Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 1455 ggr
fokusark
0

3D-scanning av de gotländska bildstenarna

Ett "nytt" och spännande projekt "3D-scanning av Gotlands bildstenar; verkstäder, ikonografi och datering". Syftet med projektet är att sammanställa en databas över Gotlands bildstenar med fotodokumentation, geografiska koordinater, arkivuppgifter och digitala 3D-modeller. Ledare för 3D-scanning projektet är Laila Kitzler Åhfeldt.
Det är kul att forskningen och dokumentationen av Gotlands bildstenar alltid är föremål för undersökning och forskning.

Om någon är intresserad finns en intervju publicerad på Fokusark som handlar om projektet.
Länk: http://www.fokusark.se/int_5.html

AndersE
0

#0 Jag hörde om det här på P1. Tydligen blir scanningen så detaljerad att man sedan kan studera precis hur huggen gjorts.

Undrar hur tekniken kan utvecklas? Kan man göra något slags säkerhetskopior av ett museums föremål. Så att de finns "tillgängliga" även efter en stöld eller brand?

fokusark
0

Något som Laila intervjun beskriver, är att denna 3d_scanning innebär ett digitalt bibliotek. dvs. en digital bevaring av de gotländska bildstenarna.

På detta vis skyddas kulturarvet mot ex. söndervittring och åverkan, då all information finns lagrat digitalt.

Däremot anser jag att "kopior" eller avancerad teknisk bevaring aldrig kommer att kunna vara lika detaljerad som orginalet.

Men det är ett komplement till "den riktiga varan" :-), och ett mycket spännande projekt.

AndersB
0

Spännande! Förra sommaren var jag på Gotland och studerade (som amatör och turist) bildstenarna i Gotlands fornsal och Bungemuseet. Åkte runt till skeppssättningar och klättrade upp i fornborgar.

Det händer mycket på digitaliseringsfronten märkte jag igår när jag sökte runt i nya Fornsök. Hittade av en slump en misstänkt pestkyrkogård som inventerades av RAA 1979 bara 100 meter från mina föräldrars sommarstuga på Södertörn. Hade ingen aning om det.

fokusark
0

Jasså trevligt. Jag vet faktiskt inte om Bungemuseet är öppet fort? Har ej tillgång till bil påön så det blir mest att man vistas i visby.

gurin
0

Jodå, Bungemuseet är öppet.

mvh/gurin

fokusark
0

Där ser man, får ta och göra ett besök om man får tag i en bil

AndersB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på gruppen av bildstenar i Bungemuseet.