Norrland
Hittade en intressant sida,hela 9 landskap finns i Norrland,till och med flera städer. Gävle är den äldsta staden,stad blev den före 1446, medan Lycksele blev stad 1946.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_st%C3%A4der_i_Norrland_efter_landskap
Intressant eftersom jag själv är från Norrland. Dock är jag inte från någon "stad" utan bor mitt ut i skogen med 18 mil till närmaste stad, som faktiskt är Lycksele och hör och häpna, Mo i Rana, i Norge.
Vad jag funderade över när jag läste din lista #1, är vilken folkmängd behövs för att kalla en ort stad. Som Haparanda som tydligen blev stad redan 1848 och hade en folkmängd på 4.767 år 2000. Är det en folkmänd som har vuxit kan man undra eller fanns det fler människor där förut? Kan en stad upphöra att vara stad? eller om en ort blivit stadsklassad, är den alltid det?
Skulle vara intressant att veta.
Fast Norrbotten är ju egentligen inte ett landskap; det är ju bara den del av Norrbottens län som inte hör till Lappland, och i modern tid av någon märklig anledning har börjat att räknas som ett "landskap".
Och Lappland är ju inget landskap heller; det är ju bara området ovanför den gamla lappmarksgränsen.
Norrbotten var ursprungligen det gemensamma namnet på Västerbotten och Österbotten, och gänsen dem emellan följde gränsen mellan Torne och Kemi storsocknar; den gränsen utgjorde också gräns mellan Uppsala och Åbo stift, och därmed också mellan det 'egentliga' Sverige och Finland (inom det svenska riket).
Namnet Norrbotten togs sedan i bruk igen 1810 som namn på det nya län som bildades när Västerbottens län delades.
Och den gamla Norrlands-gränsen i söder var ju Ödmården, gränsskogen mellan Hälsingland och Gästrikland, så Gästrikland hör egentligen inte till Norrland.
Sedan är det väl ytterst tveksamt om de gamla norska landskapen Jamtland och Härjedalen ska räknas till Norrland. De ligger 'jämsides' med Tröndelag, som de också har gamla band till; och Nord-Norge, det gamla Hålogaland, börjar norr om Tröndelag.
Och så var de bara fyra…
F.ö. är de officiella landskapsgränserna minst sagt tveksamma också i södra Sverige; få av de "urgamla" landskapen har så "oförändrade" gränser som det påstås - om de alls är några landskap…
T.ex. är mitt eget Båhuslän inget landskap - vilket ju framgår redan av namnet - och inte är det svenskt heller…
Det finns väl egentligen inga städer i Sverige numera, bara kommuner. Begreppet stad avskaffades för nåt tjugotal år sedan, men i dagligt tal kallar man alla städer före avskaffandet fortfarande stad. Några undantag tror jag finns, Stockholm får visst kalla sig stad fortfarande!
Mer om det finns säkert också på Wikipedia.
Att en ort blev stad hade inget direkt med folkmängden att göra. Städer grundades av strategiska skäl, som handelsplatser eller som militära fästen. Skillnaden var att all handel skulle ske genom städernas borgare och inte på landsbygden runt omkring. Mycket enkelt uttryckt.
Men som sagt nu finns bara kommuner. Ingen kommun kan nu bli så stor eller viktig att kallas stad om den inte var det före mitten på 1900-talet.
I Stockholms fall vill jag minnas att det beror på att kommunen heter Stockholms stad. Men här kan jag definitivt ha fel.
mvh/gurin
#5 Jo, så är det med alla de tretton fallen. Det är kommuner som "tagit sig" namnet stad.

Städerna Hudiksvall och Östersund fick i stort sett statsrättigheter utan folk. Hudiksvall bildades som staplingsstad och Östersund grundades utanför Frösön. Enstaka gårdar fanns kanske men inget mera när de fick sina statsrättigheter. Därefter byggdes städerna upp.
1# Jag blev också lite frågande angående invånarantalet i Lycksele och Haparanda. Men det har framkommit intressanta svar, så då vet man det. Visserligen var Geografi ett av ämnena jag tyckte bäst om i skolan men det skadar aldrig att friska upp minnet och dessutom kan det vara intressant i släktforskningen att veta lite mer på den fronten bl.a.Jag trodde att Lappland var ett landskap. Men Jämtland och Härjedalen räknar man väl ändå till Norrland,fast jag förstår på ett ungefär vad 2# menar,trots att vi en gång tillhört Norge.
Någon som ringde mig berättade att hon blev så förbannad när dom sade - jaha du kommer från Norrland - hon menade på att Norrland bestod ju av flera landskap och platser. Själv bryr jag mig inte så mycket, huvudsaken man vet i vilken del av Norrland den och den platsen ligger.

Om man inte vill använda Norrland som begrepp kan man ju istället använda det äldre nämligen Hälsingland eller Stor-Hälsingland. som omfattade även östra Finland.

