Det sitter i väggarna #2
SVT:s populära serie "Det sitter i väggarna" är mitt i säsong elva, en kändisomgång som ifrågasatts vilket framgått i slutet av föregående tråd.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/4455-kandishem-med-historia-i-ny-sasong-av-det-sitter-i-vaggarna
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-09-25 22:23 av Fornöga
Har fortfarande inte hunnit se ett enda kändisavsnitt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Du har till den 24 augusti 2027 på dig att se det första på SVT Play, så ännu behöver du inte känna någon press. 😉
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#2: Tur det, för jag inte sett förra säsongen heller ännu. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tyvärr en stor försämring! Programmet var populärt som det var, lite annorlunda. Varför ska allt handla om kändisar …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4: SVT har tydligen blivit smått besatta av att göra program med kändisar. Eftersom det finns ett begränsat utbud av kändisar i Sverige blir det tjatigt att samma personer dyker upp i alla program. Förhoppningsvis inser SVT det så småningom.
#5 Håller med. Man är ju intresserad av det programmet ska handla om, inte kändisarna.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Får börja med att utfärda en "spoiler alert" till den som inte sett hemsökandet av Kajsa B. i Stockholms skärgård. I mina ögon blev avsnittet nästan en parodi på sig själv med en i sammanhanget inte särskilt gammal kåk (från förra sekelskiftet) där det bott personer som var relativa kändisar för sin tid och som borde varit lättfunna med hjälp av register och till och med Google, och med grannar som uppenbarligen visste vilka som bott i huset och när det uppförts om någon bara frågat. Som vanligt var "wow-faktorn" ständigt återkommande, och Kajsas sinnesrörelse över den samlade informationen var säkert äkta, men kändes ändå lite märklig. Fast rubriker fick man ju, om det var vad som eftersträvats.
Och det var ju trevligt att familjen fick trädgårdsplattorna framtagna under ogräset och att utemöblerna blev målade. 😏
- Redigerat 2025-10-01 07:58 av Fornöga
Trots (för det kan väl inte vara tack vare?) kändisperspektivet så var "Det sitter i väggarna" förra veckans mest sedda program på tv-toppen.
Håller med, tycker att det avsnittet hade annat att önska.
Kändisar i all ära, det var bättre tidigare säsonger.
#8: Kanske inte så konstigt med tanke på konkurrensen. 😊
Roligt med ett avsnitt som motsvarat ens förhoppningar, åtminstone mina! Ett engagerat värdpar, gård med spännande historia och ett intressant uppdrag för Erika- "mer" behövdes inte…
#11: Även kändisars hus kan ha en spännande historia tydligen. 😉
Sista delen av den här omgången får också godkänt i mina Argusögon. En medierutinerad torpare i form av Josefin Crafford, lite soldattorpsforskning och en anknytning till ett av Sveriges mest omtalade mordfall, det dög bra. Sedan var väl trappräcksinstallationen inte mycket att sätta tänderna i för Erika.
Hoppas nu att man nästa säsong (för det blir väl fler?) ägnar nuvarande ägare (kändisar eller andra) mindre intresse och objekten i form av tidigare historia kring personer och byggnader mer uppmärksamhet, plus kniviga renoveringsuppdrag på det.
#13: De har lagt upp alla avsnitt i serien, från 2015 och framåt, på SVT Play.
Intet "Det sitter i väggarna" nästa år, men däremot 2027, enligt Expressen.
#15: Hoppas det innebär färre kändisar då.
#16 Precis: besök hos en eller annan känd person som bara "råkar" bo i ett spännande hus må väl vara hänt, men inga hela omgångar, tack!
- Redigerat 2025-11-11 15:58 av Fornöga