Bornholmstips
Ifall någon vill söka släktingar från Bornholm i äldre kyrkböcker.. De finns på www.kirkebog.dk

Mycket bra register, ganska heltäckande för tiden före 1814 vad jag kan se.
Det är nog så heltäckande som det går att göra det (några kyrkböcker saknas och de går förstås inte att skriva av). Det är min pappa som gjort jobbet med att skriva av information från originaldokumenten, han har hållit på jättemycket med släktforskning senaste 20-25 åren och har även kurser i att läsa gammal handstil o sånt. Själv tycker jag det är jätteroligt att få veta saker om mina förfäder, fram för alt vad de jobbat med och de gångar det finns mer information, t.ex. gamla brev. Men jag har ju inte behövt göra något jobb själv, har fått det serverat av farsan :)
Man kanske kan tycka att Bornholm är långt borta, men i alla fall två gångar har jag träffat på folk som visat sig vara avlägsna släktingar här i Värmland… och i Skåne är det säkert vanligare med såna band….

Det var många som utvandrade till Bornholm för att få arbete, speciellt från Skåne som du säger. Kanske det var mest senare, men alla regsiter med danska kyrkböcker är värdefulla.
Jag fick också mycket serverat av min pappa och har dessutom anor i Danmark. Därav intresset
Jo, den största invandringen til Bornholm från Skåne var nog på andra halvan av 1800-talet. Jag har hört beskrivningen "de som inte hade råd med en biljett till Amerika", vet inte om det är sanning i det. De flesta fick antingen jobb i stenbrotten i norr eller bosatta sig som småbrukare "på lyngen" den stora ljungheden som då täckte stora delar av Bornholm och där det var magert och stenigt och ingen tidigare hade valt att bo eller bedriva jordbruk (det var gemensam betesmark/allmänning).
Många Bornholmer flytter jo från ön, och så har det varit länge, fram för allt har det varit så att de som studerat och fått akademisk utbildning har flyttat.