Någon som känner till Ockelbo?
Vi hittade i går gamla kort från min makes släkt. Där fanns ett foto av en liten flicka. Det ska vara taget i Ockelbo 1920 och det står Elsa Gunhild född den 7 mars 1915. Skulle vara roligt att veta om hon på något sätt tillhör släkten. Någon som vet vad hennes föräldrar heter eller något annat om denna flicka.

Hej zachs!
Det borde vara den här kvinnan; (Sbef 1980)
1915-03-07
Nilsson, Elsa Gunhild
Sjöbacksv 4
816 00 OCKELBO
Mantalsskriven i Ockelbo (Ockelbo kn, Gävleborgs län, Gästrikland), fastigheten Garvaren 10.
Född 7/3 1915.
--------------
Källa: Mtl Gävleborgs län 1981
Ur SvDB 1947-2003:
19150307-0367
Falk Nilsson, Elsa Gunhild
Kvarnv 3
740 60 Örbyhus
Död 3/12 1989.
Kyrkobokförd (1989) i Vendel, Tierps kn (Uppsala län, Uppland). Mantalsskriven (1989) på samma ort.
Född 7/3 1915 i Syrien.
Änka (26/6 1986).
--------------
Födelseförsamling i källan:
SY
Källor:
RTB 89 / SPAR 90
Född i Syrien (!). zachs, får detta någon liten klocka att ringa?
Hon bodde tydligen i Ockelbo 1980 och i Uppland vid sin död 1989.
Det här borde vara hennes man:
19131120-0016
Nilsson, Gustaf Henry
Sjöbacksv 4
816 00 Ockelbo
Död 26/6 1986.
Kyrkobokförd (1973) i Ockelbo, Ockelbo kn (Gävleborgs län, Gästrikland). Mantalsskriven (1973) på samma ort.
Född 20/11 1913 i Torsåker (Gävleborgs län, Gästrikland).
Gift man (20/11 1954).
--------------
Födelseförsamling i källan:
TORSÅKER (Gävleborgs län)
Källor:
RTB 86 / SPAR 90

Tack för hjälpen! Det måste ju vara hon men tyvärr ringer inga klockor. Kortet var ställt till min mans mormor som bodde på Orust. Den enda släkt som hon hade som heter Nilsson kommer från Breared i Halland. Någon Falk har vi inte stött på alls. Mycket märkligt att hon är född i Syrien! Man måste nog komma en generation till bakåt för att ev hitta någon släkttråd. Det är ju den bryggan över till 1800-talet som är svår att komma åt.

Möjligen var föräldrarna missionärer eller något liknande eftersom hon var född i Syrien. Var Din mans mormor religiöst aktiv eller medlem i någon frikyrkoförsamling, i så fall kanske man kan knyta ihop det på något sätt, men det där med missionärer är ju bara spekulationer från min sida….

#4 Kollade med "Rosenberg" som inte hade Perslunda, men en titt på Eniro gav att i Ockelbo finns Perslundavägen!
Lite googlande gav också en högstadieskola i Ockelbo…

Sökte på Perslunda på Rötter, fick en träff. Det var släktforskarföreningen i Ockelbo som skulle ha föredrag om Perslunda på 1930-talet. Jag hittade deras hemsida, så nu har jag skickat ett mail med en förfrågan till dom. Så nu är det bara att vänta!

Du kan ju beställa kopia av hennes bouppteckning och på så sätt få reda på vilka arvingarna var. Bouppteckningen förvaras på Uppsala landsarkiv (ULA) och du kan beställa bouppteckningskopior med hjälp av en blankettbild på deras hemsida. Du kan få papperskopior eller inskannade jpg-bilder per epost. Jag brukar beställa inskannade bilder, det är kostnadsfritt och man brukar få svaret efter ett par-tre dagar. Om du vill ha bouppteckningskopior efter hennes man får du vända dig till Härnösands landsarkiv (HLA). Du kan ringa Uppsala landsarkiv och fråga vad som står om henne i dödboken, t ex någon ev kommentar om hennes märkliga födelseort (inte helt säkert att Syrien är helt korrekt, ibland har födelseorter "felöversatts" i cd:n "Sveriges dödbok").

Tord, tack för tipset! Nu har jag skickat efter bouppteckningen för Elsa. Har ännu inte hört något från Ockelbos släktforskarförening. Det skulle ju vara intressant att få reda på hennes föräldrar. Det måste ju vara dom som skickat kortet. Avståndet mellan Ockelbo och Edshultshall är ju en bit så man undrar ju hur dom kände varandra.

zachs, Du borde lägga ut bilden på Anbytarforum under efterlysningar, AF:s läsare brukar vara ena rackare på att lösa bild- och persongåtor.
Bildgåtan / Människor. Gör ett försök!

