Georg Magnus Forsell
Den här personen blev jag nyfiken på att ta reda på mer om. Vilka var hans föräldrar och vart blev de av honom i Amerika?
Från Rotemansarkivet;
Personuppgifter
Namn:
Georg Magnus Forsell
Titel:
Utan titel
Födelseuppgifter:
31/12 1869 (Stockholm, Hedvig Eleonora), Stockholms stad
Status:
Ogift,ej HF,Utomäktenskapligt barn utom familjen
Inflyttningsuppgifter
Inflyttad:
17/07 1879
Som:
Inflyttad från annan rote
Från:
05
Boendeuppgifter:
Arkivrote och stadsdel
: 13 (Södermalm)
Häftets nummer och tidsperiod
: 13390 (1878-1886)
Ägare
: Stockholm Stads Fattigvårdsnämnd
Fastighet
: Hästen 5
Församling
: Katarina
Gata
: Tjärhovsgatan 12
Littera
: U 14
Platsnamn
: Stockholm Stads Uppfostringsanstalt för Gossar.
Hitta kvarteret på Stockholmskällan
Utflyttningsuppgifter
Utflyttad:
28/07 1886
Som:
Utflyttad till utlandet
Till:
Nordamerika
**
Övriga uppgifter:**
Hushållsföreståndare, kommentar
: Marg
Hushållsföreståndareuppgift
: Uppfostringsanstalten
**
Källtrogna uppgifter vid avvikelse:**
Titel:
Född:
Hedv Eleonora
Utflyttad till:
Nord Amerika

Undrar om det kan vara George Forsell i Washington, Lewis County, Mendota township 1920. Han är född ca 1870, gift med Matilda, 18 år från Oregon och förman i en gruva. 2 barn Mildred (2 1/2 år) och George. Invandrad 1890 (kan vara fel).
Eftersom Matilda är ung får de en radda barn till 1930, då de bor i Limberg, Lewis. Warren, Alice, Homer, Arthur och Emma heter de.
När han dör 9 februari 1942 så framgår det att han heter George M Forsell, så det borde vara rätt person.
Washington Birth Index visar att George Magnus Forsell och Matilda Mae Jumper får en son, George Magnus 23 feb 1919 och en dotter Ivy 20 mars 1917 (hon har tydligen fått ett nytt namn). George Jr dör i mars 1980.

Härligt Chrissan!
Jag blir så nyfiken när jag stöter på en gosse född uä som dessutom skickas till uppfostringsanstalt och till på råga emmigrerar till Amerika innan han ens fyllt 17 år.

Homer dör 19 nov 2001 i Californien, han är född 9 sept 1923. Han har nu levande ättlingar.
Warren dör 30 juni 1989 i Californien, född 7 mars 1920.
Det finns en del Forsell i Washington så kanske det var därför han reste dit.

Han har okända föräldrar enligt födelseboken för Hedvig Eleonora men enligt rotemansarkivet kommer han närmast från Tegnerroten nästan 10 år gammal….!

Fann honom i utflyttningslängden för Adol Fredrik 1979 då han knappt 10 år gammal flyttar till Katarina fs och uppfostringsanstalten. Inga andra uppgifter än att han inflyttade till AF fs den 1 november 1978.
Men med vem eller till vem?

chrissan
Kika på 1878 års inflyttningslängd för AF. Där finns mycket riktigt Georg Magnus Forsell inflyttad den 1 november. Benämns som det oäkta barnet. Hur ska man tolka det? Vore han barnhusbarn borde det ha framgått.

Oäkta barnet Georg Magnus Forsell flyttar till AF den 1/11 1878 från Hedvig Eleonora. Till adress Rörstrand 8. Utflyttad Hed Eleon 29/10. I regsitret över attester som är det enda som finns på Genline så finns han inte med. Skumt, det finns inga utflyttningsbetyg utfärdade den 27 i boken på Svar

men han finns den 29 okt på SVAR men endast med sina förnamn

Aha, jag ver tvungen att gå ut med hunden så jag läste inte längre. Men inga uppgifter om honom. Det finns barnhemsbarn med mödrar som heter Forsell, kan det vara ytterligare ett barn till någon av dem? Man förbannar bristen på husförhör i Stockholm.

och jag slumrade till på soffan 
Kikade i mantalslängderna. Om man väljer årtalen 1869 tom mantalets slut, dvs 1875 samt i plocklistan tar ut alla aom är mantalsförda i Nedre ladugårdsland samt givetvist namnet Forsell så får man 28 träffar.
En person är intressnt. Pigan AJ Forsell i mantalet 1869
Så mycket kunskap och upptäckarglädje är roligt att se.
mvh/gurin som gärna följer sådana här "detektivtrådar".

Tack gurin 
chrissan är en stjärna på att hitta intressanta uppgifter så det är ett sant nöje när hon hakar på någon av mina funderingar.
Undrar förstås fortfarande vem GM Forsell bodde hos 1869-1878 i Hedvig Eleonora och 1878-79 i Adolf Fredrik. Så snart SSA har registrerat klart alla Stockholms rotar bör den gåtan lösas.

17/4 1885 konfirmeraas Georg Magnus i Katarina (stavat Forssel), tyvärr har vi inte lika detaljerade konfirmationsböcker som Norge där föräldrarna framgår. Samtidigt konfirmeras en annan Forsell, samt i maj en Carl Johan Jacob Forsell född i Hedvig Eleonora 6 november 1868. Han konf på latinläroverket så det kan väl knappast vara en släkting.

Och tack vare att rote 10 nummera är sökbart på SSA's hemsida finner jag en liten pusselbit om GM Forsells bakgrund.
Personuppgifter
Namn:
Georg Magnus Forsell
Titel:
Inackorderad
Födelseuppgifter:
31/12 1869 (Utan uppgift), Okänt värde
Status:
Ogift,ej HF,Barn utom familjen
Inflyttningsuppgifter
Inflyttad:
00/00 1878
Som:
Kvarstående från början av mantalshäftets tidsperiod
Från:
Boendeuppgifter:
Arkivrote och stadsdel
: 10 (Östermalm)
Häftets nummer och tidsperiod
: 10221 (1878-1880)
Ägare
: Husegaren,Henrik Otto,Klemming,Fol.1
Fastighet
: Hafssvalget 3 4
Församling
: Hedvig Eleonora
Gata
: Artillerigatan 10
Littera
: D 3
Hitta kvarteret på Stockholmskällan
Utflyttningsuppgifter
Utflyttad:
00/00 1878
Som:
Utflyttad till annan rote
Till:
05
**
Övriga uppgifter:**
Social anteckning
: erhöll bet. till Uppfostringsanstalten 1878-07-12
Utbildningsuppgift
: ;Ladugl. folkskola
**
Källtrogna uppgifter vid avvikelse:**
Född:
Eu
Inackorderad hos en Gustaf Fredrik Bodén Pettersson och dennes hustru Bodén, Amalia Mathilda Sofia