Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1730 ggr
Cheyenne
0

Förändringar i folkbokföringen

Det här med att det sker förändringar i folkbokföringen blev väldigt tydligt för mig för en två veckor sedan.

Det var dags att förnya äldsta sonens pass då han ska åka på klassresa till England. Släpade med mig sonen till passmyndigheten och det enda papper jag behövde ha med mig var en blankett där både jag och min sambo intygade att sonen fick ett pass, bevittnat av två personer. Något personbevis behövs ej längre då Passmyndigheten kan kontrollera alla uppgifter direkt mot folkbokföringen (via datan).

Söt och trevlig tjej på Passmyndigheten meddelade mig glatt att jag kunde välja födelseort för sonen (???) Va?? Han är född i Vällingby, Stockholms län meddelade jag. Hon replikerade med att hon såg det i folkbokföringen men enligt nya regler kunde jag välja mellan Vällingby alternativt Stockholm eller en kombination av de båda.

Som den släktforskare jag är valde jag hans faktiska födelseort, nämligen Vällingby. Vem vill tillbaka till det "svarta hålet" från 1800-talet när personer hade Stockholm som födelsefs i diverse kyrkolängder!!??

AndersE
0

Jag tycker det är svårt att riktigt sätta sig in i att nutid en gång ska bli historia som någon ska forska i…

;-)

chrissan
0

Så rätt, nu är vi tillbaka i det svarta hålet! Själv är jag invandrad22 juli 1999, trots att jag är född och uppväxt i Sverige som svensk medborgare under närmare 50 år innan dess. Men min återflytt till Sverige efter ett år skriven i Norge finns med på alla papper och personbevis som "invandrad".

svenne
0

Apropå pass…
Att förnya ett pass före utgången av 1991 när avdelningen för personbevis låg hos församlingsexpeditionen och inte hos skattemyndigheten, var ett stilla vansinne.
Jag minns när jag skulle förnya mitt pass någon gång i slutet av 1980-talet och traskade målvetetet i väg till polisstationen med det gamla passet för att få ett nytt.

-Nej, nej säger kanslisten på polisen, du måste ha ett färskt personbevis.
-Men jag har ju mitt gamla pass med id-kort i med mej här, och det har ju tagit mej runt i Europa, skulle  inte det då duga som underlag för det nya passet? undrar jag enfaldigt.
-Nej, nej du får skaffa ett personbevis och komma tillbaka hit, säger kanslisten.

Så det var bara att gå till församlingsexpeditionen och få ett personbevis. Där blir jag mottagen av en mycket vänlig dam som jag aldrig sett förut och hon har för övrigt aldrig sett mej heller.

-Jaha, ett personbevis till ett nytt pass, det ska vi ordna. Vad heter Du och vad har Du för personnummer? frågar den timida damen, och utan att bli anmodad att varken visa min legitimation eller mitt gamla pass knattrar hon på skrivmaskinen ut ett färskt personbevis som jag åker till polishuset och lämnar in och då är kanslisten nöjd och förklarar att jag är välkommen att hämta det nya passet om ett par dagar.  Jag hade med lätthet kunnat för damen på församlingsexpeditionen  ange ett annat namn med rätt personnummer och fått ett personbevis i det namnet.

Alla var nöjda och glada och passet det fick jag ju men visst är det fantastiskt att det gamla passet med mitt kort och stämplar dög inte som underlag
Sverige var / är fantastiskt!

AndersE
0

#3 Vad är det det kallas…. byråkrati?

:-)

svenne
0

Typiskt offentliga sektorn.
Om det privata näringslivet skulle skötas så stelbent och orationellt skulle nog hela Sverige klappa ihop efter en vecka.