker säger att det är den primära bakomliggande orsaken som är den officiella (man kan ange tre bakomliggande på ett dödsbevis).