Gamla böcker och dokument på nätet.
I ett försök att ge en större publik möjlighet att läsa äldre böcker och dokument har jag på försök scannat in några publikationer.
Jag använder DjVu-formatet (används även av Lantmäteriet för Häradsekonomiska kartan). Länk finns till plug-in.
Här kan du prova:
http://hembygd.nyed.se/litteratur/site_b_litteratur.htm
Jag är tacksam för synpunkter om detta är något att jobba vidare med.
Olle
Vilket fantastiskt arbete du lagt ner! Så synd jag inte har Värmlandssläkt…

Bara kul att bidra. En del i Fernows bok är ju av allmänt intresse.
Vad tycker du om DjVu <> Acrobat?
Jag tänkte nog lägga in lite annat av allmänt intresse.
Kan du ta bort en massa "tomma meddelande" under DigiArkiv som orsakades av ett skumt svar från Servern..
Olle
#2 Jo, tyvärr går det inte att ta bort hela - bara innehållet…
#3 Just det! Jag tror bl.a. jag har hittat gamla uppslagsböcker där!

Även Karlstads Stadsbibliotek har tänkt till:
www.karlstad.se/ku/bibliotek/digitalabocker.shtml " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.karlstad.se/ku/bibliotek/digitalabocker.shtml
Har inte dykt upp något ännu men vecka 17 är inte slut..
#3 Jag har använt Runeberg/bl.a. Nordisk familjebok en hel del i smb med släktforskningen. Mycket att läsa och ofta snabbare att leta i än i originalet!

Project Guthenberg www.gutenberg.org/ ca 18000 utländska digiböcker, men bara 31 svenska och 286 finska böcker.
#1 är plug-in'en gratis? Intressant att läsa gamla böcker fast ingen släkt i dessa områden.

Tilda!
Jomenvisst - plug-in är gratis. Finns länk på Litteratursidan. Men här får du den Plug-in
Olle
PS
Vet ej om jag vågar lägga in kommentar. Det verkar som om även tomma inlägg från mig kommer med …
Nej då, Alsterolle. Av någon anledning så blev samma kommentar publicerad flera gånger i en sträng. En liten bugg gör att jag inte kan ta bort dubbletterna - bara rensa innehållet i dem…
Stiligt, Alsterolle!
Djvu har ju en hel del som talar för sig, som man inte märker om man bara använder det på SVARs hemsida. Där har ju nästan alla finesser kopplats bort.
Hur går det till med sökning? Jag sökte på ett ord i Nyeds ortnamnsbok, och djvu hittade det och markerade det. Har du gjort någon indexering, eller sker det en textavläsning typ OCR i farten så att säga? Inte illa att kunna söka på en bild!
Ja, wow! Det var verkligen imponerande!
Jag testade på "Erik Fernow, "Beskrifning öfver Värmland". Första upplagan 1773."
Jag har ju sett att det går att söka i Nordisk familjebok, men där finns ju texten inte bara i fotograferad form.

Jodå Anders - det finns en inbyggd OCR-funktion liknande den i Acrobat Pro. Hyfsat resultat vid sökning eftersom originalet är lite "buckligt" - jag ville inte förstöra bibliotekets exemplar.
Roligt att kunna göra nåt med vad som verkar vara en vassare komprimeringsalgoritm. Jag har labbat en del även med färgdokument och där excellerar DjVu. Jag lyckas aldrig få ner Acrobatkonverteringar till så låga filstirlekar (med samma läsbarhet).

Ytterligare exempel. Originalfil JPG på 900kB. Denna 222kB.
Stuart var en av tidigare ägare till Alster Herrgård.
OBS! Man måste ha DjVu-plugin installerad
Jag håller på och undersöker vilka fil-typer som går att bifoga. (Inte DjVu tydligen…)
Återkommer…

#14 Det fungerade utmärkt. Bilden är jättefin och tål att förstoras upp en hel del!
De filer som accepteras på i Fokus för närvarande är:
"Gif, Jpg, Png, Zip, Pdf, Txt"
Finns det något program (gärna gratis) för att konvertera en djvu-bild till t ex jpg? Man kan förstås ta en printscreen också.
Den enda nackdelen med formatet är väl just att det krävs en plugin.

AndersB
Du kan ju exportera en DjVu till BMP i viewern. Varför inte ngt annat alternativ finns vet jag inte. Verkar larvigt att behöva djvu >> bmp >> jpg.
Ja, där ser man.
Kollade bara på "Save page as…"! Fast jpg vore bra direkt.

Ojojoj, vad Ni håller på….
Hur gör man om man vill göra egna DjVu-dokument?
Lite "nällad" blir jag ju av Alsterolles fina arbete…

Det finns ett sätt att skapa DjVu-dokument om man har hyfsad uppkoppling:
#21 Alsterolle, jag gjorde en test. Jag valde hög kvalitet och resultatet var i stort sett en halvering av filstorleken och fullt jämförbar kvalitet.
Lite krångligt dock… Jag gissar att du köpt programvara. Dyrt?

Ingick i jobbet jag hade före pensioneringen. Eftersom jag gör lite extraknäck åt dom så fick jag med mig dator + program för att kunna göra jobben "lagligt". Kommer inte ihåg hur mycket det kostade - var något dyrare än Acrobat Pro. Men Any2Djvu är inte så dumt - och billigt!
Skall leta om jag hittar Privatversionen/Freeware som jag laddade hem för ganska länge sedan. Om jag minns rätt var det även en speciell version för foto baserad på samma komprimeringsalgoritm.

Jag håller på och scannar in ytterligare en äldre reseskildring från Värmland - "VANDRING i WEMLANDS ELFDAL och FINNSKOGAR" av Johan Eugène Maximilian Axelson född 1823. Boken utgavs 1852.
Boken är späckad med intressanta fakta om seder och bruk. Dessutom detaljbeskrivningar på klädesdräkter mm. Boken har givits ut i faksimil 1978.
Jag fortsätter med DjVu (se ovan), så de som har installerat plug-in kan ladda hem ett kapitel här.
Det skulle vara trevligt att få reda på vilka liknande beskrivningar som finns från andra håll i vårt avlånga land.
År 1966 gavs det ut en bok - "Livet i Lergökastan". Det är berättelser av gamla Ängelholmare som är nedtecknade av Anna Birgitta Rooth. Från början gjordes anteckningarna 1943.
Det innebär att en del av berättelserna handlar om traditioner och händelser som går tillbaka till 1820, även om det mesta handlar om förhållanden under senare hälften av 1800-talet.
Boken är extra värdefull eftersom den innehåller såväl ett "ordregister" som ett register som hjälper en nutida läsare att hitta platserna efter nutida adresser - helt enkelt en omvandlare typ "Fru Waldemarssons villa = Höjavägen 3". Man omtalde sällan hus med adresser förr, utan husen fick namn efter ägare eller hyresgäster.

Nu finns hela boken (#24) utlagd. Denna gång i ett speciellt WEB-format, vilket innebär att även de som inte har snabb uppkoppling kan "beta av" boken i små portioner. Men den är totalt bara på 1.2 MB, vilket kan anses bra för en inscannad bok på 163 sidor.
Fantastiskt arbete! Hoppas många intresserade hittar dit!