Begravningsregister
Vid dagens biblioteksbesök hjälpte jag en äldre dam med lite Genline-sökning.
Hon hade en fråga som kanske någon här på Proveniens vet svaret på:
En bror till hennes mor dog bara 2 år gammal ca 1895.
Hans namn finns inte med på familjens gravsten.
Frågeställning:
Har kyrkan någon "gravsättningslista" - en förteckning över alla som gravsätts i t.ex. en familjegrav? Vem skall man fråga efter sådan lista?

I de fall där jag har sökt efter liknande information så har det oftast varit hos kyrkogårdsvaktmästaren som den informationen funnits (om den funnits överhuvudtaget). Det kan vara värt ett försök!
Tveksam till att det finns register så långt tillbaka, men naturligtvis skall du fråga kyrkogårdsvaktmästaren.
På vår kyrkogård finns det en bok som vaktmästaren förde. Den började han att skriva i när han tillträdde sin tjänst 1920. Där kan man hitta en hel del överraskande fynd, t ex att det kan ligga ett litet barn i en grav som tillhör en helt utomstående. Tydligen var det så att barn som var döda vid födseln eller dog strax efter födseln, lades ner i en för tillfället lämplig grav.
Jag har varit på en kyrkogård i Lund där allt fanns inlagt på ett sökbart dataregister. Där fanns i alla fall fler uppgifter än de som stod på gravstenen.
Jag har skrivit till kyrkogårdsförvaltningar och alltid blivit väl bemött, men det verkar tydligt att förutsättningarna varierar mycket mellan olika förvaltningar.

Olle, det är nog bara att hoppas på en stor portion tur i det fallet. Tveksamt om det finns så gamla gravregister och gravsättningsböcker så långt tillbaka, men visst kan det finnas!
Det beror också lite på vilken församling det gäller, kyrkogårdsförvaltningarna i de större städernas församlingar brukar ha bättre ordning på historiken än i landsbygdsförsamlingarna.
Vilken socken gäller det?