En bildgåta
Det var sannerligen inte lätt att få tag i en bild av den här mannen.
Men jag frågar, vem är han?

Svenne, jag hittar ingen bild.

Åsa-Nisse…?

Bra gissning Anders, men dessvärre fel.
Man kan likna den här mannen vid Jesus, alla vet vem han är men väldigt få har sett honom.
Han var en "jordnära" adelsman.

Bratt som införde Brattsystemet?
Gustaf Dahlén?

Cronstedt med punschen?
Det känns som att jag har sett denne man.
Men det är väl ej möjligt.
Mvh. Arne

Han kände sej ungdomlig trots att han var såpass till åren att han hade barnbarn…

Calle Scheven som blandade sitt kaffe med Kron..

Bra, Solveig!
Jag tror Du är lika duktig här som på bildgåtorna på salig "Knuten". Visst var det lantbrukaren Carl von Schewen, alias "Calle Schewen", han som inspirerade Evert Taube att komponera just "Calle Schewens vals!
Ledtrådarna:
-Jordnära adelsman - lantbrukare och adlig.
-Bilderna på de kaskdrickande gubbarna - "själv blandar jag fredligt mitt kaffe med kron".
-Ungdomlig och till åren kommen - "Jag är som en pojke fast farfar jag är".
Bilden på den riktige Carl von Schewen var "svårfunnen".
CALLE SCHEWENS VALS
I Roslagens famn på den blommande ö,
där vågorna klucka mot strand
och vassarna vagga och nyslaget hö
det doftar emot oss ibland,
där sitter jag uti bersån på en bänk
och tittar på tärnor och mås,
som störta mot fjärden i glitter och stänk
på jakt efter födan, gunås.
Själv blandar jag fredligt mitt kaffe med kron
till angenäm styrka och smak
och lyssnar till dragspelets lockande ton,
som hörs från mitt stugogemak.
Jag är som en pojke, fast farfar jag är,
ja rospiggen spritter i mig!
Det blir bara värre med åren det där
med dans och med jäntornas blig.
Se, måsen med löjan i näbb, han fick sitt!
Men jag fick en arm om min hals!
O, eviga ungdom, mitt hjärta är ditt,
spel opp, jag vill dansa en vals.
Det doftar, det sjunger från skog och från sjö,
i natt ska du vara min gäst!
Här dansar Calle Schewen med Roslagens mö
och solen går ned i nordväst.
Då vilar min blommande ö vid min barm,
du dunkelblå, vindstilla fjärd
och juninattsskymningen smyger sig varm
till sovande buskar och träd.
Min älva, du dansar så lyssnande tyst
och tänker, att karlar är troll.
Den skälver, din barnsliga hand, som jag kysst,
och valsen förklingar i moll.
Men hej, alla vänner, som gästa min ö!
Jag är både nykter och klok!
När morgonen gryr, ska jag vålma mitt hö
och vittja tvåhundrade krok.
Fördöme dig skymning, och drag nu din kos!
Det brinner i martallens topp!
Här dansar Calle Schewen med Roslagens ros
han dansar till solen går opp!
#12 Härligt!

Visst är det den svenska sommaren musicerad?

Den kunde vara vår nationalsång
. Jag har hört förslag om Öppna landskap, den är ju blähä i jämförelse med Calle Schevens vals.

Håller med Dej, Solveig!

