Arvinge okänd
Efter sommaren börjar en ny säsong av Arvinge okänd. De är redan inspelad och klar säger programledaren Kattis Ahlström.
https://news55.se/halsa/kattis-ahlstrom-arvinge-okand-snart-tillbaka/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vad kul! Har lixom gått och väntat på en fortsättning.
Har tittat på repriser av arvinge okänd Danmark, som jag tycker håller en hög nivå. Man får följa med in i arkiven, där en annan forskare tar vid.😊
Okänd arvinge Norge, fick en dålig sammanhållning.
Men det beror väl på upplägget av programledare.
#1: Har inte tittat på den norska utgåvan, men då kan jag nog hoppa över den känns det som. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#3: Han blir nog bra. Inget ont om Niklas Källner, men ibland kunde han vara lite "burdus". Det verkar dock inte vara därför han byttes ut.
Torsdagen den 29 augusti 20.00 börjar den nya säsongen av Arvinge okänd, men den finns troligtvis på SVT Play redan 02.00.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/4290-arvinge-okand-ar-tillbaka-med-ny-programledare
Intressant!
#5 Tycker inledningen var lovande, och utbytet av den manliga programledaren innebar ingen försämring enligt mitt förmenande.
#7: Har inte hunnit se programmet än. Såvitt jag kan se ligger även avsnitt nummer 2 på SVT Play redan.
Slut för den här omgången (sex avsnitt). För min del hade det gärna fått vara några avsnitt till.
#9: Har fortfarande inte hunnit se ett enda avsnitt. ☺️
#10 Du har till den 1 april 2025 på dig, så än finns gott om tid. ☺
#11: Ja, tills dess ska jag förhoppningsvis hinna se dem. 😊
#1 #2 Jag har sett två avsnitt av en annan (?) norsk variant, "Tore på spåret" eller "Försvunna släktingar" som det heter här. Varje avsnitt handlar om ett ärende och jag tycker att det blir mindre ryckigt än i "Arvinge okänd" i nuvarande tappning. Dessutom har det inte varit något prat om eventuella arv i de två avsnitt jag har sett, 1 och 6.
Programmen kan ses ett år framåt på SVT Play.
- Redigerat 2025-04-22 16:42 av Fornöga
#12: Ska skamset erkänna att jag inte såg något av avsnitten. Glömde bort det. ☺️
#13: Finns på min "att-se-lista", men det återstår att se om jag hinner titta.
Den 20 april börjar en ny säsong av Arvinge okänd. Åtminstone enligt Kattis Ahlström.
https://www.rotter.se/senaste-nytt/4562-ny-sasong-av-arvinge-okand-i-april
#16 De två första avsnitten finns på SVT Play, varav jag hunnit se det första. Ett rörande fall som motsvarade mina förväntningar.
#17: Har inte hunnit se förra säsongen ens. 🤦♀️
#1 Även den danska upplagan kan ses på SvT Play. Det här avsnittet (som ligger kvar till den 6 augusti 2027) tyckte jag var gripande, och med en överraskande upplösning.
- Redigerat 2026-08-04 14:53 av Fornöga
#19: Tycker att den danska versionen är bättre än den svenska. Mer sammanhängande och endast en historia per gång.
Gillar även Mette som programledare.
#20 Instämmer! Fast det är lite "udda" att de i den danska versionen inte nämner hur stort arvet som skall fördelas är.
#21 Vid närmare eftertanke kanske det beror på att i den danska upplagan hittar man arvingar även inom landet, medan man i den svenska versionen finner arvingar utomlands. Det kan ju vara lättare för bedragare att ge sig på arvingar på nära håll, därav den danska diskretionen.
#20: Håller med. Tyckte det var rörigt med två olika historier per avsnitt. Plus att jag väl är av de få i Sverige som inte dyrkar Mark Levengood direkt. 😊
#23: Instämmer, tycker inte heller om Mark.
#22: Sedan kan man ju undra varför det svenska programmet alltid letar utomlands? Tror att det hade höjt intresset om man höll sig mera inom landet. I nuläget känns det som att danska versionen vill jag gärna se, den svenska kvittar vilket.
- Redigerat 2026-08-04 19:02 av Caeli
#24 Jag hade också gärna önskat att den svenska versionen mer höll sig inom vårt lands gränser. Varför man inte gör det kan man undra över- kanske beror det på att vi har så skickliga boutredare och tydlig folkbokföring att det är förhållandevis lätt att hitta släktingar som är kvar i landet?
(Gällde åtminstone innan fenomenet skuggsamhälle uppstod- de som skall hitta släktingar till dem som levt där kan få det knepigare.) 🤔
#25: Kanske programledarna gärna vill åka utomlands? 😉
#26 Det kan nog också spela in. 😊