Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1313 ggr
Carmarino
2

Allt för Sverige 2022

I kväll sänds första avsnittet av årets Allt för Sverige på SVT1 kl. 20.00. Det spelades in i slutet av sommaren förra året. Redan nu kan man se det på SVT Play.

https://www.svtplay.se/allt-for-sverige

Är rätt kluven till programmet, men när jag läste följande kändes det lite hoppfullare:

Men vi har faktiskt färre tävlingar i år och mer av deltagarnas historia, säger Anders Lundin.

Om det sedan gör att programmet är bättre i år återstår att se. Anders Lundin som beskäftig "svensklärare" finns ju kvar.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/allt-f%C3%B6r-sverige-tillbaka-efter-pandemistopp-1.63834390

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tio svensk-amerikaner kommer till Sverige för att få uppleva det land där de har sina rötter. Tårar, kulturkrockar och mycket skratt blandas med tävlingar som har anknytning till svenska seder och myter. Programledare: Anders Lundin.
Vixxen
0

Får se hur det är!

Carmarino
4

Ja, det blir nog så att jag tittar ändå.

Tänk om de kunde skippa det norska konceptet och skapa ett eget program utan fåniga och orättvisa tävlingar. Lite mer som Det sitter i väggarna, och koncentrera sig på deltagarnas familjehistorier istället. Det hade varit mycket intressantare.

Sedan får de gärna skippa Anders Lundins så kallade lektioner också. Mycket av det han lär ut är ju antingen lögn eller bara delvis sant.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
1

#2: Ja bort med tävlingarna och låt alla stanna och få sina släkt-återföreningar. Skulle säkert kunna bli bra TV av det också. Om inte bättre…

Carmarino
2

#3: Det hade förmodligen blivit för dyrt med 10 stora släktfester. Fast ett alternativ vore kanske att de anordnade en enda fest, precis som nu, men istället för att bjuda in 100 personer till en enda deltagare så kunde varje deltagare få träffa 10-15 släktingar. Då hade de ju dessutom hunnit prata med alla, vilket de inte verkar hinna med nu.

Caeli
1

#4: Ja en gemensam fest där var och en sitter tillsammans med sina släktingar vore säkert uppskattat.

Vixxen
1

#4: Bra idé!

[Göstage]
0

Står över programmet sedan några år just av orsaker som enligt vad som här framkommit verkar finnas kvar även i årets upplaga, så det blir nog inget återfall i tittande för min del…

(Och ytterligare säsonger verkar ju hänga i luften för övrigt.)

Snart är det premiär för den tionde säsongen av ”Allt för Sverige”. Men nu kan Aftonbladet avslöja att tittarsuccén seda
Carmarino
0

#7: Det är väl nästa säsong som än så länge inte blir av, eftersom den i så fall hade kommit för tätt inpå den förra. Fast det kan ju också vara ett svepskäl från SVT:s sida, eftersom programmet är dyrt att producera. Även om jag kommer att titta på det i år så hade jag inte saknat det om det inte blev fler säsonger.

NiklasTyreso
1

Årets program som spelades in -21 var trevligare än på flera år. Lite mer släkthistoria, lite mindre propaganda för att sälja in det moderna Sverige (även om det fanns där tydligt nu med).

Trevligt att en person fick en mindre släktåterförening, förutom vinnarens stora återförening.

Carmarino
1

#9: Roligt att höra. Har inte sett programmen än, mest för att det har tagit emot att behöva lyssna på Anders Lundins så kallade lektioner och titta på de orättvisa tävlingarna. Gissar att tävlingarna är kvar, så jag får väl snabbspola förbi dem. 🙂

Carmarino
0

Eftersom programmen bara visas till och med i kväll så tog jag mig i kragen och snabbspolade mig igenom programmen igår. D.v.s. jag tittade på de intressanta delarna, med släktinformationen, men skippade "arbetsuppgifterna" och tävlingarna. Kände inte att jag missade något. 😊

Carmarino
0

Är det någon annan som har sett årets program? Vad tyckte ni i så fall?

NiklasTyreso
1

Jag tyckte det var lite mer släkthistoria, det gillade jag, men fortfarande är propagandan som vill sälja in dagens moderna Sverige besvärande.

Inslag om hbtq i skolan eller fri sjukvård i Sverige idag kan man belysa i andra program än släktforskningsprogram.

Caeli
1

Jag tycker att årets upplaga var bättre än de senaste åren men fortfarande finns det mycket som man hade önskat att de hoppat över…

Men kul gäng som fick se många fina platser och miljöer.

Carmarino
0

#13: och #14: Håller med om det ni skriver. Vet att de måste följa "konceptet", men det hade varit roligare om de hade gjort något mer renodlat släktforskningsprogram. Det finns förvisso "Vem tror du att du är", men det har ju Femman förstört genom att hacka sönder det.

Caeli
1

#15: Nej femman har ju inte gjort det programmet bättre precis…

Fornöga
1

Att SVT fick kristallen för Årets tävlingsreality för”Allt för Sverige” talar kanske för att programmet lever vidare, annars lär någon annan kanal sno konceptet.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
0

#17: Ja, men det hade varit trevligare om de gjort om programmet. Om de inte får göra det för "ägarna" (vet inte om det är Norge fortfarande), så hade de kunnat skapa ett eget koncept, utan de fåniga och orättvisa tävlingarna.