Fel födelseår
Hur vanligt är det att födelseåret ändras över tiden. Jag har följt en man född 1854 i Wisby, han flyttar till gävle och sedemera till Sundsvall där han gifter sig. I vigselboken är födelseåret ändrat till 1851. detta följer honom sedan när han flyttar åter till Gotland då har även datum fär födelsen ändrats till det datum som han gifte sig. Alltså Olof Otto August föddes 8/11 1854 och vigdes 13/7 1878;79 födelsåret ändrades till 1851 vid vigseln och blev 13/7 1851 när han återkom till Gotland
Hälsningar Gnidde.

Skulle säga att en enkel felskrivning en gång i ett hfl kan följa med hur länge som helst. Har sett det flera gånger. Ibland har de även fått syskons födelsedata speciellt om de haft ett äldre syskon med samma namn…
Jag kan egentligen tycka att det är rätt sällan. Tänker mig att man ändå måste varit rätt noggrann. Men visst har jag exempel på att det ändras.

Håller med Anders att det är ovanligt men inget unikt, under min trettiofemåriga släktforskningstid har jag sett fenomenet några gånger, men inte många.

Jag får nog säga att det är relativt vanligt och det gäller speciellt drängar och pigor som flyttar ofta mellan gårdarna. Då förekommer det att man byter namn men inte födelseuppgifter för den nye drängen eller pigan. Jag har säkert stött på ett antal hundra personer som fått ändrade födelseuppgifter.
Därutöver har jag en präst under 1700-talet, som konsekvent avrundade födelseåret. De som föddes i slutet av året fick nästkommande födelseår.

Det förekommer. Vanligtvis om man letar efter en persons födelse och inte hittar den, så tittar man på året före och efter. Då kan de dyka upp. Hur vanligt det är vet jag inte, men jag har även sett att en 4 blivit till 11 i en husförhörsbok. Så felskrivningar och feltydningar förekom. De som flyttade ofta har en liten större felmarginal än andra. Men vanligast är att det stämer.
Att det blir fel beror nog på att man inte själv var så noga med vilket år man var född, eller vilken dag. Det var vanligare att man firade namnsdag än födelsedag. Vilket kan verka märkligt för oss idag när vi lägger ner så mycket tid på ålder och datum.
Vad ska man ha som signatur tro?
Jag ansluter mig till dem som menar att det är ganska vanligt. Födelseåret kan lika gärna som månad eller dag bli fel vid en överföring.
Som av en händelse kom idag en fråga på Scangens efterlysningsforum som med stor sannolikhet besvaras med att året var 1 år fel i husförhörslängden.
#7 En profetia! ;-)
Vi får kanske definiera vad vi menar med "vanligt"…?

Vanlig nog att de flesta som släktforskar hittar exempel. Men ovanlig nog så att de flesta datum man får stämmer. Räcker det?
#9 Så är det nog! ;-)
Det jag sett när det gäller fel på födelseår och/eller datum är att det oftast händer när dom ändrar skrivsätt.
Som nu jag är nere på slutet av 1600 och där skriver dom ju hur gamla personerna är när boken påbörjas. Sen några år senare så ändrar dom till att skriva födelseåret och då har det på ett par av mina ändrats. Skiljer dock bara nåt år.
Ett annat som också kan ställa till det är när dom går från romerska siffror till vanliga siffror.
Och ett tredje där det nog lätt hänt kan bli fel. När dom skriver siffrorna över/under varandra. Om man då tex har nån som är född 6 sep (6/9) så kan det bli 9 juni (9/6)
Och även vid flytt så kan det lätt bli fel om prästerna skrev lite slarviga siffror i flyttpappren.
Så enda man kan göra är att försöka spåra bakåt och se vart felet uppstod då kanske man kan se varför det blev fel.

Presist. Ofta handlar det om vad man skulle kunna kalla slarvfel. Enkla misstag, som förväxling av siffror, en 11 slarvigt skriven har tolkats som en 4. Ett barn som dött och fått ett syskon med samma namn något år senare och prästen har kollat i födelseboken vid flytt betyg. Så har personen fått fel år.
Så det är säkert små fel, som inte betydde så mycket på den tiden, men som kan ställa till med besvär för oss idag.
Med andra ord inte för ovanligt, har stött på det någon enstaka gång under åren, att datumet blivit felskrivet men inte året.
Hälsningar Gnidde.