Dagens tips
Jag öppnar upp en ny sträng där vi kan lägga in tips - t.ex något kul till salu på Tradera…
Först ut riktar sig till er som har Värmlandssläkt…
Ett annat tips för M-länsintresserade. Jag har den - en riktig tegelsten om 1230 sidor med småhusbebyggelse i M-län. Massor med foton och fakta.

Omfattar den även gårdar eller är det mer bebyggelse av typen "egnahem"?
Nej, den har nog varit som ett komplement till Gods & Gårdar.
Om någon vill veta om ett visst hus finns med kan jag kolla i min!

Björka socken, Björka 13:19 eller Mariehem
Finns det många bilder på hus från Björka socken?
Den är inte indelad i socknar. Det finns ett ortsregister och ett adressregister. Där finns inte Björka med. Jag tittade på Sjöbo och Sövde utan framgång.

Synd, men på sätt och vis förstår jag att byn inte finns med. Det var en rätt så fattig bygd med torftiga sandjordar som inte gjorde bonden rik - och än mindre husmannen.
Tack Anders för att du tog dig tid. 
Gods och gårdar - Del VII - Norra Skåne, förmodligen från 1937. Tack vare sliten rygg lågt utropspris - 20:-!
Har ni Värmlandssläkt under tidigt 1900-tal kan detta vara en guldklimp - Porträttgalleri från VÄRMLAND - 1933 - 920 sidor
"Porträttgalleri från Värmland" (1933) tror jag mig ha i källaren, så om någon vill veta om en viss person finns med i boken kan jag kolla.
Fint erbjudande, tack!
(Har tyvärr ingen värmlandssläkt…)
Den som vill hålla sig uppdaterad om kommande auktioner kan ha nytta av auktion.se!
Västmanlänningar - kan detta vara något?
Är man intresserad av Kävlinge i Skåne tycker jag 85:- låter som överkomligt.
"Kävlinge - Ett skånskt järnvägssamhälle
Konsthögskolans Arkitekturskola, 1983. Häftad, större format, 80 sidor. Boken "innehåller den första samlade beskrivningen av Kävlinges historiska utveckling, dess växt och bebyggelse, med tyngpunkt på expansionen vid slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. I detalj behandlas det tegelbyggande som blev den snabba tillväxtens fysiska uttryck…." Givetvis mycket rikt illustrerad med detaljerade ritningar av byggnader, skisser, svartvita foton, och kartor av olika slag. Nära nyskick."
Jag hittade den på Bokbörsen
Tack för tipset Svenne! Jag har den redan…
Ett fynd för den med Värmlandssläkt?
De här porträttgallerierna är väldigt härliga tycker jag. Med lite tur hittar man en ana i dem, men man hittar ju också personerna runt omkring. Grannar, affärsbekanta, antagonister, de där som man berättade historier om…
Jag har själv två utgåvor - en från norra, en från södra Sverige.
En riktig kanongrej!
Kalender över Skåne och Blekinge från 1904
Jag har den redan själv. Innehåller otroligt mycket uppgifter. Gårdar med ägare, socknens olika befattningshavare, hantverkare och mycket, mycket mer.
Guld värd för den som har anor i Skåne 1904!
Samma bok som jag har om "Svenska läkare 1959" finns nu på Tradera med lågt utrop…
Hittade även denna som kan vara intressant:
"2073 biografier och 1827 porträtt i alfabetiskt ordnade, 33 biogafier och 26 porträtt över äldre tiders barnmoskor, jordegummor och läkare från 1600-talet och fram till 1938 finns upptagna i den historiska.
Tryckt 1940
315 + 407 numrerade sidor"

Ancestry har gratis sökning på immigranter fram till 30 november (tror jag att det står). Annars endast för betalande medlemmar. Passa på!
Som ni nog förstått letar jag ofta fynd på Tradera. Ikväll hittade jag en säljare som hade mycket kul för en släktforskare - bl.a. flera gamla släktutredningar…
Se hela förteckningen på flera sidor…
Min sambo har en ana som deltog i ett par slag under ledning av den blivande Carl XIV Johan. Dessa och andra finns beskrivna i denna fantastiska bok!
Det finns en alldeles förtjusande bok på Tradera. Trevlig text och underbara bilder.
Rekommenderas varmt!
Götaland 1965 - utom Skåne, Blekinge, Halland

#35 Uffo som säljer boken har jag köpt en bok utav, snabbt och smidigt så jag kan väl rekommendera honom.!

