Barnhusbarn
Andra namnet kan vara Benhardina?

Imponerande namn!
Bernhardina, Henrietta, Constantia Kook.
Visst undrar man över bakgrundshistorian och vad som hände sedan…
Vi kanske ska hjälpas åt att lösa gåtan och skapa en gemensam mikrohistoria?
Jodå, hon finns här:
GID 1560.33.46200 nästan längst upp på sidan…
Men hur tolkar vi den?
Hon bör ha flyttat dit (Bråbacka sörgård) mellan 1857-1868. Jag tittade snabbt i inflyttning de åren, utan framgång.
Varför är hon inskriven bland rusthållarens barn? Vad står ovanför hennes namn? "Se nedan"? Var i så fall?

Har varit borta i kväll, på vuxenskolans vårfest. Det var väldigt vad ni jobbat under tiden!
Tittade lite på dom ställen som ni hittat henne. Upptäckte att hon fått olika födelsedata. !844-07-05 på en del ställe och 1847-04-25 på en del. Vilket är det rätta?
Sen på Bråbacka Sörgård där Anders. Där det står se nedan syftar nog på Anna Lotta på den raden som gifter sig längre ner.
Jag hittar henne inte i folkräkningen 1890.

Hittade henne i folkräkningen 1900, det måste var hon! Men då står att hon är född i Ransberg.
Post 1416219
Kock, Bernhardina Henrietta Konstantia
f. 1847 i Ransberg (Skaraborgs län, Västergötland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Malmöns Stenhuggeri No: 73
Askum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Frånvarande vid inskrivningen
Födelseort i källan: Ransberg Skaraborgs län

Hennes familj finns på Askum A1: 3 sid 253 GID 867.2.68600 Göteborg och Bohuslän
Det vore roligt för oss som inte har tillgång till Genline att få se hur det blev för henne och inte bara hänvisning till en massa sidor som vi ej kan se. Så kopiera gärna in sidorna så att även vi får se det.
#10 Jo, jag förstår det…
SVAR 1890: Malmöns stenhuggeri, Askum
Hon är ogift, alla barnen är oäkta…
Fam. nr 1
Olaus Carlsson Engdal, f. 1845 i Asarum Blek. l., stenhugg.
Fam. nr 2
Bernhardina Harietta Constantia Kork, f. 1847 i Ransberg Skarab. l., Piga
Carl Adolf, f. 1874 i Lungsand Verml. l.
Oskar Vilhelm, f. 1876 i Kroppa Verml. l.
Alma Sofia, f. 1879 i Lommelanda Boh. l.
Anna Lovisa, f. 1882 i Kungshamn Boh. l.
Ingeborg Constantia, f. 1887 i Askums
#9 Var hittar du något där?
#10 Nu har jag lagt med en del bilder…
#8 Tydligen var mannen - Engdal - far till några av hennes oäkta barn. De får minst son - 1892 - efter att ha gift sig.
Deras oäkta dotter Alma Sofia har 1900 en oäkta dotter…
1900:
Fam. nr 1
Olaus Carlsson Engdal, f. 1845 i Asarum Blekinge län, Stenarbetare
Bernhardina Henrietta Konstantia Kock, f. 1847 i Ransberg Skaraborgs län
Anna Lovisa, f. 1882 i Kungshamn Göteborgs- och Bohus län
Ingeborg Constantia, f. 1887 i Askum Göteborgs- och Bohuslän
Ivar Gustaf Paul, f. 1892 i Askum Göteborgs- och Bohuslän
Fam. nr 2
Alma Sofia, f. 1879 i Lommeland Göteborgs- och Bohuslän
Hulda Regina, f. 1899 i Askum Göteborgs- och Bohuslän
Det är nog svårt att komma längre fram. Nu vet vi i alla fall att hon fick familj, barn och barnbarn. Förmodligen finns många ättlingar idag…
Men hur började det? Vad hände före #6?

Jag har kollat i Ransbergs födelsebok, men hittar henne inte där - varken 1844-07-05 eller 1847-04-25.
Jag gissar att hon ändå är född i Stockholm, men det är ju ett hopplöst letande (?) om man inte vet var i Stockholm…

Har kollat i lite församlingar i Stockholm på måfå men inget napp. Vi har heller inget nummer, en del barnhusbarn hade ju ett nummer.
Har sökt på Kock på Rötter men blev inte så mycket klokare.
Tack alla som nu lagt in bilder .Det blir betydligt roligare och följa denna händelse nu.

Bernhardina finns i Allmänna Barnhusets Rullor 2 gånger:
1851:
D 2 H
54
100
06331
1850:
D 2 H
53
99
05578
Bild från 1850 saknas i databasen.
1851: nytt nummer 7148
Berhardina Henriette Constance
Född 25 april 1847, dotter till skomakargesällen V?. Kook och hustru. Intagen 15 april 1851 mot 120 riksdaler, utlämnad till jordbrukaren Anders Larsson i Kårtorp Kyrkefalla 19 juni 1852.
Hon har troligen en bror W Kook, f 23/11 1841 (enl Register till Mantalsuppgifter) som 1855 är på någon slags barninrättning i Maria som jag tolkar det. Fadern verkar vara Wilhelm Henrik Kook, bosatt i staden inre 1848, Klara 1853, Katarina 1855 och Adolf Fredrik 1856.

I inflyttningslängd 1855 för Adolf Fredrik finns skomakargesällen som änkling inflyttad från Tyska församlingen oktober 1855, tidigare tillhört Uppsala. Han har då med sig döttrarna Berhardina Henr. Const. f 24(!)/4 1847 och Carolina Mathilda 21/11 1849 i Tyskan. Han har klandrad frejd och har inte varit i nattvarden.
I Tyska församlingen finns hennes födelsenotis (GID 2708.10.4300). Modern verkar heta Wilhelmina Blomberg och de bor på Skärgårdsgatan 15.