Inte jag…Möjligen Roslagens "nationalsång"…Öppna landskap tilltalar mig mer …

Ja, Sverige har många landskap. Jag trivs bäst i skog och fjäll, andra vid kusten. Jag kan och för sig bo varsomhelst där jag har min familj. Jag har bott i Göteborg och Steungsund och var mycket på Orust på sommaren. Det var mycket vackert och trevligt, men vintern - hu vad blåsigt och rått.
Är det möjligtvis denna Carl som omnämns
Personakt
Carl Erik Wilhelm Von Sheven
Blev 80 år.
Far
Stationsskrivare Sture Malcolm Von Sheven. Född 1878-04-01 Stockholm.
Mor
Sigrid Elisabet Catharina Åmark. Född 1881-06-21 Brännkyrka (Stockholms stad, Södermanland)..
Född
1917-01-24.
Död
1997-07-02 Gideonsberg, Västerås kn (Västmanlands län, Västmanland)..
19170124-6959
von Scheven, Carl-Erik Vilhelm
Karlfeldtsplatsen 6, II
722 22 Västerås
Död 2/7 1997.
Folkbokförd (1992) i Gideonsberg, Västerås kn (Västmanlands län, Västmanland).
Född 24/1 1917 i Arboga stadsförs (Västmanlands län, Västmanland).
Änkling (26/12 1992).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ARBOGA SF (Västmanlands län)
Källor: RTB 97 / SPAR 92f / SPAR 97
Familj med Dagmar Helga Maria von Scheven
Maka
Dagmar Helga Maria von Scheven. Född 1913-05-30 Almunge (Uppsala län, Uppland. Död 1992-12-26 Gideonsberg, Västerås kn (Västmanlands län, Västmanland)..
Son

Det är det inte Eric, jag gissar istället på den här Carl von Schewen:
18710116-121
von Schewen, Karl Fredrik Mauritz
Håtö 1:17
Död 31/3 1954.
Kyrkobokförd i Frötuna, Frötuna kn (Stockholms län, Uppland).
Född 16/1 1871 i Frötuna (Stockholms län, Uppland).
Änkling (28/12 1928).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Frötuna, Norrtälje kn (Stockholms län, Uppland)
Födelseförsamling i källan:
Frötuna (Stockholms län)
Källor:
DB, DA / DOR 52-60

Karl Gerhard?
Bilen verkar Ernst Rolfs tid

Eftersom du är värmlänning är det väl kanske munkforsingen Fridolf Rhudin.
Bilarna ser ut att vara från tidigt 30-tal. Något annat kan jag inte utläsa av bilden…

Tord har rätt, visst var det Fridolf Rhudin. (tänk att man alltid blir genomskådad på grund av att man är värmlänning).
Fridolf var på sin tid Sveriges bäst betalde skådespelare. Han var även en mycket populär grammofonartist och eftersom jag är diskofil har jag ju givetvis alla hans sång- och talskivor inspelade på gamla 78:or.
Bra gjort, Tord!

En härlig nostalgibild från min barndoms trakter. Jag växte upp i ett intilliggande kvarter, men det var betydligt senare och bilarna var betydligt modernare

Carl-Jan?

Lars Lejonborg?
@nn

Det är inte så många som använder väst och slips nu förtiden. Sedan gav Google-sök på honom bilder varav "din" var en.

Evert Taube

Nix, men en inom samma genre.

Bertil Boo

Göttapetter!
Gumman som blev liten som en tesked, skriven av Alf Pröysen!

Va, ingen som gissat änu.
Värmland tror jag är för lätt och Dalsland är inte tänkbart. Jag tror du befinner dig någonstans i Västmanland….:!

Ett par ledtrådar:
Staden fick stadsprivilegier redan 1446.
Den numera avlidne Jan Stenbäck ledde under 1980- och 1990-talen ett investmentbolag som kan föra tankarna till denna trakt.

Lidköping?

Det var snabbt marscherat, chrissan!
Visst är det Lidköping.
Förklaring av ledtrådarna:
Statyn som står i stan vid älven Lidan företsäller Sara Videbäck, glasmästardottern från Lidköping som figurerar i CJL Almqvists roman "Det går an". Stadsprivilegier redan 1446 och Stenbäcks bolaget är "Kinnevik", vilket kunde leda tankarna till viken av Vänern, den s.k. Kinneviken som går in i Lidköping.
Jag trodde inte att det skulle bli så lätt…..men det är väl Du som är duktig!

Kombinationen av Stenbäck och 1446!
Jga var sen på det, men kände igen staden på bilden. Jag bodde i Lidköping ett tag 1983-84. Väldigt trevlig stad tyckte jag då.

