Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersläktforskningarkeologi
Läst 324 ggr
Carmarino
2025-05-07 02:35
5

Forsvundne arvinger Special - Mysteriet om slaveskibene

Arkeologer har undersökt två förlista skepp utanför Costa Rica, för att få veta om det är de danska slavskeppen "Fridericus Quartus" och "Christianus Quintus" (Fredrik IV och Christian V) som gick under 1710. Det visade sig att det verkligen var de saknade skeppen.

Undersøgelser af skibstræ, mursten fra lasten og kridtpiber fra en undervandsudgravning i Costa Rica bekræfter nu, at to skibsvrag ud for Costa Ricas kyster er to danske slaveskibe.

https://www.vikingeskibsmuseet.dk/nyheder/naturvidenskabelige-analyser-bekraefter-skibsvrag-i-costa-rica-er-danske-slaveskibe

DR1 har gjort tre specialprogram av Forsvundne arvinger, nämligen "Forsvundne arvinger Special - Mysteriet om slaveskibene", där de försöker hitta ättlingar till både besättningen och slavarna. De två första programmen har sänts och det sista sänds på måndag. Tyvärr går det inte att se i efterhand på DRTV, så vi får hoppas de visas på svensk TV så småningom. Har sett de två första, och de är väldigt intressanta.

https://www.dr.dk/drtv/saeson/forsvundne-arvinger-special-_-mysteriet-om-slaveskibene_517622

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

I en særudgave af programserien Forsvundne Arvinger, dykker Mette Frisk bogstaveligt talt ned i historien om to skibsvrag, der er fundet i Costa Rica. Vragene stammer måske fra to danske slaveskibe, der forsvandt i 1710, og forskere skal nu undersøge, om det er de danske slaveskibe. Mens Mette Frisk er i Costa Rica, undersøger arkivar Adam Jon Kronegh historien om skibene. For hvad skete der med de slavegjorte og besætningen ombord? Og er det muligt at finde deres efterkommere, så de kan få historien om deres ophav?
Fornöga
2025-05-09 22:01
1

Här är lite mer läsning i väntan på att programserien kommer på svensk TV:

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Gitte Serritslev er i familie med Erik Olsen Lygaard, der var guvernør på Guldkysten under den danske slavehandel.
Carmarino
2025-05-10 04:29
1

#1: Intressant.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2025-05-10 06:53
2

#0: Jag kan se både första och andra avsnittet och jag befinner mig inte i Danmark.

Man behöver inte vara inloggad heller utan det räcker att trycka på AFSPIL NU.

https://www.dr.dk/drtv/episode/forsvundne-arvinger-special-_-mysteriet-om-slaveskibene_-mytteriet-ombord_517625

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Adam Jon Kronegh dykker ned i arkivalierne for at finde ud af, hvorfor skibene havnede i Costa Rica, og hvad der skete, da besætningen begik mytteri og skibene forliste. Imens allierer Mette Frisk sig med en lokal slægtsforsker i jagten på at finde en efterkommer til en af de slavegjorte, som gik i land i Costa Rica. Udløber: 5. maj 2027
  • Redigerat 2025-05-10 07:19 av Pyttelite
Carmarino
2025-05-10 08:54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Så bra. Jag får upp att jag måste bo i Danmark för att logga in och det kommer upp en inloggningsruta om jag försöker spela upp programmet.

Fornöga
2025-05-10 09:07
1

#4 Jag kommer inte ens så långt: det cirkulerar bara en ring hela tiden i uppstarten.

Pyttelite
2025-05-10 09:07
1

#4: Så här ser det ut hos mig - eftersom jag börjat titta så står det FORTSÄTT istället för AFSPEL NU.

Vad händer om du väljer logga in för att afspela?

Vissa program måste man visa att man är i landet men andra är öppna för alla.

IMG_5923.jpeg

• Redigerat 2025-05-10 09:09 av Pyttelite
Pyttelite
2025-05-10 09:49
1

Jag har oxå ett konto på dr.dk som inte innebär ngt annat än att jag uppgivit ett namn och en e-Mail-adress.

Har säkert haft det i många år ser inte att jag skulle vara inloggad men det kanske sker automatiskt numera.

Oavsett så behöver man inte visa att man är dansk medborgare för att få se alla program och just denna programserie verkar vara öppen för alla.

Carmarino
2025-05-10 10:50
0

#6: Om jag väljer Logga in för att avspela får jag upp en inloggningsruta. I den ska man fylla i epost-adressen. Kanske ska testa att se om det går att skapa ett konto. Har för mig att jag haft det en gång för länge sedan, men jag har bytt dator sedan dess så inloggningen ligger i så fall inte kvar.