Skomakargesällen är född 14/11 1820 enligt Mantalsregistret.
Wow Chrissan. Snyggt jobbat. Nu är det nästan bara att sammanställa till en liten mikrohistoria - ett människoöde.

Skomakargesällen Wilhelm Henrik Kock tar ut lysning i Adolf Fredrik 30 november 1855 med änkan Britha Catharina Hammarström född Åkerhjelm. Kryptisk anteckning: Han död i kolera 2 lysningsdagen (?), hon död.
Han är född i Amsterdam 14/11 1820, infl från St Gertrud. Änkling genom hustruns död å Sabbatsberg 3/5 1854. Hon född 24/11 1814 i Vårdinge, infl 5/8 1847 fr Hedvig Eleonora. (GID 2728.52.82000)
Enligt dödboken död 14 december 1855, med fästmön. Stora Kyrkogården (begravd där?). Mycket rörig bok. (GID 2728.69.85200 )

Berhardina kommer mycket riktigt med en grupp barnhusbarn till Kyrkefalla 1852 enligt inflyttningsboken. Frågan är varför hon är tillbaka i Stockholm 1855 - eller var det bara på pappret?

På Sabbatsbergs fattighus dör 3 maj 1854 Skomakargesällshustrun Wilhelmina Koch, 38 år av nervslag (apoplexia neurosa, plötslig död med förlamning kan vara blodpropp). Hon var intagen på sal 16. Tyvärr står det inget om var hon kom ifrån.

Otroligt roligt att det går att få fram så många uppgifter om ett barnhusbarn!
Vad får denna tjej att ta sig till Bohuslän? Hur får hon tag på Engdal?

Om man tar fram sin gamla skoltyska så ser man i födelseboken i Tyska församlingen att Wilhelmina Kook f Blomberg var född i Vittinge och 30 år vid Bernhardinas födelse. I födelsebok för Vittinge (GID 2391.13.5100) finns hon, född 29 augusti 1816, dotter till rusthållaren och fjärdingsmannen Carl Peter Blomberg och hustrun Maja Stina Pehrsdotter i Holm. Möjligen heter han Bomberg. Född 4/1 1787 i Vittinge, hustrun f 14/7 1782. Wilhelmina har 1 äldre och 2 yngre systrar på Holm nr 12 på 1820-talet. Jag kan inte se vart de flyttar (GID 2391.2.24400). Enligt Disbyt finns en till äldre syster. Där finns också namnet Bomberg, Bernhardinas morfars far (Carl Peters far) hetter Per Bomberg f 1744 i Vittinge.
Nu ser jag att de flyttar till Bolandet i Säby Rote, Vittinge. Därifrån vidare till ännu okänt ställe. Träffade Wilhelmina sin skomakare i Uppsala?

Nu ramlade sidan bort:
Äldste sonen Carl Olof i födelseboken för Lungsund är son till OC Engdahl från Carlshamn (sid 30). Näste son som döps till Oskar Nikolaus, men senare heter Oskar Wilhelm föds i Kroppa och anges vara son till OC Engdahl. De är inte skrivna i dessa socknar, Bernhardina är fortfarande skriven i Ransberg. Hon flyttar tydligen runt med OC.
Är det någon som känner lusten att skriva vårt barnhusbarns historia? I strängen finns en mängd information som skulle kunna sammanställas till en liten berättelse, som sedan kan bli en artikel här på Proveniens.
Intresserad? Hör av dig!

Om jag bara hade tid! Det blev en intressant historia så det vore kul att sätta ihop den. Kanske kan man använda gemensamma krafter att svara på en del frågor som återstår och sedan sätta ihop en ramberättelse som fylls i, en gemensam mikrohistoria somk du skriver i början.
Jag undrar t ex vem OCs hustru var? Hur träffas OC och Bernhardina? Vad finns det att hämta i Stockholms stadsarkiv om skomakaregesällen? Varför kom han till Sverige - skomakare var ju inget bristyrke där hantverkare från andra länder kom hit. Var det hans föräldrar som kom hit?
Vad hände med familjen efter 1900? Jag har hittat det äldsta barnbarnet.
#32 Javisst!
Eftersom det är lätt att redigera kan man ändra och lägga till efterhand.Men någon måste börja…
;-)

6 juni 1856 avlider på Allmänna Barnhuset Anna Lovisa Kock, född 27 april 1854. Dotter till avlidne skomakargesällen Kock och hans likaledes avlidna trolovade Änkan Hamnström (!). Hon togs in 14 januari 1856 enligt begäran från Stockholms Poliskammare, nr 32 onsdagssammanträde 16/1 1856.
9 juli 1856 avlider barnhusbarnet nr 87, August Wilhelm Knut Kock, son till skom. Kock. Ålder anges till 1/2 år, men lite äldre var han nog. Dödboken är rörig så jag kan inte se av vad. Hans akt finns inte scannad, men han intogs 1855. Enligt den ännu sämre födelseboken föddes han 1 december 1855 i Adolf Fredrik, son till skom Kock och ? Hamnström.
Hela historien är en familjetragedi, som vi kan nysta upp 150 år senare.

Nu när jag har rätta namnet på änkan/fästmön så ser man i mantalsregistret att hon var född Åkerholm den 24/11 1814. Hon hade 1855 2 barn från det tidigare äktenskapet boende hos sig: Amalia Wilhelmina Petronella f 1/8 1847 och Johan Gustaf f 2/6 1842. Anna Lovisa finns inte hos vare sig modern eller fadern, inte heller finns hans andra döttrar.