#36 Jag har också handlat av Uffo ett par gånger. Det enda tråkiga är att han inte verkar ge omdöme. I alla fall har jag aldrig fått något av honom.
@nn

Nja, han verkar helt OK, jag har köpt några böcker av honom och det finns ingrt att anmärka på.
Men det är som Du säger, Anns, han ger inga omdömen.

Det viktiga är ju att köpet går bra. Men det där med omdöme är ju ett vikigt instument om man ska handla av någon. För egen del så tittar jag alltid på omdömen innan jag bjuder på en auktion.
@nn
(Kostar nog ett par-tre hundringar att skicka…)

Den är säkert prisvärd, tyvärr blir det mindre och mindre användande av mikrokortläsare när mer och mer material läggs ut på nätet.. Jag fick en läsapparat för många år sedan av en bekant som jobbade på bank, men den har jag nog inte använt på fem år, minst.
#41 Jag har funderat länge på det, men tyckt att den tar för stor plats till för lite nytta. De kort jag använder tar jag med till bibilioteket, för att låna deras apparater.

Är det någon som behöver en mikrokortläsare så skulle jag rekommendera att slå till nu, det är inte så ofta man ser dom till salu och priset ser ju i skrivande stund ut att bli överkomligt, och just den där modellen har jag för mej är en ganska bra apparat.

Vet inte om ni sett att man kan köpa Svenska Gods och Gårdar på DVD
#49 Ja, jag har sett det, men inte köpt än. Jag har flera av böckerna.
Lite om Gods och Gårdar finns här…

#50 Jag beställde Sydöstran igår, hoppas på att få den imorgon
Något för zachs? ;-)
Böckerna kan varmt rekommenderas. Register
Det här tipset ha kanske redan funnits med någonstans, i så fall får det bli en repris…
SvT:s öppna arkiv innehåller många godbitar för den kulturhistoriskt intresserade att botanisera bland, t.ex. ifråga om gamla hantverksyrken, tågresor genom Sverige och en massa annat (för egen del såg jag att min far var med i ett sportinslag, och i ett inslag från Surtekastrofen 1950 syntes min fasters hus).
På Ljud- och Bildarkivets hemsida kan man lyssna på en fonografinspelning med Peter Wickblom, Bishop Hills förste skomakare (1810-1906). Nu är ljudet förvisso inget att hurra för, men det är rätt spännande ändå att kunna höra rösten på en man som föddes samma år som Göta Kanal började byggas, Axel von Fersen lynchas och Jean Baptiste Bernadotte väljs till svensk tronföljare.
#54 Jo, jag tror vi haft det upp tidigare, men det är väl värt en repris. Det finns mycket intressant!

#55 Helt otroligt, jag ryser.
Vad är det för dialekt han talar?

#55 Hittade just "Björkens Visa" skriven av min farmors mormors bror Gustaf Raab.

På jobbet passar det bra att titta på stumfilm… ;-)
Jag har hittat några underbara filmer med smeder. Perfekt sätt att visa hur det såg ut när farmors far arbetade. Hovslagaren i Stockholm började arbeta bara några år efter min farmors far och visar på filmen från 1930 hur man gjorde hästskor "förr i tiden". Mycket närmare att se min farmors far i arbete lär jag inte komma utan en tidsmaskin.
#57 Googlar man på Peter Wickblom får man upp en del inlägg där han uppges vara född i Nora i Västmanland, men Erik Jansarna kom väl från Nora i Uppland, så det kanske skett en sammanblandning? En sida där Peter istället sägs vara från Alfta i Hälsingland är intressant, eftersom den även har med en resumé om vad Peter berättar på fonografrullen om sin äventyrliga resa över Atlanten.
#59 Ja, de där gamla filmerna är oskattbara! Vore intressant om de gick att streama ner och bevara på disk också…

# 60 Det där är väl ändå hälsingska?

Man behöver knappast ha anknytning till Östergötland för att tycka att Östgötafilm är en riktig guldgruva på nätet!

