Sista Slaget
Nästa år är det 200-årsjubileum av det sista slaget som stod på svensk mark. Jag tänkte bara att jag som är bosatt i den trakt av Sverige där det sista slaget utspelades måste göra lite reklam för vad som komma skall. Det satsas rätt friskt på att göra ett ordentligt jubileum i Sävar. 1800-talsmarknad, ett "reenactment" (Ni får läsa om vad det är i länken nedan) och dessutom en fredskonferens i Umeå. Så om ni har vägarna förbi Sävar nästa sommar så passa på att uppleva det som bjuds.

Intressant läsning Micce. Mycket av det här fick vi oss aldrig till livs under historielektionerna i min ungdom.
Hittar ingen karta över området, hade underlättat när man läser beskrivningen om det sista slaget, eftersom jag inte känner till trakten så väl.
Visst låter det intressant! Bra historisk sammanfattning som jag nog borde ägna lite tid åt…
(#1 Jag håller med om att en karta varit bra.)

Det finns kartlänkar på Sävar hembygdsförenings sida om slaget
Rekognosceringskartan är över det område där den stora delen av slaget stod. Ratan ligger lite Nordost om Sävar, ca 3 mil. Ytterboda vid Sävaråns utlopp i Bottenviken.
Jag bifogar en kartbild från Eniro (får man göra så?) på ungefär samma område. På den bilden står det brånet, där det borde ha stått Krutbrånet.