Mycket mysig och fin stad.
Tur jag inte kollade in förrän nu… Hade ju varit för lätt för mig som bor där… på andra sidan "älven" dock. Vi envisas ju med att kalla vår å Lidan för älv.

Bemälde Almquist såg ut så där. Men vad han kallade sig när bilden togs har jag glömt.

Javisst var det Carl Jonas Love Almqvist.
Han flydde från Sverige till USA 1851, misstänkt för mordförsök, stöld och bedrägeri. I USA begick han ännu ett brott, bigami.
En riktig juvel, med andra ord.
Bra gjort, perth!

När jag gick i realskolan på 1940-talet tvingades vi läsa *Ladugårdsarrendet', dar Almqvist (som han tydligen bör stavas) ger en starkt förskönad bild av sitt misslyckade värmländska Gröna Vågen-projekt.
Som rektor i Stockholm drygade han ut lönen genaom att skriva egna läroböcker i olika ämnen. De var givetvis obligatoriska i undervisningen. På bilden ses hans Geometri. Det är faaktiskt ett riktigt origalarbete, inte bara en avskrift efter Euklides.
När han sedan dog i Bremen 1866 kallade han sig Professor Westermann.

Han ser så snäll ut. Nästan som Al Capone! Men då borde han väl ha haft flera sorgband.
Kan fotot vara från 30 -40-talet? Jag håller med Perth. Det är nästan så att man ser damaskerna på hans fötter, som dessa maffioserna hade.

Snarare 50-tal tror jag med ledning av slipsen. Jag har en del sådana kvar, men får aldrig använda dem.

Jag tänkte genast på någon svensk diplomat eller konsul.
Dag Hammarskjöld är det inte men nånstans åt det hållet tror jag. 50-talet, definitivt.

Jag skulle tro att fotot är från ungefär 1950, plus minus några år, då han skapade stora rubriker.
Andra ledtråden:
Första stavelsen i hans efternamn leder tankarna till ett ganska stort djur som häromkring endast finns i mindre exemplar.

Hajby från skandalen!

Bravo!
Visst var det Kurt Haijby:
Haijbyaffären var ju en av 1900-talets mest kända svenska rättsaffärer.

Svarta Björn, rallarkokerska

Mmmm…hur ska jag kunna hitta på något som Du inte klarar direkt, chrissan?
Visst var det Svarta Björn.
Det sägs att det här fotot är det enda existerande där hon finns med.
Bra gjort, igen!

Kul att se ett kort på henne!

Är det Sverige? Ser lite norskt ut.

Det är inte Sverige och inte Norge.
Inte ens Europa, men platsen har viss anknytning till Sverige.

Saint Bathélémy?

Jäpp, visst var det hamnen i Gustavii, huvudorten på
S:t Bartelhelmy.
Det är väl en av de mörkaste bitarna av vår svenska historia, att Sverige också bedrev slavhandel och slavtransporter under senare delen av 1700-talet.
Helt korrekt, perth!

Fraxinus + Pulex = Lusasken.

Snabbt jobbat! Tyckte bänkarna var riktigt trevliga. Kortet troligen från ca 1885.
Ditt svar blir ju en liten "följdfråga".
Lusasken är väl Kristinehamn?

Så bra! Då fick man lära sig om Lusasken också. Det har inget att göra, varken med Fraxinus eller Pulex.
Att ord och deras betydelse förändras får man dagligen se exempel på. Modersmålet studerade jag idogt i många år och trodde att jag kunde det väl. Nu förstår jag att det är alla språk utom svenska.
Fast "lusharpan" (Karlsborgs första "flygfält") lär ha med löss att göra…

Apropå Karlsborg, så gjorde jag liksom Anders min militärtjänst där. Dock på fästningen/S2. Vid rundvandring berättade vår guide (och telegrafilärare) Tage Rosell att lusharpan var den plats där medlemmar i Karlsborgs lätta garde fick undergå luskontroll till åskådarnas stora förtjusning.
Jag hade en del inscannade diabilder från min S2-tid. Dom är tagna med en Canon Dial halvformatkamera. Så lite drygt 40-årig nostalgi finns här
F9 Karlsborg lades ner 1994 men lär nyligen ha tagits till nåder igen och fungerar som komplement till F7 Såtenäs vid svenska utlandsuppdrag.