Nu har jag gjort en efterlysning på Anbytarforum. (Har en studiecirkel i kväll så jag kan inte kolla förän sent, spännande!)

Nu har jag fått ett svar från Ockelbo släktforskarförening. Elsa kom till Ockelbo som fosterbarn i en familj. Dom skulle kolla vidare.
#13 Kul!

Rapportera gärna vidare hur det gick. Ockelbo är ju en smula svårforskat bakåt i tiden, eftersom kyrkböckerna blev lågornas rov vid kyrkbranden i december 1904. Dock finns det numera en del kyrkboksrekonstruktioner av Ockelbo släktforskarförening och av Elsa Lagevik.

Så här skrev Släktforskarföreningen.
Hej! Tack för din förfrågan. Vi har fått fram att Elsa Gunhild inte är född i Ockelbo, men att hon kom hit som fosterdotter till en familj. Vi har kontaktat Landsarkivet för att kolla vissa oklara uppgifter, och väntar på svar därifrån.

Om du går in på http://www.ockelbo.nu/ och klickar på "Kåserier" kan du läsa ett kåseri om Perslunda på 1930-talet. Läs punkt 17) så finner du lite information om Falks cykelverkstad och "din" Elsa Sjölander som var född i Sydafrika, ej Syrien, troligen felkodat eller felläst i någon av källorna för Sveriges dödbok. Hoppas att någon pusselbit kanske föll på plats.
#17 Fantastiskt Tord. Hur hittade du det?

Tack, Tord mycket intressant! Måste visa min make det i kväll när han kommer hem. Har fått hem en massa älgkött att ta vara på så jag har inte tid just nu sitta vid datorn. Men ännu "ringer inga klockor". Familjen Falk kanske bara var sommargäster på Orust någon sommar och blev lite bekanta med släkten, vem vet?

Om du har fått kopia av bouppteckning efter Elsa Falk/Nilsson/Sjölander kanske du kan få kontakt med någon efterlevande, eller…? Eftersom Elsa dog 1989 och hennes man ("Ockelbos Perry Mason") dog redan 1986 kan ju en del eventuella efterlevande hunnit avlida eller ändrat namn genom giftermål eller bytt adress. Men med hjälp av de sökmöjligheter som står till buds borde du alltid kunna hitta något. Eller varför inte ringa till Lennart Backhouse i Ockelbo, som skrivit kåseriet om Perslunda. Han kanske vet något mer. Hans telefonnumer hittar du i Eniro. I både Ockelbo släktforskarförening och Ockelbo hembygdsförening finns många kunniga personer som gärna hjälper sina medmänniskor. Lycka till! Ser med spänning fram mot vidare rapporter från dig, zachs.
Beträffande Elsa är det väl inte helt otänkbart att hon var ett föräldralöst missionärsbarn fött av svensk missionärsmor i Sydafrika. Spännande…..
Anders, jag har ju ett visst intresse för Ockelbo, eftersom en del av mina anor kommer därifrån. Jag är medlem i Ockelbo släktforskarförening. Tittade igår in på föreningens hemsida och surfade vidare in på länken ockelbo.nu, som innehöll en del intressant, bl a kåseriet om Perslunda. Då jag lusläste kåseriet om Perslunda hittade jag informationen om Elsa. Så gick det till…

zachs, du tror att Falks varit sommargäster på Orust. Skulle inte förhållandet kunat varit det omvända? Någon i din släkt kanske var på cykelsemester i Gästrikland och var tvungen att få velocipeden reparerad hos cykelreparatör Falk i Perslunda, Ockelbo…..

Nu har jag fått min make att sitta ner 5 min innan har rusar vidare för att läsa franska. Då berättade han att han hört att en syster till hans mormor skulle flyttat till Australien och försvunnit! Kanske var det Sydafrika i stället?

