Släktforskningsprogram Genney version 3
Här kommer en hint om att det svenska släktforskningsprogrammet Genney släpper sin version 3 under Oktober månad. Jag har nu använt Genney version 2 under en längre period och jag är helt såld. Väl värt att testa. I mina ögon är det det bästa programmet för att hantera sin släktforskning.
Har också testat det tidigare. Köpte även en licens, men tyvärr gällde den inte när de uppgraderade till version 2, så då blev det inte av att jag använde det längre. Hann aldrig lära mig det tillräckligt för att köpa ytterligare en licens.
Har använt Disgen så länge att det blir det jag använder eftersom jag kan det. Dock kör jag fortfarande med version 8.2, för jag tyckte 2016 var så knepigt att lära sig, och konverteringen funkade inte så bra. Köpte licens till 2018 (har jag för mig att det var), men det strulade så mycket att jag gav upp. Än så länge funkar 8.2 bra för mig, så jag fortsätter med det så länge jag kan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har aldrig använt Disgen, men läst att många tycker att Disgen är knöligt.
Det blev mycket frågor för mig när jag slutade med Holger och började med Genney ver 2, men nu känns det rätt bra. Det lär bli en del nya funktioner i ver 3. Det skall gå att använda lantmäteriets mer detaljerade karta för platser i norden.
#2: Vad jag minns så var jag väldigt förtjust i Genney, men hann inte lära mig den tillräckligt och orkade inte lägga över min forskning från Disgen till Genney. Allt följde nämligen inte med vid konverteringen.
Disgen har en viss inlärningströskel, men eftersom jag har jobbat med det programmet under så många år så känns det "hemvant". Därför fortsätter jag med det. Plus att jag ännu inte hittat ett sätt att exportera alla uppgifter till ett annat program, och med tusentals personer i databasen så orkar jag inte skriva in dem manuellt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