Det kan ju inte vara så stor brist på pengar i försvaret, Karlsborgsgänget har ägnat 10 dagar åt tunga pansarskott över Vättern så att fönsterrutorna skakar. Så vi blir ständigt påminda om Karlsborgs närvaro och att det fortfarande lever.
Karlsborgs flygfält har ju fortsatt i militär regi, även om jag tror att en del civil verksamhet finns i en del byggnader. Flygfältet har dock hela tiden varit i bruk, och den senaste tiden även återfått bemanning (flygtrafikledning) i tornet. Det hänger ju mycket samman med all annan militär verksamhet som finns kvar i området.
#78 Trevliga bilder Olle, en del fästningsmiljöer känns ju igen.

#82 Inte Sverige väl?

Viss likhet med Nolhaga men ändå inte

Bra gissning, chrissan, men tyvärr fel.

Jag får en känsla av Göteborg…

Det finns en "Kassagård" - fast i Skåne… ;-)

Myntförvaring till vardags……
Det finns tydligen en börsgård i Halland, men jag hittar ingen bild…

Börstorp vid Mariestad

Nej men Börs …. Andra stavelsen är en något blygsammare boning.

Helt korrekt!
Börstorps slott var det. Egentligen var det kanske svårt eftersom platsen är rätt okänd, trots allt.
Men det är rätt lustigt, när man susar förbi på vägen så helt plötsligt dyker det där slottet upp, mitt ute i tassemarken.

depressionens USA? Man ska ta ut sina pengar.

Premiär på något, film eller nytt varuhus ell dyl

Det kan vara senare än Depressionen. Tiden kanske är kring 1936-38. Det verkar vara kö på andra sidan också. Man köar på flera ställen. Kan det inte ha att göra med att man vill ta ut sina pengar?

Orson Welles "Världarnas Krig"(hette den det) som sändes från Radio City och skrämde vettet ur Amerika. 1938?

Året är 1945. Har inget med pengar att göra. (Inte i den bemärkelsen).

Demonstration av television?

TV börjar sändas? Men det var redan på 30-talet i England

Kanske premiären på "Klockorna i S:t Mary"?

Ingrid Bergman i allafall.

# 106 Huvudet på spiken, Kina!
Visst köar människorna för att komma in på premiären av "Klockorna i S:t Mary på Radio City Music Hall i New York.
Texten som finns under den beskurna bilden lyder i översättning:
-Kön ringlar sig lång utanför Radio City Music Hall, där premiären av filmen Klockorna i S:t Mary, med Bing Crosby och ooooomåttligt populära Ingrid Bergman, går av stapeln.

Vidkun Quisling

Kort o gott: Jack Ruby!

Det fanns i bakhuvudet, nåt jag hade sett innan. Texten nertill förbryllade… är det hebreiska? Sökte på Wikipedia fann en sida med avlidna 1967,den ende som passa in var just Jack Ruby! Vidare på Google där jag fann bilden!
Trevligt med gåtor! 

#115. Ja, visst är det hebreiska. Han hette visst egentligen Rubenstein, troligen ättling till tyska judar.

Något plåtslagarverktyg?
Stämplingsverktyg?

Användes den inte vid glasblåsning?

En sådan använde min far att hacka sönder potatisen han kokat till grisarna.

Tyskland 30-talet? Göring var väl gift med en svanska, Karin som dog före kriget. Kan det vara hennes begravning?

Du är i rätt härad, men någon begravning är det inte frågan om.

Tysklands invassion av forna Tjeckoslovakien, ser ut som staden Prag. 40-talet?

Brölloppet stod väl mycket tidigare? Hon dog 1931 och är begravd i Lovö tror jag. Göring som gör något på bilden men vad?

Lägg både Göring och Prag åt sidan.

Intåget i Elsass (Alsace)

Stadsbesök av något slag?
Före kriget?
Vad ska man ha som signatur tro?