Anna Lovisa föds 27 april 1854 av okänd moder, 40 år gammal, på Luntmakargränd Nr 5, Adolf Fredrik. Döps 2 maj.
Även om man varit med om det förr är det en särskild känsla då det växer fram något mellan raderna av fakta. Det är nästan spökligt hur känslor, temperatur, färg, dofter plötsligt finns där. Naturligtvis är det ens egna tolkningar och associationer som skapar det, men det kan ändå kännas nästan kusligt…

Britta Hamnströms make, fd distinktionskorpralen Per August Hamnström, f i Örebro 3/7 1810 avlider 5/7 1851 på Holländargatan 26, Adolf Fredrik av nervfeber. Jag har inte lyckats hitta någon av de kända sönerna senare ännu (August Viktor 15/4 1839, till Gardesregementet 1847, Johan Gustaf f 1842) men dottern Amalia Wilhelmina finns på Söder till 1926, gift med cigarrarbetare Karl Gustaf Wesström, de har ett antal barn.
Det första barnet Kook, Anna Lovisa föds ju när Wilhelm Kook fortfarande är gift. Undrar varför hans hustru låg på Sabbatsberg och hur länge hon varit där? De ver ju fortfarande skrivna i Tyska så det är svårt att veta var de bodde utan att se originalen i mantalet. Barnen var tydligen omhändertagna tidigt, jag har inte hittat Bernhardinas syster än.

Har tittat lite på hur Bernhardina flyttat här i Kyrkefalla. Hon kom 1852 först till Anders Gustaf Larsson och hans hustru Johanna Svensdotter i Midskogsten under Kårtorp. Dom hade 2 egna döttrar var av den ena dog tidigt. A1:7 sid 228. År 1856 flyttade familjen till Carlsberg under Backen A1: 7 sid 245 och A1: 8 sid 267.
Bernhardina flyttar sedan 1862 till Gustaf Engberg Svensson och hans hustru Cajsa Larsdotter, ett barnlöst par i Karlshaga Sörgården A1: 9 sid 290. År 1864 blir hon piga i granngården hos Anders Janssons statdräng Gustaf Pettersson.
1865 till Brobolet och sedan 1866 till Bråbacka Sörgården i Ransberg hos Erik Jonsson och Britta Jonsdotter. A1:9 sid 307 Ransberg. År 1869 piga i Wester Hönsa Ransberg. Gården Bråbacka ligger bara ett par hundra meter från Karlshaga. Det är bara det att det går en sockengräns i mellan.

Aha, det förklarar flyttningarna Zachs. Jag har en spekulation om hur Wilhelm Kook/Kock kom till Sverige. 1830 är han bosatt hos skomakarmästare Heinrich Andreas Erdmann Lebahn i Gamla Stan. Där finns också den tänkbara modern BD Kock, hushållerska. Kan man tänka sig att Heinrich är fadern? Å andra sidan så är BD Kock fd tamburmajorshustru (skild? änka?) så där kan vi ha fadern - men anledningen till att Wilhelm blev skomakargesäll finns i alla fall här.
Heinrich gifter sig inte förrän 1850, han är född 2/10 1798 (vid midnatt! Tyskarna är grundliga) i Greifswald, son till mästaren Christopher Elias Lebahn och Catharina Christina Henrica. Heinrich dör ca 1856-57 i Klara.

Wilhelm Henrik Koch kom 24/10 1846 till Uppsala Domkyrkoförsamling från Hedemora. 29/10 1846 lyses det för honom och Wilhelmina Bomberg, då bosatt i Vaksala. De gifter sig 13/12 1846 och flyttar till Tyska församlingen 11/3 1847 (ankom 12/4). Med dem kommer lite senare sonen Wilhelm, född 24/11 1841.

Sonen Wilhelm föds i Vaksala som oäkta, men verkar vara erkänd av fadern senare. Det står också antecknat att Wilhelmina haft ytterligare ett oäkta barn som dött. De vigs i Vaksala.
Det fanns en MARKUS KOCK i Hedemora på 1600 talet som var inblandad i ståltillverkningen kanske ett samband med den Kock som nämns här

Fast han kom från Amsterdam - var i alla fall född där enligt flera källor, senast konfirmationen Påskdagen 1836 i St Gertruds tyska församling i Stockholm.
21 november 1849 föder Wilhelmina Kock 33 år, bosatt Skärgårdsgatan 15, en flicka på Allmänna Barnhuset. Hon har fött tre levande barn tidigare. Värkarna började kl 11 på kvällen den 20 och Wilhelmina inkommer i sista stadiet kl 05 den 21, Carolina Mathilda föds omedelbart vid ankomsten. Hon döps den 26 november och mor och barn skrivs ut den 28, när mjölken kommit igång ordentligt. Modern har lidit av huvudvärk och kväljningar under graviditeten. Barnet har under ordinärt kroppstillstånd, men väger ändå 7 pund och är 17 1/2 tum långt.
#44 Vilka detaljerade uppgifter!

De är från förlossningsjournalen på Allmänna Barnhuset, som faktiskt finns på Genline. Jag är så nyfiken på familjens tragiska historia, men nu måste man nästan till Stadsarkivet för att få veta mera.

Uppskattar mycket det arbete du lagt ner, chrissan! Kommer att läsas med stort intressa av hela min studiecirkel. Tyvärr har inte alla dator så dom kan följa det nu. Vi får läsa allt när vi startar igen till hösten.

Det var så spännande så jag kunde inte låta bli! Det är ovanligt att man hittar så mycket om ett barnhusbarn, det var ju ett tragiskt öde den familjen gick till mötes. Om jag får någon tid över tänkte jag försöka med Stadsarkivet i Stockholm. En mikrohistoria som Anders E föreslog skulle vara kul att försöka få fram.
Har du sett något om när hon kunde ha träffat Engdal? Det verkar ha varit i Ransberg eller trakterna däromkring, som du känner bäst till.

