Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 2102 ggr
kjersti
2006-05-27 18:25
0

Mors dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morgon är det så dags för Mors dag.

Eftersom jag skall förflytta mig västerut till hennes stad  så är jag inte vid datorn i morgon. Hon blev Skrattande när jag ringde och undrade om hon var hemma. Var ute nyss och plockade lite gräslök till en blomsterbukett  till henne. Några päron tycker hon också om .Ett av mina barn som hälsar på blir ett trevligt tillskott till morsdagsfirandet.

(Blomman på bilden är från vår sjö och given till mig av min son.Jag har den som skrivbordsunderlägg i datorn)

Hur firar ni?

En varm tanke till min svärmor,mormor farmor och alla andra mödrar i himmelen…

AndersE
2006-05-27 19:59
0

Vi funderar på att ha en picknick vid Grevie backar på Bjärehalvön. Beror lite på vädret.

Där är så vackert. Blir det av så återkommer jag med bilder.

SirpaFingerroos
2006-05-28 00:43
0

Hej, vi får se om barnen hittat på något åt mig. Vi brukar åka till Åsby Träsdgård i Hallstahammar. för de vet att jag älskar blommor och trädgård. vi får se.. Min mor..ett annat kapitel.. jag blev osams med henne förra sommaren. Har inte hört från henne sen dess. Alla mödrar i världen ska ha en bra dag imorgonCool

AndersE
2006-05-28 09:40
0

#2 Vad tråkigt att bli osams med mamma. Är inte idag en väldigt bra dag att bryta det?

Jag hörde ett väldigt bra inslag på radion för ca ett år sedan. Hur arg man än är på sin mamma - man kan alltid skicka ett kort och tacka henne för sitt liv.

mandymoo
2006-05-28 12:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SirpaFingerroos - du är inte ensam om att inte ha kontakt med sin mamma. Kan vara av olika anledningar. Jag har också fått välja bort att ha min mamma i mitt liv.

AndersE… ibland så finns det ingen bra dag att bryta sånt…. 

Men firar med mina barn. Den lilla som bor hemma har sagt att hon ska laga maten och fixa tårta *ler* SÅ jag behöver bara mysa. Sen ska vi se på film  -  om vi går på bio eller tar det hemma får vi se….

Solen lyser o bara det gör ju dagen underbar för alla,

AndersE
2006-05-28 13:18
0

Det radioprogrammet jag lyssnade på - jag tror det var PC Jersild som pratade…?

Han hade talat just om att ett sätt då man har problem med relationen till sin mor var just att man alltid kan vara tacksam för livet, och det har man ju fått av mor.

En åhörare kom fram till honom och sa att hans problem var att han inte kunde få kontakt med sin mor. Han lämnades bort som helt liten. Han kunde lämna brev till modern via Röda korset, men fick aldrig svar.

Senare hörde han åter av sig till Jersild (?). Han hade nu fått kontakt med modern! Hon hade aldrig velat ta kontakt med sonen pga rädsla för att möta hans förebråelser för att ha blivit lämnad.

Nu hade han skrivit ett brev där han enbart uttryckte sin tacksamhet för sitt liv som hon gett honom. Det bröt isen och de hade nu träffats och börjat en relation.

Jag tyckte berättelsen var vacker och har velat bevara tanken - tacksamhet är en stark och värdefull känsla.

Solveig
2006-05-28 17:32
0

Jag har blivit firad med en blomma och sovmorgon. Det är räcker bra, barnen vet att jag inte vill ha presenter. Men det har varit en tung dag också. Det är ett år sen idag som min dotter dog. Hon ligger i mina föräldrars dag så jag har varit dit idag med blommar till både henne och mamma.

AndersE
2006-05-28 17:37
0

Usch då, att mista ett barn måste vara oerhört svårt - även om det inte är små barn.

Jag tror en gravplats kan få en stor betydelse i ett sorgearbete.

Lisbeth
2006-05-28 22:53
0

Jag har blivit firad av mina underbara barn. Av mina två döttrar fick jag blommor och två trisslotter. Min son ringde och grattade. Jag miste min man för fyra år sedan. Det känns speciellt tungt vid högtidsdagar, så jag förstår dig Solveig att mista ett barn måste vara väldigt svårt.

mvh Lisbeth

AndersE
2006-05-28 23:02
0

#8 jag kan förstå att sorg kommer tillbaka på högtidsdagar…

Min sambo är borta på jobb. Jag blev hembjuden till min mor och tog med mina små töser. (Ja, jag vet - jag borde bjudit på middagen… En blomma och en chokladask blev det i alla fall.)

Det var en mysig middag. Töserna lekte mest med kusinerna som bor i närheten. Jag fick en lugn pratstund med mamma och pappa. Om gamla tider naturligtvis…

kjersti
2006-05-30 00:13
0

En trevlig helg  med morsdagsfirade . Gräslöken gjorde sig fint i en smal glasvas med tung kula till botten.Päronen uppskattades också. Kul när det enkla  är gott nog.Ett härlgt kort från dottern gladde mitt hjärta liksom kramen  av sonen…

Har lånat med ett fotoalbum som jag nog skannat in de flesta bliderna från tidigare men inte alla. Där är en bild som det står Ängelholms kyrka ? på.En interiör bild. Jag får återkomma med den  när jag skannat den.

CBA
2006-05-31 12:45
0

Vi firade bröllopsdag, morsdag och min födelsedag på en och samma gång då alla 3 infaller under samma helg.

Vi var på en herrgård i Söderfors under helgen och hade det underbart med god mat och dryck, när vi kom hem på söndagen så hade stora sonen på 7 år plockat blomster till mig under en promenad med lillebror och mormor :o)

PS.Appropå frånvarande mödrar så har jag tagit bort Fars Dag ur min kalender av liknade anledning.Jag firar min fantastiske svärfar istället.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.