Födelsenoteringar - vem är faddern?
Jag kan önska att de tänkte för 201 år sen, att vad de skrev då ska vara läsbart en evighet framåt. Det tror jag inte de gjorde. Därför vore jag glad om någon här kan hjälpa mig. Jag tror det står:
”Faddrarne voro:
Co… Broms född Ekman”
Vad står det efter ”Co”? Det kan ha med exempelvis en militär titel eller grad att göra, men inte säkert.
- Redigerat 2026-08-25 17:28 av Niklas
Svårt att säga, men gissar på Commerce Råd, även om det ser ut att vara ett i med också (Commierce). Kan dock inte se vad det står innan Broms.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Uteslutningsmetoden snarare än läsförmågan säger Commerce Rådinnan Broms född Ekman. 🤔 (OBS: Löst antagande!)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-08-25 18:05 av Fornöga
#2: Det låter logiskt. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Glömde, det är väldigt smidigt och snabbt, jag laddade upp 8 sidor från en BOU, det tog inte lång tid för AI/CHATGPT att läsa dessa. Där det var svårläst, fick man tips om hur man löser det. Som sagt mycket bra och enkelt.
Med andra ord - ett bra tips att prova.
#5: Ja, AI-transkribering är bra, men det gäller att kolla noga. Har sett flera fall när det blivit fel. Men ofta kan man lista ut vad det står ändå, om man har lite kännedom om ämnet.
Ja, och man kan förstora ett eller flera svårlästa ord, och bara skicka förstoringen, det har jag gjort vid några tillfällen. AI blir ju allt bättre och bättre och snabbare!
Utifrån en tidningsnotis från 1872, fick jag ett förtydligande och en färdig formulering till Stockholms stadsarkiv angående kopior på Domstolshandlingar.
Jag skickade det via mail på under en minut!
Hm… ja, vad ska jag nu göra med tiden jag "tjänade"…
Tack allihop! Jag gjorde ett försök med ChatGPT först men fick inget mer än det jag redan hade gissat. Felet var kanske att jag inte klippte ut den del jag var osäker på, utan bifogade hela bilden.
Kul att ni kom fram till samma resultat. 😃
#7: Forska vidare kanske? 😉
Ha, ha 😉