Vad är det här för guldring?
Den här ringen finns i vår släkt. Ingen vet var den kommer ifrån eller när den hamnade i släkten. Jag skrev guldring i rubriken eftersom den är guldig, men jag vet inte säkert att det är guld.
Finns det någon här som kan gissa om dess ursprung?
- Redigerat 2021-08-26 10:15 av Niklas
Står det inget inuti ringen?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nej, ingen text eller någonting.
Jag har tittat lite efter ringar med liknande mönster på Google, men det är väldigt svårt att söka på det sättet.
Finns det inga stämplar i den är den troligtvis inte av guld. Med tanke på nötningen så har den förmodligen använts rätt mycket. Eller är det bara oskärpa?
Den kan ju vara gjord av någon som sysslade med smycketillverkning som hobby, och det är därför den inte är stämplad.
Försökte också söka på nätet, men det enda man får upp är snarlika ringar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Antingen inte guld eller äldre än år 1754. Den är väldigt sliten, men bilden är inte heller helt skarp.
Den ser ju väldigt intressant ut! Kanske fråga på något museum?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det kan vara allt från fornfynd till bijouteri.
Jag tror dock mer på äkta vara eftersom det annars skulle kommit fram en annan metall där ringen är sliten.
Det något ojämna mönstret tyder på handgjort och då är det inte bijouteri.
En guldsmed kan testa om det är guld, det är något att börja med. Kostar lite men det kan det vara värt.
Om det visar sig vara guld är det Historiska Museet nästa. Du kan åtminstone maila en bild till dem.
Visar det sig vara ett fornfynd måste ni kanske lämna ifrån er ringen, vet ej hur det är med saker som hittas lång tid tillbaka, eller där man inte vet fyndplatsen.
Jag tycker det är riktigt spännande och hoppas på tät uppföljning 😊
Här lite att läsa och kolla på. Du kan googla på vikingaring eller guldring fornfynd och se om du hittar något liknande. Kolla punsdekoren på guldringen här. Ganska likt.
https://www.olm.se/service-och-tjanster/arkeologi.html
https://www.facebook.com/1471735243130460/posts/1797213387249309/
Det är inte guld i alla fall. Det konstaterade vi genom att väga den och jämföra med en vanlig vigselring.
Jag har sett en till bild av ringen och där syns att den är lödd (rätt slarvigt) på ett ställe. Det kan vara att den är tillverkad av ett längre stycke av metallen eller att den vid något tillfälle har kortats av. Är den tillverkad av ett längre stycke tyder det på att den är masstillverkad. Är materialet exempelvis mässing förklarar det nog varför man inte har lagt mer energi på lödningen. 🙂
#8: Punkterna runt kanten på den ringen påminner om den här.
#7: Vi lutar åt att det kan vara avsiktligt slitage för att ringen ska se äldre ut än den kanske är. 🙂
Kan vara brons?
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
#9: Nu ser den ju helt annorlunda ut. Vilket stämmer bäst med verkligheten?
Kan vara en souvenir från ett annat land om det är brons. Kanske kopia av en gammal ring. Men jag tror inte man löder masstillverkade ringar från ett långt stycke, mera att de gjuts i formar. En slarvig lödning kan vara från träslöjden eller hobbyverksamhet.
Vet ni något om är den kom in i släkten? 1900-tal eller tidigare?
Än så länge tycker jag det är spännande.
#10: Tror inte det. Färgen är ljusare än rött guld. Brons brukar väl vara mörkt. Fast den är inte ärgad, vilket den väl borde vara om det var exempelvis mässing?
#11: Jag har inte sett den i verkligheten själv. Gissar att den sista bilden är mest naturtrogen för den verkar vara tagen i dagsljus. Vi vet inte när eller hur den hamnade i släkten. Mer än 20 år sen sa någon men det säger inte mycket eftersom ingen vet mer än så. Kan absolut vara en souvenir från annat land. Det var bland annat därför jag försökte googla. Tycker att souvenirsaker borde finnas avbildade på nätet. 🙂
#12: Jag hade ett par bronsörhängen, som såg ut som som bilden i #9.
Aha, då kanske det är det. 🙂
#14: Här kan du jämföra. Ringen på bilden i brons är putsad, till skillnad från din.
Kolla länken
https://www.babysnake.se/silver-och-brons-smycken/viking-smycken/viking-ringar/gotlandringen-i-brons
#15: Vilken fin färg. Jag håller med om likheten.