Och roligare blir det:
fd marinsoldaten Olaus Engdahl, f 16/11 1845 i Asarum utvandrar 24/5 1871 till Lübeck, Schlesvig-Holstein, Tyskland med hustrun Karolina Mattsdotter f 20/4 1841 i Hällaryd (K) och sonen August f 7/9 1867 i Åryd (K), modern var då skriven i Karlshamn. Dock är enl husförhör och födelsebok sonen hennes oäkta, de gifte sig 10/7 1869. Det hindrar ju inte att Olaus är fadern, sonen har Engdahl som efternamn.
Olaus är son till Sjöartilleristen Carl Christoffersson Alm och fästeqvinnan Susanna Petersdotter på Janneberg, Asarum.

Och Wilhelminas första oäkta barn:
30 januari 1837 i Holm, Vittinge föds Charlotta, hon dör redan 10/3 1837.

Karolina Mattsdotter (Mattsson) gifter om sig med husägaren Måns Erlandsson Ek, Råga Hårstad No 5, Asmundtorp (M) den 29/5 1880. 1900 bor de i Vadensjö. Sonen August har jag inte hittat.
Men i 1880 års folkräkning bor de i Västra Karaby med August och Måns mor Gertrud Månsdotter.

Olaus flyttas från s 801 i husförhöret för Asarum till s 895, obefintliga, 1881. Men då har han ju redan varit i Värmland och avlat barn med Berhardina under flera år, det första är fött 1874. Skilsmässan gick igenom 17/3 1880, den borde finns i Domkapitlets i Lund handlingar. Kan man gissa på lång och varaktig söndring som orsak?

Anders, jag får inte upp dom länkar som du lagt in I # 8, så här står det:
Sökt sida kan inte visas.
Prova att ladda om hela webbsidan genom att klicka på loggan i vänstra hörnet. Prova därefter att besöka sökt sida igen. Logga in om du har blivit utloggad.
Om problemet kvarstår är vi tacksamma om du rapporterar in felet till kundtjänst.
Vad har jag för fel? Finns ingen logga i vänster hörn.

Du måste nog ha abonnemang på Svar! Så blev det för mig när jag körde utan proxyserver som ger mig tillgång till Svarabonnemanget
#53 Det är nog så. Länkarna "hängde" bara med när jag kopierade över tabellen…

Vilken härlig bild!

Troligen har inte gården ändrats så mycket på 25 år, om det inte finns någon dokumenterad ombyggnad. Så det såg nog ut så även på Bernhardinas tid.

Anders Jansson ska ha byggt huset och flyttat in 1868. Ladugården byggdes 1873-74.

Det har kommit en fråga på vårt barnhusbarn på Anbytarforum under Ransberg Västergötland.
#60 Kul, jag var lite mindre blyg… ;-)

Jag är inte så blyg som jag verkar. Men det där med att koppla en länk är inte min starka sida. 
:-)

Vad kul med en ättling till Berhardina. Tala om serendipity, att han skulle efterlysa henne just nu. Hoppas Bo hittar hit.

Hej alla Bernhardina fans! Nu ska jag presentera en sannolik teori om hur Bernhardina träffade sin Olaus.
Deras första barn, Carl-Olof, föddes i Lungsund (S) 1874-10-22. Då arbetade pappa Olof som rallare på Östra Wermlands Järnväg, ÖWJ. GID 1560.29.55300. Enl. Nordisk uppslagsbok uppl. 1922, sid. 291-292, byggdes järnvägen1873-1897. Den är 66 km. lång och blev senara den södra delen av Inlandsbanan. Men eftersom Bernhardina var skriven i Ransberg (R) då, sändes dopattesten från Lungsund till Ransbeg.
I Järnvägsdata 1999, Svenska Järnvägsklubbens årsbok, finner jag på sid.47-48 att Statsbanan Skövde - Rödsund (Karlsborg efter 1897-07-30) 45 km. öppnades för trafik 1876-07-27. Tittar du nu i kartboken finner du att järnvägen passerar genom Kyrkfalla och Ransberg. Det är nu ganska säkert att Olof arbetade där året före Carl-Olofs födelse. Tyvärr flyttade rallarna runt i landet och är svåra att fånga.
Man kan kanske undra varför Carl-Olofs faddrar är från Tjörnarp i Skåne. Långt från Värmland. Kanske en rallarkompis till Olof.
Andrabarnet- Oskar Wilhelm, 1876-11-01, är född iKroppa kommun i Färnebo härad i Värmland. Nuvarande Storfors kommun. Storfors ligger vid blivande Inlandsbanan, endast ca. 5 km. öster om Lungsund. Så här finner vi vår rallare igen. Antagandet att Bernhardina följer med honom tycks stämma bra.
Flyttar vi oss senare ner till Bohuslän. Där föds Alma-Sofia, 1879-03-15, i Lommeland. Bara ca.10 km. från Krokstrand vid Idefjorden. Stor utskeppningshamn för huggen sten. Nu bor de i ett stort stenhuggaredistrikt och flyttar därifrån till nästa stora stenhuggardistrikt i Bohuslän - Kunkshamn och Askum. Här föds Anna-Lovisa, 1882-03-04. Ingeborg Constantia, 1887-02-22 och Ivar Gustaf Paul, 1892.
Varför lämnade han sin första familj i Asarum runt 1870 och drog upp i Bergslagen och varför var drrog han till Fredrikstad 1904? Familjen verkar vara kvar i Askum.
I mina gömmor har jag namn på Berhardinas barnbarn. Inte alla och inte kontrollerade. Anteckninger efter min far.
Önskar er alla en riktigt trevlig pingst. Själva drar vi till Norge för att fira barnbarnet Gustav på hans 12-års dag på "annandagen".
#65 Vilken härlig hypotes.
(Lustigt att jag blir berörd på olika sätt av flera av de olika orterna… Mer "serendipity"?)

# 65 Det är nog mycket troligt att det har gått till så. Olaus såg säkert mycket bra ut och Bernhardina hade ju ingen egen släkt som band henne till Ransberg eller Kyrkefalla.
På Tibro museum finns ett band inspelat med en skomakare. Inspelningen är gjord på 1950-talet. Då var skomakaren 96 år. Han var alltså född 1858. På bandet berättar han hur han hörde rallarna sjunga när dom byggde järnvägen här i Kyrkefalla på 1870-talet. Kanske var det Olaus han hörde!

