Livsöden förr i tiden
Vilka öden man råkar på när man läser i gamla dödböcker. Den här notisen hittade jag i dödboken för Londons svenska församling Ulrika Eleonora 1792. Skärmdump från ArkivDigital.
Svänsk ynglig om några och Tjugo år. Matros i ängelsk tjenst. Dömdes til döden d 8 Junii 1792 för delagtighet uti Piracy, eller upror emot sin Capten; vid kusten af Guinea. Pardon söktes förgäfves; Han blef hängd vid Execution Dock Wapping, men med Kungl Tillåtelse begrafven uti Svenska Kyrkogården.
Han tycktes vara rätt nöjd och beredd, var glad då han fick den försäkran at få blifva begrafven och slippa hänga uti kädjor vid Themsen, ett vidunder för verlden. Förbehöll sig, at Hans Fader, som var jägare och bodde på Djurgården vid Stockholm, skulle få del af Hans Död och begrafning, men icke dödssättet, på det Han icke skulle deröfver gräma sig til döds. Fadren var död 14 dagar innan brefvet anlände.
Han var en vacker, renlig, och gladlynt yngling - ja besynnerligt så: Han mötte mig leende då jag besökte Him på Newgate. Han förklarade det såsom något naturligt hos honom, och för hvilken glättighet han ofta fått dubbel aga i sin barndom. Han lärer haft en sträng sjufmoder. Hon tilsade honom ofta: Calle, Calle säkert dör Du i dina skor men som Han berättade mig om sin barndom. Han rymde från sina föräldrar då han begaf sig til sjöss.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Borde bli bok- och/eller filmmanus. 😮
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#1: Vet inte om de knapphändiga uppgifterna räcker till varken bok eller film, men någon med fantasi kanske kan brodera vidare på det. 😊
Har inte försökt hitta hans far jägaren, för det kan nog bli svårt. Vet inte hur mycket källor det finns från slutet av 1700-talet, och särskilt inte i Stockholm. Har inte forskat särskilt mycket där.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Gjorde en snabb sökning för att se om jag kunde hitta någon lämplig kandidat till fadern, och den här mannen passar faktiskt väldigt bra in på beskrivningen. Sonen hette ju också Carl, innan han gick till sjöss och kallade sig Charles.
Kungliga hovjägaren Carl Gideon Berg, död av wattsot 18 augusti 1792, begravd 22 augusti 1792 i Amiralitetskyrkan, Hovförsamlingen, Stockholm, 53 år 7 månader 8 dagar gammal.
Källa: Hovförsamlingen F:1 (1766-1853) Bild 49
Det innebär i så fall att Charles skulle ha blivit avrättad någon gång i början av augusti, vilket ju kan stämma rätt bra. Om han dömdes i början av juni, och skeppet då befann sig i Guinea, så kan det ju ha tagit lite tid att ta sig från Guinea upp till London, plus att nådeansökan väl också tog lite tid.
- Redigerat 2026-06-30 17:04 av Carmarino
Hittar dock inget barn till Carl Gideon som hette Carl. De fyra jag hittar hette
Catharina Christina - Född 1760-11-24 i Hedvig Eleonora
Jacob Gideon - Född 1762-11-04 i Hedvig Eleonora
Sven Gideon - Född 1764-02-15 i Hedvig Eleonora
Jacob Gustaf - Född 1769-07-02 i Hovförsamlingen
Jacob Gustaf passar ju väldigt väl in tidsmässigt, och det står till och med i födelseboken att han föddes på Djurgården, men i så fall måste han ha bytt namn till - eller kallats inom familjen för - Calle.