Carmarino
2025-05-10 10:51
0

#5: Det blir samma för mig om jag öppnar sidan i webbläsaren på datorn. På mobilen får jag däremot upp sidan.

Pyttelite
2025-05-10 11:00
1

#9: Skumt - det kan ju vara någon inställning som är kruxet.

Både norska och danska ”publika” kanaler har ibland riktigt bra serier t ex så har man kunnat se gamla avsnitt av Matador och andra äldre serier.

Visst är danskan ett hinder men jag ser det mer som övning. Många program behöver man dock visa sin danska identitet för att kunna se.

• Redigerat 2025-05-10 11:03 av Pyttelite
Carmarino
2025-05-10 11:48
0

#10: Danskan har jag inga problem med och jag kan ju se programmet på dansk TV, så jag behöver inte se det på nätet. 😊

Pyttelite
2025-05-10 11:56
1

#11: Förstår det men det kanske finns andra som inte har tillgång till dansk tv som vill se avsnitten. 😊

Carmarino
2025-05-10 17:32
0

#12: Ja, det finns det säkert. Därför hoppas jag att SVT köper in programmen, för det är ju inte säkert att det funkar för alla att se programmen på DRTV.

Carmarino
2025-05-10 17:36
0

Testade att skapa ett konto nu, och det fungerade. Får kolla sedan om det funkar även på datorn.

Carmarino
2025-05-11 15:11
0

Testade att logga in med mitt konto på datorn och fick då att jag skulle bekräfta med NemID att jag var dansk. Gick då till startsidan och därifrån gick det bra att starta programmen. Så det går tydligen att komma runt om man bara lyckas skapa ett konto.

Carmarino
2025-05-13 18:17
1

Såg sista avsnittet igår. Det handlade om att de hade hittat ättlingar till både en av slavarna (i Costa Rica) och kaptenen på det ena skeppet (i Danmark). Ättlingen till kaptenen var inte direkt förtjust över släktskapet och funderade på om han skulle avsäga sig det. Ättlingarna till slaven var dock väldigt glada över att få veta det. De var rätt ljushyade så de hade aldrig misstänkt att de hade afrikanska rötter.

Carmarino
2026-02-18 08:31
2

#13: Nu har SVT köpt in programmen. Första delen sänds på SVT 2 imorgon. Eftersom sporten alltid går först så sänds det inte förrän 22.30, men det går ju alltid att titta på SVT Play.

https://www.svtplay.se/arvinge-okand-danmark

Programledaren Mette Frisk och Adam Jon Kronegh från danska Riksarkivet gräver i okända familjehistorier och söker upp personer med rätt till ett arv.
Fornöga
2026-02-21 21:14
2

#16 #17 Har avverkat alla tre avsnitten i ett nafs. Det var intressant och spännande, och man hade tur och skicklighet i valet av ättlingar till slavar och kaptenen.

Carmarino
2026-02-21 21:23
2

#18: Ja, det är nog den mest intressanta historian i den serien. Fantastiskt ändå att de kunde hitta uppgifter så långt tillbaka i tiden, och framförallt att de faktiskt kunde bevisa att det var rätt skepp.

Fornöga
2026-02-21 21:49
2

#19 Ja, att Rigsarkivet i Köpenhamn är gediget visste man ju, men det var imponerande att se att motsvarigheten i Costa Rica vara så omfattande.

Fortfarande återstår att hitta var de kanske 400 slavar som kom i land utan att hamna i spanjorernas fångenskap tog vägen. Andra källor har inte avfärdat möjligheten att många trots allt kanske sökte sig till bergen och BriBrifolket, även om talespersonen för BriBri förnekade det i det danska programmet.

"About a hundred of the Africans soon were recaptured and enslaved. But some disappeared into the hills, into oral history and myth. Some likely mixed into the local BriBri Indigenous community and left a line of descendants who still inhabit the area today", skriver National Geographic.

Kevin Rodríguez Brown says they know the Brown family is part BriBri and part “Afro,” the term Costa Ricans use to describe people of African descent. But before diving at the wreck site, he always thought the Afro part was 100 percent Jamaican, since he knew Jamaicans came as immigrants to Costa Rica in the late 1800s to build the railroad."---

Explorer Tara Roberts took up diving to learn about the human side of a tragic era. She wound up connecting with her family’s inspiring past.
Carmarino
2026-02-22 03:14
1

#20: Spännande.