Kyrkoherde Thuressons begravning
Det här gamla kortet fanns med i en bunt gamla vykort som jag köpte på loppis för några år sedan,
Kyrkoherde Thuressons begravning i Krokstad kyrka står det skrivet under bilden. Någon som möjligen vet något om denne Thuresson, förutom det sedvanliga man kan utläsa av SvBef 1900, m.m? Han måste ha varit omtyckt i sin församling eftersom man lät trycka upp kort som folk skickade till sina vänner, från jordfästningen.
Någon som har tillgång till Göteborgs stifts herdaminne?

Jag vet inget om Thuresson, men jag tror inte det var alls ovanligt att man beställde kort med "vykortsbaksida". Jag har sådana kort som ser ut som vanliga "familjebilder", men som alltså kunde skickas som vykort.
Jag är alltså inte säker på att vykortsbaksidan självklart är ett bevis för tryckning i stor upplaga.

Jacob Victor Thuresson, präst i Krokstad från 1877, var nog en framstående prästman, här ur Sundsvalls tidningar 1888 ang biskopsvalet i Göteborg:
Biskopsvalet i Göteborgs stift De
kandidater som för närvarande antogs ha
största utsigten att komma på biskopsförslag
get äro i följande ordning:
kyrkoherden Rodhe i Norrköping;
prosten Thuresson i Krokstad;
professor Olbers i Lund.
Herman Rodhe vann valet förresten
Även jag har en ganska stor mängd familjekort med "vykortsbaksida". En hel del av dem är också skickade. Ni tror väl inte att bildhälsningar uppkom med mobiltelefonen?
Kommersiella vykort hade väl i allmänhet namnet på det avbildade på baksidan. Det sista är dock bara en gissning.
mvh/gurin

Där ser man, kul!
Att han var något speciellt kan man ju förstå, det verkar vara stor tillslutning vid jordfästningen. Dessutom ser det ut att vara två liturger, vilket väl inte var så vanligt.
Ur SvBef 1900:
Post 1403240
Thuresson, Jakob Victor
Kontraktsprost
f. 1831 i Varberg (Hallands län, Halland)
Gift man, far i familjen
Krokstads Prestgård
Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Födelseort i källan: Varberg Hallands län

Kollade ArkivDigital och Församlingsbok 1895-1915; Krokstad AII:1 sid 204 Krokstads Prästgård:
Jakob Victor Thuresson Kontraktprost/Kyrkoherde född 18310328 Varberg Död 19070227
gift med
Johanna Matilda Bromander född 18341112 Göteborg Död 19071004
Giftemål 18620305
I denna bok endast ett barn:
Sigrid född 18671026 i Grinneröd.
I dödboken framgår att Thuresson var teologie doktor samt L.N.O. Hans dödsorsak "Lungkatarr". Begravningsdatum 12 mars. Makarna begravda på nr 105 kv. II.
Under morgonens surfande "ramlade" jag över en av Googles inscanningar "Biopgraphiskt Lexicon öfver namnkunnige svenske män"
Visserligen äldre upplagor men ändå …

De där Googlescanningarna är jättekul. Det finns en hel del att hämta där.

Olle, har AD dödböcker inscannade så sent som för år 1907? I så fall får man nog överväga ett AD-abonnemang som komplement till SVAR och Genline.
Härnösands herdaminnen kan man ju läsa på nätet, vilket är en guldgruva om man ska läsa om någon präst i de norra regionerna.
Just detta med att kunna läsa om prästen i Herdaminne, ger en ganska så målande beskrivningar på hur prästen var. Någon gång har jag sett en präst som, var starkt begiven på alkohol. Jag minns inte om han fick sluta sin tjänst på grund av det eller hur det var.
Så fick man bara tag på ett Herdaminne av denna präst, så får man en hel del uppgifter om honom.

svenne,
Arkiv Digital har varit på vissa pastorsexpeditioner och fotograferat av kyrkböcker, därför finns det födelse, vigsel, dödböcker fram till cirka 1935.
Det är främst socknar i Bohuslän som detta material finns, men som sagt, det är inte alla socknar som har material så långt fram.
För övrigt kan jag ta ett kort på gravstenen till Kyrkoherde Thuressons grav, skall hem en sväng i veckan så jag kan ta mig en tur till kyrkogården om så önskas.
(Sen om jag verkligen kommer ihåg det är en helt annan sak)

Men nu finns de på nätet eftersom man ändrat på reglerna för PuL på Riksarkivet. Kollade just Krokstad och hittade pastorn med dödsdag 1907 i församlingsboken.

#10 Tack för det, det gör Du som Du vill, det är väl inte så angeläget, jag har ju ingen relation till Thuresson mer än det där gamla kortet.
Det är kul i alla fall, för några år sedan på en loppis fanns en bunt med gamla vykort, varav två stycken intresserade mej, dock fick jag köpa hela bunten för att få de där två och det spelade ingen roll, det var ingen större summa vad jag kan minnas och mitt i bunten låg det här kortet från Thuressons jordfästning.
Tänk så mycket information det kan bli av ett gammalt kort från loppis, man måste väl vara totalt helfnoskig för att ägna tid åt sånt här, men kul är det!
#12 Helfnoskig, ja det har jag misstänkt länge att jag är