Folkbokföringsregistret
Jag vet inte var på iFokus jag ska ställa denna fråga. Provar här. :)
Jag undrar hur länge en person står kvar i folkbokföringens register efter sin död? När tas man bort alltså?
Frågar för att jag fick veta att en person inte längre finns kvar. Han dog 1985.
Det där låter väldigt märkligt. Dödsfall anmäls till Skatteverket som vidareför det till banker, myndigheter mm. Det tar t ex inte många dagar förrän banken spärrar alla konton.
Så frågan är om personen är död eller om det hemlighållits? Säger inte att det är så i "ditt" fall, men det har hänt att anhöriga mörkat för att lyfta pension, bidrag etc.
Ibland blir det också fel för att fel person dödförklaras.
Du får forska vidare i detta.

#1: Du förstod inte frågan riktigt.
Nej, förklara!

#3: Jag frågar om en person som dog 1985. Knappast så att Skatteverket skickar ut dödsfallsintyg på denna person NU. Eller hur?
Denna person är borttagen ur folkbokföringen - enligt Folkbokföringen själva. Han dog alltså för 37 år sedan.
Vad jag undrar är NÄR någon plockas bort ur folkbokföringen? Dvs hur många år efter att personen dött.
Man kan ju inte stå där 100 år efter att man dött.
Går inte att Goggla på denna fråga. Får inte fram något alls.
#4: Frågar du hur länge personen står som "avliden" eller när personnumret raderas för gott?
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

#5: När personnumret raderas, antar jag att jag frågar.
#6: Förr i tiden var det ju "kyrkan" som förde kyrkoböcker över födda, giftermål och dödsfall. Allt för att vi än idag ska kunna göra ex släktforskning. Idag har väl alltihop tagits över av datorer genom folkbokföringen. Så jag skulle tippa på att uppgifterna aldrig någonsin raderas för att även kommande generationer ska kunna gå in i registren och släktforska. Svårare än så är det nog inte. Men det är min egna gissning!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

#7: Som jag skrev i svaret ovan, så raderas man visst - allt enligt Folkbokföringen själva.
Det verkar lite konstigt att man raderas ur registret. Då går det ju inte att få fram när en person avlidit. Tror i alla fall uppgiften finns kvar ett antal år åtminstone. Märkligt att inte folkbokföringen kan svara på hur länge en person finns kvar i registret.
Hittade följande, men det är nog inte riktigt svar på din fråga.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#9: Jag har inte sagt att folkbokföringen inte kan svara på detta. Jag har inte frågat dem exakt den frågan.
Men folkbokföringen innehåller väl bara levande personer?
Vid dödsfall arkiveras uppgifterna - troligen på Landsarkivet.
- Redigerat 2022-10-15 20:56 av Caeli

#11: Ja kanske det. Men de tar inte bort personen samma dag som den dör.

Jag ska berätta hur den här frågan kom upp.
När någon dör skriver en läkare en dödsattest. Denna skickas sen till Skatteverket, som i sin tur skriver ett Dödsfallsintyg med släktutredning. Denna skickas sedan ut till de personer som står i släktutredningen.
Dessa blir då dödsbodelägare.
Det finns 3 Arvsklasser. Någon av dem står på intyget.
Arvsklass 1: Bröstarvingar - vilket är den avlidnes barn.
Arvsklass 2: Gäller om det inte finns några bröstarvingar. Detta är i första hand den avlidnes föräldrar. Om någon/båda Föräldrarna är döda, ärver syskon.
Arvsklass 3: Om ingen släkting finns i de första två arvsklasserna, så ärver Allmänna arvsfonden den döde.

Den 4 okt dog en av mina kusiner.
Han hade inga barn. Mamman lever, pappan är död, men han har en halvsyster (de har samma pappa).
Så de personer som borde stått på Skatteverkets dödsfallsintyg är: mamman och halvsystern.
Av vissa orsaker ringde jag till Folkbokföringen och bad om ett Dödsfallsintyg (det är en offentlig handling, så vem som helst kan begära ett sånt).
Jag frågade samtidigt om det var mamman och halvsystern som stod i släktutredningen.
- Nej, svarade dom då, bara mamman.
- Jag undrade varför och då sa dom att pappan varit död så länge att han inte längre står i folkbokföringsregistret. Och då kan de inte se att det finns en halvsyster.
Därför jag undrar när man plockas bort ur folkbokföringen.
Systern blir ju inte dödsbodelägare på detta sätt och således utan arv.
Det låter ju väldigt konstigt. Det måste finnas fler släktkonstellationer som ser ut så.
Nu är det väl hans mamma som ärver allt eftersom hon lever, men om hon också varit död skulle ju halvsyster ärvt allt.
Eller skall halvsystern ändå ärva den gemensamma pappans del?