#63 Tack Velikij, en riktig pärla! Blir nästan nostalgisk när jag ser filmerna, även om de inte är från mina trakter.
#63 Absolut! Där fanns mycket skoj att titta på.
Jag fick precis lära mig att Hkp 2 - Alouette licenstillverkades i Norrköping! Den fanns på F6 i Karlsborg när jag jobbade där. Jag var med upp någon gång, och har flera minnen förknippade med helikoptertypen.
En charmig film om "Enslingen på Fjuk". Jag minns väl öarna "Jungfrun" och "Fjuk" ute på Vättern. Bra rundningmärken för F6 flygplan. Hade ingen aning om att någon bott där…

Oj, vad roligt! Jag kände ju till honom, men att det fanns en film visste jag inte. Har tillbringat denna vackra kväll med att grilla, basta och sitta på däcket till bastun och skåda ut över kräftburarna, 5 arga hägrar samt - ja just det: Fjuk!
#69 Verkligen imponerande - nästan för mycket…
Jag vill absolut inte förta någon skrivglädje, men den här strängen hade jag tänkt för mer kortvariga, aktuella tips.
Risken med så fina tips som kommit här på sistone är ju att de drunknar här… Starta gärna nya strängar när ni hittar så fina sidor som #54, #63 och #69…
#70 Faran med att skapa en ny tråd för varje enskild (varaktig) länk är väl dels att det blir hemskt många rubriker, och dels att länken faller i glömska när det aktuella debatten falnar, trots att den kan ha längre hållbarhet än själva den uppkomna diskussionen. Kanske en gemensam länksamling kan vara lösningen - om det inte nu redan finns en sådan?
(Tredje försöket att sända, försvinner det här inlägget gör jag det samma. Åtminstone för ikväll…)
OK, tack, då sänder jag in eventuella länkförslag dit!
#73 Ja, det är alltså jag - eller någon av mina Medarbetare chrissan och zachs - som kan lägga till länkar där!
En sak jag tänker på är att det lättaste sättet att hitta en sträng är om det ord man söker på finns i rubriken. Om man nu söker - via iFokus söksystem - på ordet "östgötafilm" så får man ingen träff. Hade det funnits en sträng som haft rubriken "östgötafilm" så hade man fått träff.
Även Google har lättare att hitta, och placerar träffar som är rubriker, högre upp.
#74 Ja, jag förstår att länkförslag måste gå via någon administratör.
Nackdelen (som jag ser det) med att skapa en rubrik som "Östgötafilm" är att det blir fyra-fem inlägg när den är aktuell, sedan rasar den med tiden ner i menyn och glöms bort. Så hittar någon annan en sida med "Västgötafilmer" eller något annat med likartat innehåll, och så blir det en ny tråd av det, utan att det finns någon referens till den besläktade sidan. Med en samlingsrubrik som "rörliga bilder" (i det här fallet) t.ex. kunde man ju fånga upp fler inom liknande kategorier istället för att få en massa småsnuttar här och där. Men det förutsätter förstås att vi botaniserar bland sådant som redan är skrivet innan vi startar något nytt. Det var väl den "sparivern" som gjorde att jag lade mina länktips i just denna tråd…
#75 Jo, man kan ju ha en forumgrupp som heter "rörliga bilder".
Det är en balans - här finns ju ingen möjlighet att skapa "träd", så jag vill inte ha för många rubriker heller…

Dagen tips (som många erfarna stockholmsforskare säkert redan känner till) är att kontrollera lysningslängder.
I Stockholm råder det ofta en stor brist på information i hfl. Vissa fs och årtal är ett enda stort svart hål. Ingen födelsedata öht.
Har i tvenne dagar själv sökt ett par personer i Storkyrkofs runt 1810. Nada i hfl om när de föddes eller var. De två vigdes i nämna fs och jag tänkte att jag får väl ge lysningslängden en chans. Där hade minsann prästen ordning och reda på dokumentationen. För varje par som vigdes i fs åren runt 1810 finns det ibland upp till 5-6 olika attester, allt ifrån flyttbetyg med födelsedatum och födelsefs till bouppteckningsintyg och attest från giftoman.
Lysningslängderna i Storkyrkofs dessa årtal är numera mina bästa släktforskningsvänner.

