Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 907 ggr
AndersE
2008-02-10 11:21
0

Tidningsklipp

Ibland hittar man värdefulla bilder i gamla tidningsklipp. De kan se ganska OK ut, men när man försöker scanna dem blir det problem.

Orsaken är naturligtvis att bilden är uppbyggd av ett raster - många prickar som är små, men ändå synbara. I synnerhet om man försöker förstora.

Jag ställde en fråga om detta på Bildredigering i fokus, och fick lite svar och tips som kanske kan vara användbara för fler.

bokesliden
2008-02-10 11:35
0

Du kan ju prova att fotografera av bilden med en digital kamera i stället. Det är möjligt att pixel problemen blir mindre då.

AndersE
2008-02-10 12:02
0

#1 Fast det är rastret som är problemet.

Bästa lösningen hittills har faktiskt varit att göra bilden så oskarp att punkterna "flyter ut", för att sedan använda "oskarp mask" i Photoshop för att "hämta hem" skärpan. I strängen som länkas till i #0 finns bilder före-efter.

perth
2008-02-10 12:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett problem man länge har tänkt ta itu med, men som aldrg bllir av. Nu gjorde jag ett litet prov med gubben på sid. 39 i senast ShF. Den är ju bättre än dagstidningarna, men ändå en början. Skannade i gråskala 1200 pixel/tum. Filter gaussisk, 4 pixel. Resultatet på bilden. Hyggligt tycker jag. Vitsen är att skanna med hög upplösning. Sedan kan man minska den efter filtrering. Klassisk signalbehandlingsteori. Skolkunskaper.