Ja, men hon sa så. Jag har ju pappans och halvsysterns uppgifter och erbjöd mig skicka dem.
Men det dög inte. Står inte pappan i folkbokföringen, så letar dom inte efter kopplingar.
Jag frågar det här för att vi kan hamna i samma situation igen snart.
Kusinens mamma är 96 år och lär inte leva så länge till. Hon har inga bröstarvingar (det var hennes enda son som gick bort).
Hennes föräldrar är givetvis döda, men hon har ett syskon i livet (min mamma) och ett syskon som dött. Om syskonen dött är det syskonbarnen som ärver. Brodern har 2 söner.
Men han har varit död ganska länge han med. Så kanske inte heller dessa söner kommer upp i framtida släktutredning.
Men det är väl bara att vänta och se.

#15: Kusinen har testamenterat bort allt han ägde (vilket är en ansenlig summa, flera miljoner).
När det gäller bröstarvingar så har dom en viss laglott. Den får man bara testamentera bort hälften av.
Men när det gäller Arvsklass 2, som det gör här - så får man testamentera bort allt.
Det här har han gjort medvetet - mamman behöver inte pengarna och han har medvetet uteslutit halvsystern.
Det gjorde han för att hans pappa uteslöt honom när han gick bort. Han fick inte ett öre. Inte ens en minnessak tror jag.
Det här gjorde pappan genom att ge bort lägenheter och pengar till frun och dottern (kusinens halvsyster) innan han dog. Detta är förbjudet enligt lag och kallas för förskott på arv.
Min kusin skulle ha kunnat överklaga och vunnit. Men han gjorde inte det. Jäkligt sunkigt gjort av pappan.
Och eftersom halvsystern inte står i Skatteverkets släktutredning, så räknas hon inte som arvsberättigad. Så hon får ingenting.
- Redigerat 2022-10-16 09:01 av Mandra
#12: Nej, men troligen ganska snabbt efter. Sedan beror det ju även på hur fort informationen om att det har hänt kommer in.
#13 Har aldrig varit med om att någon släktutredning skickats ut automatiskt.

#18: Det går till så här:
1) Någon dör.
2) En läkare skriver en dödsattest.
3) Den skickas omedelbart in till Skatteverket (så fort den är skriven).
4) Skatteverket skriver ett Dödsfallsintyg med släktutredning (släktutredningen sitter på intyget således). I släktutredningen ingår bara de som är arvsberättigade (inga andra släktingar). Dessa är dödsbodelägare.
5) Skatteverket skickar sedan ut detta till alla dödsbodelägare (brukar ske inom 7-10 dagar).
Punkt 5 görs alltid!!! Har du inte sett ett sådant har du väl inte varit dödsbodelägare.
Vi har fått sådant varje gång någon släkting dött. De senaste åren; min mans mamma, min lillebror, min mammas make och nu senast, min kusin.
- Redigerat 2022-10-16 10:48 av Mandra

#17: Nu fick jag det att låta som om han skrev testamente enbart för att utesluta halvsystern.
Det var inte så - utan utan ett testamente skulle hälften gått till Allmänna arvsfonden. Det tyckte inte min storebror var bra. Så han förmådde kusinen att skriva testamente.
Kusinen ägde en bostadsrätt i Stockholms innerstad. Den är värd ca 5,5 miljoner. Den har han testamenterat till Parkinsons-fonden.
Min kusin led av svår Parkinson sen över 20-25 år tillbaka. Det var följder av den som till sist tog livet av honom.

Dödsfallsintyget ser ut så här, på ett ungefär:
https://www.spv.se/globalassets/blanketter/spv-dodsfallsintyg-och-slaktutredning-spv1802.pdf