Kan bara instämma med föregårende talare. Dessa lysningsböcker är en guldgruva.

Det är ju det som gör det så spännande att forska i Sthlm. Andra fs lysningslängder ger ingen information alls annat än datum för lysning. Har därför aldrig riktigt brytt mig om de.
Och så då i Storkyrkofs lysningsböcker så finner man tom väldigt personliga dokumet. Tex vad giftomannen skriver om bruden vad gäller hon själv som person. Plötsligt får man en bild av sin ana.

Dagens tips får bli ett program på SVT2 i kväll, klockan 20.00. Jag har inte sett programmet själv men gissar att man nog får en bättre bild av döden och de som dagligen arbetar med avlidna människor och deras anhöriga.
Saxat från www.tv.nu
Tills döden skiljer oss åt
Tid:
20:00-21:00
Kyrkogården är en plats för de levande. I kyrkogårdsarbetarnas värld är döden något som hanteras med bullrande grävskopor och dånande krematorieugn. I de sörjandes värld är döden något som hanteras med sorg, vördnad och lågmält pysslande. På kyrkogården möts dessa världar. Vi följer kremeraren Mats Forsgren under ett år på Alhems kyrkogård i Skellefteå. En av dem han möter är Susanne som just förlorat sin mamma. Bredbild. Text-tv 299. Även 27/9 och 29/9. [5439]

Det är nog viktigt att ha en bra relation till döden. Jag själv har ju haft två nära och kära som har gått bort i år med en och en halv månads mellanrum. Min far gick hastigt bort i februari och min gamla farmor gick bort i sitt 102:a levandsår den sista mars.Hon var pigg och klar i huvudet intill sista veckan hon levde, men jag tror att vetskapen om pappas död (hennes enda barn) gjorde att hon tappade livsgnistan.
Även om inte farmors bortgång kom som någon direkt chock med tanke på åldern så saknar jag henne på något vis mer än min far. Jag tänker på Astrid Lindgrens "Ronja Rövardotter", där Mattis ser den gamle "Skalle-Per som ligger död och säger:
-Han kan inte vara död, han har ju alltid funnits!" Så känner jag vid tanken på min farmors död.
#82 Jag tror det är svårt att förbereda sig på hur man kommer att känna när någon försvinner.
Jag har en kamrat som blivit av med sina föräldrar. Sin fars bortgång hanterar han utan problem, moderns är mycket svårare. Han berättar hur han saknar henne nästan hela tiden.

#82 att förlora nära anhöriga är jättesvårt, även om det är gamla. Jag har haft oturen att sedan 2001 förlorat min pappa (49år - tjocktarmscancer), min mormor (nästan 93år) och min mamma (52år - hjärnblödning helt oväntat), dessutom har två morbröder dött några år före sina respektive pensionsår 1996 och 2006. (Min mans mormor och farmor har också gått bort de senaste åren…)
Första året är ju alltid tuffast, man har det "första" av allting, första julen, första födelsedagen. Min yngste son föddes 1,5 månad efter min mammas bortgång vilket var extra tufft för mig. Så vad man måste lära sig är att man aldrig vet vad morgondagen för med sig och ta vara på den stund man lever i. Det var nog också mammas död som indirekt fick mig att börja släktforska, det fanns ju liksom inget kvar kändes det som, så det blev extra viktigt att sätta ihop bilder, människor och berättelser så barnen ska få veta något om sin bakgrund trots att de inte har någon mormor eller morfar som kan berätta det för dem…
#86 Usch, ni har haft jobbiga år.
Jag tror också släktforskningen kan fylla den funktion du beskriver. Även om det är senkommet tror jag att min bok haft en funktion. Min pappa och hans syskon fick aldrig träffa sin mormor och morfar, men genom min bok lär de ändå känna dem lite grand…

#87 Ja det har vi :( Men man överlever och tar sig igenom det, men saknaden liksom alla fina minnen finns alltid kvar

En hemsida som berör. Vackert presenterat och väldigt öppet och ärligt. Läs om hemsideägarens kärlek till sin mamma. Om hennes mormor från Ångermanland som blev mor till elva barn. Om hennes farmor vars handlande påverkade sin sons liv, dvs hennes far. Läs hennes fina beskrivningar av sina mostrar.
#89 Jag tittade omkring lite. Väldigt öppet ja… Nästan så det känns för privat?