Länen är något helt annat än landskap. Landskapsindelningen är äldre än länsindelningen och landskapsgränserna har förändrats mycket litet. En aktuell landskapsförändring skedde troligen 1320 då Hälsinglands gräns flyttade norrut till nuvarande, då nästan hela sjön Amungen flyttades till Dalasidan genom försäljning av fiskerätten till några leksandsbönder (i nuvarande Rättvik). Däremot har länsindelningen varierat mycket under årens lopp. T.ex. ett tag under 1600-talet hörde mina hemtrakter (Enviken) till Sala län, som då omfattade bl.a. nästan hela nuvarande Falu kommun och Torsåkers socken.
För en skåning är ju Norrland ett härligt svepande uttryck som kan användas till det mesta norr om Hallndsåsen…
-)
Som ångermanlänning är det två ofta använda benämningar som jag inte känns vid. Den ena är norrlänning och den andra är klyktattare.
mvh/gurin
Klyktattare är väl Sundsvallsbor?

Skåne och närliggande hör väl till Danmark eller ? Det ligger då i allt gâle långt söderut.
#14 Rätt! :-)
Ja en klyktattare är en sundsvallsbo, men det kommer från länsbokstaven Y och Y-län innefattar Ångermanland.
mvh/gurin

Jo en annan känner sig vara ute på okänt område så fort man kört över Tegsbron.
(Jag bor alltså norr om den)
Under många år var Tegsbron porten till södern även för mig, men sedan byggdes den nya bron och södern kom närmare.
Numera bor jag bland gutarna och har svårt att förlika mig med att säga: åka upp till Stockholm.
Jag inser att jag inte var precis nog i mitt förra inlägg. Det skall vara Y-län innefattar nästan hela Ångermanland.
mvh/gurin
#17 Du bor alltså på den rätta sidan! :-) (i Umeå för den som inte vet var Tegsbron är belägen)
Om man bor på andra sidan bron bor man på Teg inte i Umeå, vilket jag fick lära mig när jag för första gången började läsa vid Umeå universitet och fick inkvartering hos en pensionär på Teg. Han hade aldrig i hela sitt liv bott i Umeå, så det så!
mvh/gurin

Jag har alldrig bott norrut och såg norrland som något avlägset, tills jag började släktforska. Då hittade jag en ana som flyttade från Skellefteå till Uppland. Så hade jag en släktlinje däruppe, med anor även till Luleå och över till Finland.
Sen har jag sommar jobbat i Ångermanland, så lite tid har jag tillbringat norr ut. Följden blir att jag har släkt från Skåne(och söder ut som det står i någon kyrkbok) till Luleå. Så då omfattar släkten stora delar av Sverige.
Vad ska man ha som signatur tro?
#21 Så spritt skulle jag också velat haft mina anor. Vad spännande att ha dem lite överallt. På min pappas sida flyttade de mer än på mammas sida. Hennes anor berör nästan bara en socken. På pappas sida var det mycket arbetare, ända från 1800-talets början. De kanske hade mer benägenhet att flytta, men de rörde sig i stort bara i Ångermanland.

#19 Jo jag bor på den rätta sidan, närmare bestämt i Sävar. Sen har jag alla mina anor i Skellefteå och norrut så det finns ingen större anledning att ge sig ut på okänt område.;)
#23 Akta dig för Skuleskogen! Där har jag hört att det kan finnas rövare och banditer.
Jag försöker tänka mig in i hur folk runt omkring mig tänker, när de pratar om Norrland.
Jag tror mig kunna säga, utan att ha så mycket fel att Norrland för oss här i Norrbottens läns inland, på gränsen till Västerbotten är just Norr- och Västerbotten.
Vi vet att län även söderöver ingår i begreppet Norrland men det känns som om det är i en annan del av världen, kallad södra Norrland, av oss.
Men det kan ju vara olika beroende på vilken relation man har till en viss ort. Släktingar och andra relationer.
#25 "Jag försöker tänka mig in i hur folk runt omkring mig tänker, när de pratar om Norrland"
ja ,det är väl egentligen den frågan jag ställer mig också, Norrland är ju stort. I mellersta Norrland kanske man kan placera bl.a Jämtland/Härjedalen. I det länet/landsakapet finns bara en stad Östersund.Jämtland är ju både ett län och landskap och Härjedalen ett landskap som till hör Jämtlands län.
Satt och tittade under kultur i ÖP nättidning, tyckte det här var ganska roligt.Ja roligt och roligt….
De har lagt ihop gammalt och nytt
http://www.op.se/parser.php?level1=4&level2=721&id=838838
http://www.op.se/parser.php?level1=4&level2=721&id=835102

Själv känner jag mig som norrlänning då jag bor norr om limes norrlandica, men söder om den geografiska gränsen.