I databasen Svenskar inflyttade till Östfold finns Olaus Karlsen Engdal, stenhuggare. Inflyttad 11/6 01! Från Askum till Hvaler, där bor han på Strömbukta. Anteckning om attest från C Barclay, döpested okänt, gift 13/11 1891.
Där finns också Anna Lovisa Engdal född 4/3 1882, attest från C Barlclay 11/6 1901.

Och så den utmärkta databasen Släktdata med ett barn till som jag inte tror vi har:
Tossene 1879-1898 142706F8 375680
SCB-kod:
142706
SD-suffix:
F8
Ordningsnr:
58430
Födelsedatum:
1896-04-02
Förnamn:
Rudolf Wilhelm Ludvig
Mannens förnamn:
Olaus
Mannens efternamn:
Engdahl Karlsson
Kvinnans förnamn:
Bernh. Hensi Constantia
Kvinnans efternamn:
Kock
Övrigt 1:
Arrende av soldattorpet. Har erkänt sig vara fader hon moder till alla barnen. Arrende av soldattorpet O.B.S. se pag. 86. Johan Ferdinand Olsson med familj.
Övrigt 2:
Far född: 1847-11-16 Mor född: 1847-04-25
Övrigt 3:
Källa:Tossene Husförhörsl 1891-1897 Pag 213
Rudolf är sedan struken i hfl så han måste ha dött tidigt.

Rudolf Wilhelm Ludvig dör 1896-08-07 dödbok Tossene _scb Göteborg och Bohus län. Gid 100014.124.545
chrissan, hur har du tillgång till husförhörslängden för Tossene så du kan se att han är struken där? Jag hittar inte dom på Genline.
Undrar vart Bernhardina tar vägen, hon finns inte med i Norge eller?

Den finns på Svar!
Nej, vad jag kan se finns inte Bernhardina i Norge, ska kolla en gång till när jag får tid. Man borde kunna se vad som hände på landsarkivet i Lund.

Lund? Trodde landsarkivet var i Göteborg.

Och det är det också - jag blandade ihop det med ett annat "fall"!!!

Några frågor av inget begriper!
#25, 27, 34. Var det nödår och svält i Sthlm. 1855 - 56 eller graserade sjukdomar?
#40. Om jag fattar rätt så är väl pigan BD Kock - Wilhelm Henriks mamma? Och skomakaremäster H A Erdman Leben hans läromästare?
#51. Vems mamma?
#69. Var hittar jag databasen "Släktdata"?

Koleran grasserade i Stockholm (och resten av Europa) de åren, därav skomakaregesällen Kochs död tillsammans med fästmön. Att barnen dog var inte så konstigt, de blev föräldralösa och branadödligheten var mycket stor, speciellt bland barn som inte hade föräldrar. Varför Wilhelmina Koch var på Sabbatsberg vet jag inte, men det finns journaler på Stadsarkivets depå i Frihamnen som man kan söka henne i. Hon verkar fått någon svår sjukdom.
#40 alldeles rätt. Jag hade en teori om att skomakarmästaren skulle kunna vara far till Wilhelm, men det är bara en teori, mamman står som änka så fadern är troligare hennes man.
Måns mamma, Karolina Mattsdotters andre man alltså, efter att hon skilt sig från Olaus.
Släktdata: www.slaktdata.org klicka sedan på söksidan. Mycket bra för västra Sverige.

Tack för det. Letar fn. efter Bernhadinas dödsag och ort.

Det önskar vi dig lycka till med! Skulle ju vara roligt att veta vart hon tar vägen. Har du någon teori?

Letar fn. i norra Bohuslän. Har funnit en Bernhadina Hedda Kock i Möre, Kville som dog 1900-06-23 - men tror det är någon annan.

Så här står det om Bernhardina i folkräkningen 1900. Hon är frånvar
Post 1416219
Kock, Bernhardina Henrietta Konstantia
f. 1847 i Ransberg (Skaraborgs län, Västergötland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Malmöns Stenhuggeri No: 73
Askum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
Frånvarande vid inskrivningen
Födelseort i källan: Ransberg Skaraborgs län
nde vid inskrivningen?

Fast för de som inte redan vet så gifter sig stenhuggardottern Alma Sofia Engdahl 19000822 med August Pehrsson på Mamön, Askums församling. Stenhuggarsonen Oskar Wilhelm Olausson Engdahl med Nikolina Charlotta Johansdotter i Hunnebostrand, Tossene 19010614. Frågan är sedan om Karl Olof också bytte förnamn och kallade sig Karl Adolf?
19010902 föds Oskars son Harry Johannes i Hunnebostrand. 19030318 dottern Dagmar Viktoria. 19040716 sonen Johan Torsten, 19050608 sonen Johan Ragnvald, 19070206 dottern Berta Nikolina.
19050801 Alma Sofias son Oskar Evald Sterner i Malmön, Askum.

Vad dum jag är det står ju Karl Olof i Släktdatas register. Han gifter sig för andra gången (änkling, fd soldat) 19020417 med Hulda Josefina Sundberg i Grebbestad. 19020911 föds sonen Nils Valdemar, 19061126 dottern Elsa Justina Ingeborg, bägge i Grebbestad. Han gifte sig första gången 18960724 med Adelina Alexandersdotter i Bovallsstrand, då bodde han i Bua, Askum. Hon var född 18780519. 18960816 fick de sonen Karl Adolf Reinhold. 18971202 avlider Adelina i lungsot i bostaden Bovallsstrand 214.
Allt detta enligt Släktdata, en ovärdelig källa!