Tråd att dra i! Hoppas den håller
. Fick detta från släktforskarföreningen i Ockelbo i dag.
Uppgifter från Landsarkivet. I domboken för år 1922 § 121 och bilaga 121 B finns följande uppgifter. Reparatör Anders Gustaf Sjölander, född den 21/7 1885 i Hamrånge . Varit första gången gift med Karin Elisabet Johansson ( i Afrika ) som dog den 18/5 1916 i Afrika å Kensington Sanatorium, Johannesburg.
När jag då kollar i mina släktforskarpapper så har min makes mormor en syster som heter Karin Elisabet. Hennes far heter David Johansson så hon kan ju ha namnet Davidsson eller lika väl Johansson. Tyvärr fanns inga uppgifter om födelsedatum eller församling. Skulle det vara rätt är alltså flickan på kortet kusin med min svärmor.
Vår Karin Elisabet finns på GID 100014.45.1950

Intressant, zachs. Det här borde du väl kunna spinna vidare på. Fortsatta rapporter emotses. Lycka till!
Vad roligt det är när det går framåt! Tänk att det går att få fram så mycket information från ett gammalt kort med några blyertsrader på…

Där ser man! Förr eller senare brukar det klarna. Då återstår ju nästa intressanta fråga; varför bodde de i Sydafrika? Kan min tidiga teori om missionärer stämma? Möjligen kan ju fadern ha arbetat för något svenskt företag i Sydafrika…men det kanske inte fanns några svenska företag där redan vid den tiden…hursomhelst kan det inte ha funnits så många svenskar som flyttade till just Sydafrika utan någon väldigt speciell anledning.
Kul att det börjar lösa sej, zachs!

Vi är ju ganska säkra på att vi kommit rätt eftersom det skulle funnits en dotter i den familjen som "försvunnit". Det är mycket som skulle vara roligt att veta. Hur träffade en tjej från Skaftö Bohuslän, en kille från Hamrånge? Karin Elisabet var född 1891 och är alltså 24 år när hon får barn i Sydafrika! Vi tror inte dom var missionärer utan att han jobbade för något företag. Tar emot alla tips hur man skulle kunna gå vidare.

Ja, så är det nog.
Fadern var ju reparatör i Sverige 1922 så det troliga är att han jobbade i Sydafrika. Jag vet inte vilka ev. svenska företag som var etablerade därnere vid den aktuella tiden men det är ju inte säkert att han jobbade vid ett svenskt företag heller.
Intressant är det i alla fall, vi får se om vi kommer på något ytterligare, vi är ju en hel del "gamla detektiver" här på sidan.
Sjölander var ju gift "första gången" med Karin Elisabet, vilket innebär att han var gift en gång till. Har Du någon info om vem den andra frun var och isåfall också om han hade barn även med henne? Där kan man ju gå vidare, vilket inte borde vara alltför svårt.

Hej zachs,
Blev idag uppringd av Ockelbo-forskaren Elsa Lagevik i Barkarby (alldeles norr om Stockholm). Då vi klarat av det hon ringde om passade jag på att fråga om hon visste något om det den här tråden handlar om. Verkar som om hon vet det mesta! Elsa har varit textillärare i Perslundaskolan - pensionerad sedan ett antal år tillbaka - och har ägnat ett tjugotal år åt Ockelbo-forskning. I samband med årets släktforskardagar publicerade hon sitt livsverk "Ockelbor", en CD-ROM innehållande hennes rekonstruktion av Ockelbos brunna kyrkoarkiv. (Ockelbo kyrka brann i december 1904 och därmed blev större delen av det i kyrktornet förvarade kyrkoarkivet - Norrlands äldsta - lågornas rov.) Elsa känner väl till "Ockelbos Perry Mason" och hans hustru, d v s "din" Elsa. Hon verkar veta allt om familjen/släkten Falk, de var grannar med Perslundaskolan och Falk var en soldatsläkt som hon forskat om. Hon vill gärna att du ringer henne. Hennes telefonnummer står i telefonkatalogen Eniro, men för säkerhets skull skickar jag det i ett meddelande till dig. Ta en titt i din Inkorg! Ser fram emot nya rapporter från dig, Ockelbo är ju av intresse för mig eftersom jag själv har anor därstädes. Dock har jag knappast någon anknyning till "din" Elsa.

Tack,Tord för den kontakten. Jag har ringt Elsa. Hon hade möjlighet att kolla om Sjölander var registrerad som sjöman. Det vore ju intressant att veta hur dom hamnade i Syd Afrika.

Hur är läget på Ockelbo-fronten nuförtiden?

Hej Tord och alla andra! Det har inte hänt något på ett tag. Elsa som jag talade med i telefonen skulle återkomma om hon hittade något och det har hon inte gjort. Det slog mig i kväll, står emigranter till Sydafrika också på emigrantskivan? Kanske någon har tillgång till den som kan titta efter? Tyvärr har jag den inte själv. Annars måste vi nog ner till landsarkivet i Göteborg för att komma vidare och dit har vi en bit så det lär dröja innan det blir gjort.