Gustaf V? Besök på Mainau eller liknande ställe (Drottning Victorias hemslott kanske)
Eller sedermera Gustav VI Adolf?

kan det ha med OS i berlin 1936 att göra?

Coburg (Koberg i Sverige). Därifrån kom prinsessan Sibylla har jag för mig (Sachsen-Coburg-Gotha). Arrangera bröllop för sin son Gustaf Adolf, nuvarande kungens far?

Där satt den!
Bilderna var alltså från den tyska staden Coburg 1932 och händelsen var att prins Gustav Adolf (nuvarande kungens far) vigdes med hertiginnan Sibylla av Sachsen-Coburg-Gotha (kungens mor). Sibylla var för övrigt på fädernet barnbarnsbarn till drottning Victoria av England.

Här skulle det passat med bilden av Chrissan 4 år som överräcker en blombukett till prinsessan Sibylla, hennes systerson bodde hos oss och arbetade för min far och hon kom för att se hur han hade det. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag tvingades in i en söt klänning, ett plagg jag inte använt mycket sedan dess. Stora, svarta bilar körde upp på gårdsplanen. Tyvärr ligger kortet på landet, ska se om jag hittar det.

Nej, just det plagget har Du nog inte använt så mycket sedan dess
. Trevlig story, vi ser fram emot att få se chrissan i en söt liten klänning.

Inget i den stilen heller! Fotot är unikt just pga klänningen, inte pga prinsessan. När jag skulle disputera var min handledare inte ett dugg oroad över själva disptationen och avhandlingen men han ägnade många månader åt att, på ett psykologiskt sätt, tala om för mig att man inte har långbyxor när man disputerar.

Anmärkningsvärt är, att detta var några månader före "die Machtübernahme" (alltså bröllopet, inte chrissans blommor). Man kan undra vad brudgummens föräldrar tyckte om hakkorset på (år det Rådhus?-)väggen.

Om det tyckte de nog inte, var inte Gustaf VI engelskvänlig till skillnad från sin far?

Kan man tänka sej något mer "civilt" än Gustav Adolf i kostym och hatt som kontrast till hedersvakten som paraderar?

Jo, GVIA var två gånger gift i England. Det finns många vittnesbörd från andra världskriget om hans ansträngningar bakom kulisserna för att påverka fadern (och sannolikt även sonen) i mindre tyskvänlig riktning.
En rättelse: Brudgummens mor, Kronprinsessan Margareta var sedan länge död vid tiden för detta bröllop. Kronprinsen var omgift med Kronprinsessan Louise.

Drottning Louise var syster till Lord Mountbatten som var vicekung av Indien, fosterfar till Prins Philip och närmaste rådgivare till Prins Charles. Mycket engelskt

Om man läser om Sibyllas far, hertig Karl Edvard så framgår det tydligt att han var nazist. Anslöt sej 1933 till nazistpartiet och var stor anhängare av Hitler, enligt Wikipedia. Från början engelsk prins och sonson till drottning Victoria. Han var tydligen också kusin till kungens farmor, kronprinsessan Margareta, död 1920.

Jo släkt var de allihopa, Louise var väl också barnbarnsbarn till Victoria. Ser nu att Karl Edvard var son till Victorias yngste son, Leopold som dog av blödarsjuka innan sonen föddes. Kronprinsessan Margareta var barnbarn till Victoria, Europas mormor/farmor.

Tror även att 1932 var inte hakkorset fullt lika negativt som vi upplever det. Det var innan de flesta visste något om nazismen.
Vad ska man ha som signatur tro?

Den första stad som utnämnde Adolf Hitler till hadersmedborgare var Coburd, redan i februari 1932. Coburg var tidigt ett starkt Hitler-fäste.

Jovisst var medlemmarna av Europas kungahus släkt med varandra allihopa.
Till exempel var ju Georg V av England (farfar till nuvarande drottning Elizabeth II), kusin till den siste ryske tsaren Nikalous II. De var ju också väldigt lika till utseendet.
Bilden visar kung Georg V.
Och nästa bild……..

Startar en ny sträng, och låser denna…