Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1261 ggr
AndersE
2006-07-07 21:45
0

Farfars morfars grav

Min farfars mormor och morfar har en fin grav som ligger ett stenkast från där jag bor. Den är alltid välskött, med klippta buxbomshäckar och blommor flera gånger om året. Vid graven står en liten skylt - Graven vårdas av församlingen - och jag undrar vad det betyder. Jag gick in på kyrkogårdsexpeditionen idag;

"Någon" har tecknat ett avtal - för nästan 40 år sedan - om att graven skall vårdas (med "alla tjänster" i form av blommor och annat. Avtalet sträcker sig ända till 2014!!! Det kostade då ca 5.000:-. Den gravvård som ges kostar idag 900:- om året.

Jag frågade vad som händer efter 2014. Då upphör gravrätten och vården och man kontaktar gravrättsinnehavaren. Med all sannolikhet får gravstenen vara kvar - av "kulturhistoriska skäl".

Jag konstaterade att gravrättsinnehavaren är död och bad dem skriva upp mig som kontaktperson. Det innebär att de kontaktar mig 2014, så kan jag ta ställning till hur fortsatt vård ska gå till.

Jag förhörde mig också om möjligheten att "tinga" en gravplats, men sådana möjligheter finns inte.

Som släktforskare kan jag tycka att det är rätt speciellt att besöka anornas gravplats. Jag funderar att kolla upp vårdavtal och annat för fler avtal, samt att sätta upp mig som kontaktperson. Om inte annat kanske man kan förhindra att gravstenar förstörs?

Har ni några tankar och erfarenheter kring gravplatser?

Anna-hfg
2006-07-07 23:38
0

Jag har gravstensinventerat flera kyrkogårdar. En av mina anfäders gravsten har jag lyckats få en gravrättsinnehavare på. På den kyrkogården kostade gravrätten 200 kronor. På en annan kyrkogård hörde jag mig för om min mormors morfars föräldrars grav som det söktes gravrättsinnehavare på. där kostade det 500 kronor. Jag är ju inte stadd med så stor kassa men jag frågade kyrkogårdsvaktmästaren och hon trodde att det området skulle "fredas". Jag hoppas det blir så. Alltid när jag kör förbi den kyrkogården går jag upp där och försöker få det att se ut som där har varit någon. Har även planterat en liten ros för att de sjka förstå att det finns folk som går till den graven, allt för att den inte ska tas bort.

Det är nåt visst att komma till en grav och veta att där under ligger ens förfäder. Skövlingen av riktigt gamla gravar är ett helgerån tycker jag. De stenar som är över 100 år gamla borde få stå kvar.

Arne Johnsson
2006-07-07 23:40
0

För en del år sedan kunde man betala in summa till
kyrkorådet,och dom hade ett förmånligt avtal med
någon Bank. Räntan räckte till vården av Graven.
Då minskade inte summan.
Numera får man ju ingen ränta,och då försvinner
pengarna ganska snart.

Mvh. Arne

Arne Johnsson
2006-07-07 23:54
0

Hej Anna.

Jag håller med dig om att det är något visst att besöka
de som vilar på kyrkogården.
Var rädd om den känslan.

Mvh. Arne

AndersE
2006-07-08 00:57
0

#2 Har det verkligen funnits "för-evigt-avtal"?

Det som min okände släkting slutit innebar ju ändå vård i ca 50 år. Den siste som begrovs i den graven var 1967, det bör ha varit ungefär då avtalet slöts.

#1 De summor du nämner - hur lång tid avsåg gravrätten?

Arne Johnsson
2006-07-08 01:19
0

Om summan var tillräckligt hög,täckte räntan
kostnaderna för vården,och då minskade ej summan.
Man trodde nog då att vården och gravrätten skulle
bestå i all evighet.
Men dom stora gossarna lurade bakom hörnet
och kvaddade hela bankväsendet
med sin girighet,så nu har vi det som vi har det.

Mvh. Arne

svenne
2006-07-08 20:04
0

Absolut ska man rädda gamla gravar från att försvinna. Jag har också skaffat gravrätten på en del gamla gravar där förfäder och släktingar ligger. Kanske man själv en dag vill vila i någon av de gravarna . De äldre gravarna ligger oftast på kyrkogårdarnas äldre och vackrare delar.

Jag har något exempel på att för länge sedan kunde gravrättsinnehavaren betala en summa till kyrkorådet, där skötsel av graven för all framtid skulle ske, men oftast rann det åtagandet ut i sanden en tid efter att den ursprungliga gravrättsinnehavaren själv hade "lämnat in".

svenne
2006-07-08 21:43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om det här passar in under den här rubriken men jag "kör" ändå;

Visst är det roligt med gamla dokument som har med förfäderna och de gamla släktingarna att göra, t. ex. gamla inbjudningskort till begravningar.(se bild). Har själv ett antal sådana och jag funderar på om de förekom lokalt eller om sånt fanns i riket, rent generellt?