Karl Olof var tydligen en sväng till Norge, enligt Disbyt så föddes hans och Huldas andra barn, Dina Karola 1905 i Norge. Sedan dottern Elsa Justina i Grebbestad 1906. Nils Valdemar dog i Grebbestad 1974.

Ni är fantastiska tjejer! Det sprutar ut nyheter när ni sätter er vid datorn.
Min farmor Hulda Josefina hette Sandberg. Född 1874-07-28 och död 1953- - . Hennes far var Anders Sandberg född 1847-05-30 i Tanum och död 1911-09-10 i Grebbestad. Han var soldat no 46 i Tanums kompani och senare skomakare. Modern hette Elisabeth Charlotta Andreasdotter. Född 1844-09-14 i Quille och dog omkr. 1918 i Grebbestad. Hon hade med sig två barn från tidigare äktenskap och fick fyra bern tillsammans med Anders. Hulda Josefina, Karl Severin, Johan Hilmer och Karl Valdemar.
Hulda josefina hade tre barn med Karl-Olof. Nils som gifte sig med Hildur Christina Charlotta Broberg. Född 1914-01-07 i Kungshamn och död 2004 03 15 i Grebbestad. De hade tre söner. Bo 1933, Ove 1939 och Bertil 1945. Bo, gift med Sonja, har tre flickor och sex barnbarn. Ove, skild har två flickor och sju barnbarn. Bertil, gift med Marita, har en son och en dotter samt tre barnbarn.
Nils dog samma dag jag var i Mora och åkte mitt första och sista Vasalopp. Hans syster Karola (uttalas med långt A), dog 1938-03-06 i brusten blindtarm. Hon var gift, bodde i Göteborg och hade en son, Jan Ulf Westlin. Född 1931-10-05 och död 1990-05-26. Ulf hade en son. Systern Elsa var gift två gånger men inga barn.
I ett tidigare inlägg hävdade jag att Hulda och Karl-Olof träffats och gift sig i New-York- det var helt fel. Det var i Grebbestad de gifte sig.
Det blev lite utsvävningar bredvid Bernhardinas historia, jag hoppas ni ursäktar. Imorgon reser vi till Grebbestad och stannar hela veckan - utan dator! Jag är väldigt nyfiken på vad damerna har hittat under tiden. Trodde i min enfald att intresset för Bernhardina svalnat efter det jag klampat in i er story.

Det står Sandberg i en av avskrifterna på Släktdata. Vet du något om vad som hände med de andra barnen Engdahl? Det finns ju inga kyrkböcker på nätet efter 1900.

Lisa Qviberg på AF har hittat Wilhelm Koch och hans mor i Storkyrkoförsamlingen. Genline: Storkyrkoförs HFL 1833-34, s 63 (gid 2702.74.24000) och 1834-35, s. 75 (gid 2702.76.62000).
I den första står han bara som son f 1820 till hushållerskan Kock född 1795, i den andra som lärling V Kock. Kvarteret Iris i Gamla Stan.

Hej Lisa! Välkommen i gänget. Jag har funnit ännu en ättling till Bernhardina. Ingeborg Erika 1884-10-22. Nu har vi samlat ihop åtta barn. Olaus verkar vara far till samtliga. Här kommer en sammanfattning.
1) Karl-Olof 1874-10-22, Lungsund (S).
2) Oskar Nikolaus (senare Wilhelm) 1876-11-01, Kroppa (S).
3) Alma Sofia 1879-03-15, Lommeland (O).
4) Anna Lovisa Cecilia 1882-12-06, Kungshamn (O).
5) Ingeborg Erika 1884-10-17, Askum (O).
6) Ingeborg Constantia 1887-02-22, Askum (O).
7) Ivar Gustaf Paul 1892-07-04, Askum (O).
8) Rudolf Wilhem Ludvig 1896-04-02, Tossene (O).

Ingeborg Erika finns inte med i Askums huskörhörslängd 1889 då de bodde på Malmöns Stenhuggeri No 73.

Eftersom nästa dotter heter Ingeborg så måste hon ha dött som barn

Bo, vet du något om hur det gick för dom andra syskonen till Carl Olof?

Alldeles riktigt - Ingeborg Erika dog 1886-04-09 på Malmön. Nu är det bara sex barn kvar. Beträffande Karl-Olofs gren kan vi nu följa fem generationer från Bernhardina. Kommer snart med vad jag fått fram om Oskar Wilhelm. Bernhardinas och Olaus sista år är fortfarande okänt.
zachs - du har bra kläm på hur Bernhardina flyttades runt på gårdarna i Kyrkefalla och Ransberg 1852 - 1874. En liten sammanfattning kanske? De enda uppgifterna jag har är att hon var piga på Sjöbolet i Ransberg 1874. Året innn var hon upptagen på särskild längd i Kyrkefalla, (husförhörsl. 1872-1873 s, 596 o 597).
chrissan - spinner du fortfarande på Anders E:s idé om en liten mikroberättelse om barnhusbarner Kock?
- och var har Anders E själv tagit vägen?

Hej Bo! I # 39 här över skriver jag om hur Bernhardina flyttar runt i Kyrkefalla. Det kan ju tänkas att jag missat något men i stora drag.
AndersE är värd för denna sidan och vår stora inspiratör.
Jag läser med intresse, men hinner inte forska själv - och det verkar inte behövas heller.
Jag tycker fortfarande det vore kul om någon ville sammanfatta historien. Jag tror den kan bli väldigt intressant och spännande.
Artikel här på Proveniens, någon annanstans, en liten bok kanske?