Jag håller med om att vissa sidor tjänst väldigt privata. Kanske man känner så för att det ligger så nära i tiden?
#91 Ja, det påverkar säkert!
För er som har intresse av Läsapparate så finndet några på Marknaden i Rötter

Dagens tips får bli två!
Dels denna hemsida för dig som gillar gamla svenska filmer från 1930, -40 och 50-talet.
Dels kvällens film på TV, Göta Kanal (eller vem drog ur proppen). Härlig 80-talsnostalgi. Annars kan man också njuta av Georg Rydeberg som är med i filmen (se ovanstående tips).
#95 Vilken trevlig hemsida!

ja, jag älskar ju dessa gamla filmer.
Klassisk replik från den tidens filmer "Godmorgon lilla pappa"
(söt dotter pussar sin far på kinden vid frukostbordet) 

Och när jag ser dessa gamla skådespelares födelsedata så kliar det i mina släktforskarfingrar. Jag tror jag måste söka hjälp snart…..!!

och nu sticker jag iväg från trådens rubrik men…
Julia Maria Wilhelmina Cæsar föddes den 28 januari 1885 i Svea Livgardets fs på Östermalm i Stockholm som dotter till Gardisten Gustaf Alfred Gustafsson Cæsar och dennes hustru Christina Wilhelmina Hammar. Enligt födelsenotisen var hon deras tredje barn. Familjen bodde på Styrmansgatan 19.
Julia återfinns i Rotemansarkivet under flera poster men där omnämns hon bara som fröken eller ogift (vid ett tillfälle tjänarinna). Aldrig som skådespelerska trots att hon debuterade 1905.
Så var det med det! Nu kan jag sätta mig och frossa i kycklingfajitas.
(Här blev det hjortstek, med klyftpotatis, balsam/rödvinssås och div tillbehör…)

Suck vad hungrig man blir…..Glömde köpa mat, men har varit på konferens i tre dagar, då får man lida pin för all den fina maten som serverats där. För att inte tala om bautafrukostar man slipper tillverka själv och inte heller behöver diska efter.
#102 Just hotellfrukostar är väldigt trevliga - i synnerhet när man har ttid att njuta av dem…

Jag, som hatar att gå upp på morgonen, kan kliva upp en hel timme för tidigt bara för att få njuta hotellfrukost med bacon och ägg.

Anders, skulle man kunna tänka sig någon motsvarighet till AF's, numera stängda, kända personers härkomst men där vi inte forskar på någon som är född efter 1907?
Jag är absolut inte någon kändisgalning (kan inte säga namnet på någon Idolartist) men gamla skådespelare, författare och sångare och liknande födda för mer än 100 år sedan kan vara spännande att "gotta" ner sig i.
#105 Absolut. Det går ju att klämma in i någon befintlig rubrik - men jag lägger gärna upp en ny.
Kändisfrossa?
;-)
Jag mesade lite och skapade en grupp "individforskning" - så kan kändisskapet variera…

Bra idé!

Tack!
Nutida kändisar är ju rätt eller ganska mycket ointressant ur en forskningssynpunkt. Men personer födda för mer än 100 år sedan, med helt andra förutsättningar än dagens människor kan kanske ha en spännande bakgrund att berätta. Då skulle man ju helst INTE bli skådespelare eller liknande.
Nu är ju mycket utrett, tex Greta Garbo, Ingrid Bergman mfl. Men det behöver inte vara någon extravagant person. Ser gärna till den lilla människan som gjorde något av sitt liv.

Appropå göra något av sig själv, har ni läst: Frälst, förmögen, förskingrad, historien om Hanna Lindblad och Margaretaskolan. Författare Ewonne Winblad. Rekommenderas varmt.
Torpardottern som såldes på auktion och sedermera blev störtrik på sina hushållsskolor. En förmögenhet som förskingrades av skrupelfria predikanter.
#110 Låter väldigt intressant. Det finns många livsöden som förtjänar en berättelse…

Om man i Sveriges befolkning 1890 skriver skådespelare i yrke och söker får man upp 97 personer. Alla dom har säkert en spännande historia allihop. Man skulle nästan bara kunna hugga en i högen.