Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 2045 ggr
Micce
2008-01-21 13:44
0

Sista Slaget

Nästa år är det 200-årsjubileum av det sista slaget som stod på svensk mark. Jag tänkte bara att jag som är bosatt i den trakt av Sverige där det sista slaget utspelades måste göra lite reklam för vad som komma skall. Det satsas rätt friskt på att göra ett ordentligt jubileum i Sävar. 1800-talsmarknad, ett "reenactment" (Ni får läsa om vad det är i länken nedan) och dessutom en fredskonferens  i Umeå. Så om ni har vägarna förbi Sävar nästa sommar så passa på att uppleva det som bjuds.

Slaget i Sävar 

christerm
2008-01-21 16:16
0

Intressant läsning Micce. Mycket av det här fick vi oss aldrig till livs under historielektionerna i min ungdom.

Hittar ingen karta över området, hade underlättat när man läser beskrivningen om det sista slaget, eftersom jag inte känner till trakten så väl.

AndersE
2008-01-21 16:58
0

Visst låter det intressant! Bra historisk sammanfattning som jag nog borde ägna lite tid åt…

(#1 Jag håller med om att en karta varit bra.)

Micce
2008-01-21 17:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns kartlänkar på Sävar hembygdsförenings sida om slaget

Rekognosceringskartan är över det område där den stora delen av slaget stod. Ratan ligger lite Nordost om Sävar, ca 3 mil. Ytterboda vid Sävaråns utlopp i Bottenviken.

Jag bifogar en kartbild från Eniro (får man göra så?) på ungefär samma område. På den bilden står det brånet, där det borde ha stått Krutbrånet.