Tack zachs för dina uppgifter. luskade bara om du hade ytterligare något. Får se om det kan bli en tur till gården du visade en bild på under sommaren. Brukar ta mig till Forsvik för att titta på hjulångarbygget och se hur långt de kommit.
Har tittat på Oskar (Nikolaus) Wilhelm. Kan endast bekräfta chrissans inlägg #80. Letade efter Nikolina Charlotta Johansdotter. Fann en Nikolina Charlotta född 1883-10-26 i Rönnäng. Fader August Nikolaus Johansson och moder Betty Berndtsdotter. Allt från Släktdata. Får försöka att kolla uppgifterna i kyrkböckerna. Oskar Wilhelh jobbar som stenhuggare. Bland mina anteckningar finns orterna Valeröarna, Malmön och Hunnebostrand. För sonen Harry - Uttran, Sthlm.
Kollade Bernhardina Hedda Kock som dog i Kville 1900 - men det var en nit. #67 - Antagandet att Olaus var en stilig man vet jag ingert om, men däremot har jag ett porträtt på Kall-Olof i stugan i Grebbestad och det var en snygging. Inte undra på att farmor föll för honom.

Det tycker jag, gör en utflykt till Kyrkefalla! Det är bara Carlsberg under Backen som jag inte vet var det ligger. Hör av dig om du är i krokarna!

Alma Sofia nr. tre i barnaraden. Född i Lommeland 1879-03-15. Följde med familjen till Malmön Askum. Hon får sitt första barn 1899-10-08. Fader okänd. Året därpå gifter hon sig med stenhuggaren August Persson 1900-08-22 på Malmön. Den ende man jag fn. hittat som skulle platsa är en Frits August Persson 1880-01-21 i Tossene. Fader Olof Persson 1850-12-15 och moder Oleana Elisabeth Olsdotter 1842-01-20 - de bodde då i Uleberg.
Paret Alma Sofia och August får tre barn på Malmön. Oskar Evald Sterner 1905-08-01, Bror 1909-03-04 och Gurli Margareta Elise 1911-07-14.
Mycket av det jag sammanställt här har chrissan tagit fram tidigare. Se ovan!

Enligt #79 var Berhardina frånvarande vid inskrivningen år 1900. Undrar var hon var? Det vore intressant att få veta vad som hände när Olaus och några av barnen flyttade till Norge. Tyvärr är det väl landsarkivet i Göteborg som gäller och dit är det långt.
En mikroberättelse kanske kan påbörjas i alla fall, någon gång nästa vecka börjar jag få lite mer tid inför sommaren. Preliminär titel: Flickan med det vackra namnet.

Lilla Ingeborg Erika dog enl dödboksavskrift på Släktdata den 9 april1886. Orsak: Svaghet. Föräldrarna skrivna i Ransberg, avis dit 10 april.
De fick flera barn i Askum, ändå var de inte skrivna där.

Det hade du ju redan sett Sonjsbo! Det börjar verkligen bli dags att sammanfatta fynden.

#97 Jag har funderat över samma sak. Varför hittar jag inte Bernhardina i Bohuslän i slutet av -90-talet? Hon följer samma mönster som tidigare - hon följer sin Olauus! Han flyttade till stenbrotten i Norge och hon följer med. Hon fins med på folkräkningen 1900 - i Norge.
Tyvärr är jag dålig att läsa norska och ändå sämre på att söka på digitalarkivet.no. Hur jag knåpade till det vet jag inte men jag fick ut några listor. Där hittar jag 1448 Olaves Karls. Engdal, 1449 Bernartine Karls. (hon har blivit fru Karlsson nu), 1450 Engebaar Karls. (Ingeborg) och 1451 Gustav Karls. (lilleman). De bor på Strömbugten, Hvaler, Fredrikstad.
På annat ställe på Hvaler bor 3154 Klara Engdal (våran Karl-Olov). Han är stenhugger och ogift. I närheten bor 3114 Lovise Engdal, tjenstepige och ogift.
Vid nästa försök att komma in misslyckades jag och fick 0 träffar. Tacksam för hjälp med att knäcka det norska datasystemet.
"Flickan med det vackra namnet" gillar jag. Lycka till.

Bravo Sonjsbo! Vilken slutledningsförmåga - de åkte tidigare än vi trott och Bernhardina var naturligtvis med. Dessutom en prestation i sökning med de namnen. Jag hittade dem meddetsamma, med namnet Engdal och i Östfold, efter dina anvisningar. Just den här räkningen i Hvaler är osedvanligt dåligt stavad. Dessutom är texten på nynorsk i folketellingen.
Frågan är om man kan hitta dem i de scannade kyrkböckerna - men husförhör finns inte så man får leta igenom år för år.

Oj, vilka profsiga släktforskare ni är! Imponerad!

Och om man tittar så finns under inflyttade i Hvaler 1901:
Olaus, Berhardina och barnen Ingeborg Constantia, Ivar Gustaf Paul och Anna Lovisa. Tror att det står att de flyttade till Onsö 1906. Men lilla Rudolf måste dött innan dess.

Och som nr 32 så konfirmeras Ivar Gustaf Paul 7 april 1907 i Onsöy. Han fick mycket gott betyg. Då bodde familjen på Möklegård.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=91&uid=17231&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1

5 oktober 1902 i Hovedkirken i Hvaler konfirmeras Ingeborg, också med gott resultat, nr 36.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=121&uid=17325&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1
Det är väldigt roligt att följa detta!
Ett riktigt skolexempel. Jag hoppas att det läses av den som ännu inte släktforskat men är intresserad. Precis så här kul och spännande är det!

Det kunde du väl inte ana, Zachs, när du hittade Bernhardina i husförhöret? Att vi skulle ha henne som "vårt" barnhusbarn och till och med en ättling som deltar i sökandet.

Nej det hade jag verkligen inte väntat mig! Jag brukar ge detta som exempel på när släktforskning är som roligast. Synd bara att inte min studiecirkel är igång så alla deltagare kunde följa det hela. Vi får titta på det till hösten.