I Emibas finns faktiskt en Anders Gustaf Sjölander född i Hamrånge, men han var född redan 1867 och utvandrade till Nordamerika. Alla emigranter finns inte med i Emibas, en hel del fattas ännu. Det finns två utvandrade från Hamrånge till Sydafrika runt jul-nyår 1914-15, men ingen Anders Gustaf Sjölander. (De två har förmodligen samband med varandra, den ene byggmästare, den andre sågverksarbetare och de utvandrar båda till King Williamstown.)

Vad spännande! Det måste ju ha ett samband tycker man. Att det flyttar folk just från Hamrånge till Syd Afrika. Stämmer ju med tiden. Adoptivdotter Elsa Gunhild Sjölander född 19150307 i Johannesburg Transval, Afrika. Flyttat från Haga i Göteborg 19190124. Mamman dör ju där nere 1916. Frågan är vad dom jobbade med?

I folkräkningen 1890 bor Anders Gustaf Sjölander med sin mor Kajsa Lisa Sjölander f. Beckman född 1846 i Hanebo och en syster Emma Elisabet född 1881. I folkräkningen 1900 finns bara Anders Gustaf och modern. Dom bor i Wij Hamrånge.

Hmm…Wij ligger i Ockelbo…(Det är där släktforskarföreningen håller till) Wij ligger alltså inte i Hamrånge.

#36 Mittåt, måste rätta mig själv. Det finns flera Wij i Gävleborgs län, varav ett i Hamrånge. Ber om tillgift för detta. Något nytt, zachs?

Tack, Tord för att du lyfte denna strängen just nu! Berättade det för min make vid förmiddagsfikat nu. Men sa han, det är ju där som jag ska starta årets paddling, i Hamrånge. Vi hade aldrig gjort den kopplingen annars. Nu kan han ta lite kort när sonen skjutsar upp honom om 3 veckor.
Annars har det inte hänt något nytt. Vi såg ett program på TV här om dagen om andra svenskar som utvandrat till Syd Afrika. Då var också Elsa på tal.

Om du tittar in på Rötter finns under rubriken "ÖVRIGA NYHETER" en artikel med rubriken " Svenska(?) sjömän på Vlissingen". Där finns en länk till Christer Bomstrand som forskar om svenskar i Sydafrika. Han kanske vet mer om Elsa. Kontakta honom! (F ö gjorde jag i släktforskningssyfte ett hastigt besök i Hamrånge för ett par veckor sedan. Jag har avlägsen släkt därstädes. Men det var en parentes i detta sammanhang.)

Tack, Tord för tipset! Har nu skrivit ett mail till Christer Bomstrand. Han kanske vet vad dom kan ha jobbat med i Syd Afrika. Visst är man nyfiken på vad som fick dom att utvandra.

Har blivit kontaktade av en karl som också släktforskat på min makes släkt och kommit fram till samma sak. Att det är rätt Karin Elisabet och att hon hör till vår släkt.
Min man har en morbror kvar i livet och han hävdar att en syster till denna Karin Elisabet utvandrat till Australien. Det finns 2 möjliga, Ester Maria född 1893-07-08 på Skaftö och Teckla Augusta född 1895-06-07 på Skaftö, Bohus län.
Visst blir man nyfiken på varför två i samma familj flyttar ut, en till Syd Afrika och en till Australien.

Hette de också Johansson? Jag kollade passagerarlistor i England från 1910-39. Det fanns en Ester Maria Joahnsson men hon var 31 år 1918 och reste som missionär till Kongo. En Tekl Johansson till Australien men hon är 22 år 1910 när hon reser till Australien.

Deras far heter David Leopold Johansson så jag vet inte just nu vilket efternamn dom tagit. Troligast Johansson men det kan ju vara Davidsson också.
Är den här tråden fortfarande aktiv?
Elsa var min mors halvsyster,Elsas mor hette Karin Davidsson,född i Fiskebäckskil.Hon dog i barnsäng i Johannesburg när Elsas bror Gunnar föddes.Elsas far Gustav Sjölander var min morfar,född i Wij(Vij)Hamrånge1885.Berättar gärna mer om intresse finns.
Thomas Lif
Sundbyberg
#44: Förmodligen inte. TS (zachs) har inte varit aktiv sedan 2014. Men det kan ju tänkas att någon annan är intresserad av uppgifterna, så det är bra att du kan berätta mer om Elsa.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