Sonjsbo:
Om man utgår från ditt inlägg tidigare på anbytarforum: Är det Charles (Carl Olof) Engdahl som återfinns 1910 som bokbindare i Chicago, nu gift med Sigrid? 1920 har han 2 barn Alfred och Eleanore. 1930 också en Elmas. Samt svärmor Fredrika Lundin. Troligtvis samma Charles som är bokbindare kommer 15 juli 1905 med s/s Etruria till New York. Låter lite fel, han var väl stenhuggare? Elsa är ju född november 1906.

106 inlägg och läst 1052 gånger, inte dåligt 

Ett litet genombrott i sökandet piggar verkliger upp!
#103 Rudolf dog redan 1896-08-07 i Tossene.
#109 Hittade Charles Engdahl på-90-talet som bokbindare i Chicago. Gm. pastorsexpeditionen i Grebbestad fick jag reda på att Karl-Olof och farmor Hulda var vigda i Amerika 1902-04-17. Besökte pastorsexpeditionen i förra veckan för att kolla uppgiften. Tyvärr hade Länsarkivet hämtat böckerna för en månad sedan, så nu återstår bara en resa till Göteborg för att kolla. Ingen i släkten känner till att Hulda skulle ha varit över till Amerika. Bröllopsvittnena lär ha varit från Grönemad, ca. 3 km. norr Grebbestad. Håller med om att en dräktighet på 17 månader verkar osannolik. Två slutsatser. Charler är inte Karl-Olof eller är han det vem är då …..?
Det finns ett vykort som Karl-Olof skickat från New York, Broklyn 23 aug. 1907 till sonen Nils i Hamburgsund "Kort till 5-års dagen." Papa. Kortet ank. Hamburgsund 23 aug. 1907. Enl. far bodde familjen i Hestrand (stenhuggarort), strax söder om Hamburgsund när barnen var små. Farmor pratade om den stora jordbävningrn i Kosterfjorden 190x då de bodde där. Karl-Olof återvände aldrig till familjen. Hulda och barnen fick flytta tilbaka till Grebbestad och sina föräldrar. Rörigt eller hur?

Vi har ju inte avslutat uppföljningen av barn och barnbarn.
Lovisa Cecilia, senare Anna Lovisa 1882-12-06 i Kungshamn? Här finns noteringar efter far om barnen Rinaldo, Gunborg (Krokstrand) och Gudrun. Ingen av dem har jag funnit. I Släktdata finns Gustf Sverre 1907-10-07 Malmön med fader stenhuggare Jöns Petter Svensson. Jöns Petter har jag inte heller kunnst spåra.
Ingeborg Constantia 1887-02-22 i Askum finner jag heller inget om. Men i fars anteckningar står "gift med Gustaf Johansson från Dalsland. Adress Bastö, Höjdal, Sperö, Hvalerö, Fredrikstad." Förmodligen bosatte de sig i Norge.
Lille Ivar Gustaf Paul följde med far och mor till Hvalerö. Har inga uppgifter om honom.

#109 Misstänker att vi har med två Engdalare att göra. Verkar rimligt.

I Sveriges dödbok finns Peter Rinaldo Svensson född i Norge 18/6 1902 död i Mölnlycke 21/4 1988 (gift man). Enligt klokkerbok, Hvaler föddes han i Hvaler 18 juni 1902, son till stenhuggare Jens Peter Svensen f 1874 och hustrun Anna Lovisa f 1882 i Strömbugten. Vittnen vid dop 10 juli: Bernhardina Henrietta Konstansia Engdahl, Olaus Karlsen Engdahl, Oskar Vilhelm Engdahl, Nikolina Carlotta Engdahl, Lena Bode Svendsen. Paret gifte sig den 14/3 1902 i Hvaler, Jens Peter är född i Sverige.

Man kan fråga sig om inte Jöns Peter Svensson är samme man som i folkräkningen 1890 är son till Sven Gummesson och Anna Andersdotter Lönnqvist i Bökemåla, Åryd, Blekinge. Han är i 1900 förd till obefintliga. Namnet Gummesson dyker upp i de norska längderna vid vigseln då faders namn anges.
Gummesson, Sven 1850 Far
Andersdtr. Lönqvist, Anna 1854 Mor
(Barn), Jöns Peter 1874 Barn
(Barn), Emelie Kristina 1876 Barn
(Barn), Adina 1878 Barn
(Barn), Berndorf Elius 1881 Barn
(Barn), Erik 1882 Barn
(Barn), Hilda 1886 Barn
(Barn), Anna Messina 1889 Barn

Anna Lovisa avlider 1960 i Krokstrand enl Sveriges dödbok 3:
18820312-480
Svensson f. Engdal, Anna Lovisa
Kroken 1:1
Död 18/3 1960.
Kyrkobokförd i Krokstrands kbfd, Vette kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Född 12/3 1882 (ingen uppgift om födelseort)
Änka.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Skee, Strömstads kn (Västra Götalands län, Bohuslän)
Källor:
DB / DOR 52-60

I databasen findmypast finns denne man som reser till Amerika:
Carl Engdahl, avresa från Liverpool 15 augusti 1906 till New York. Ålder: 31, arbetare. Skepp: Baltic.
Med s/s Baltic vid ankomsten 23 augusti finns en Carl Engdahl (felindexerad som Eugdahl), stenhuggare, han ska till sin svåger Johan Sandberg som också betalat biljetten. Johan bor på 60 Canal Street, Jersey City, New Jersey.
John (Johan Hilmer) Sandberg f 20 juni 1881 är 1917 chaufför i Los Angeles. Han dör 25 september 1944 i Los Angeles. Han kom med s/s New York från Southampton 4 juni 1905, yrke sjöman, sista boendeort London. Född 1881 i Grebbestad.
Jag har inte hittat Carl Engdahl i folkräkningarna i USA.

1918 bor Carl "Eugdall" i Philadelphia där han är snickare. Född 22 okt 1874 i Sverige, ansökt om medborgarskap. Gift med mrs Carl Eugdall som bor på en adress i Pennsylvania (svårläst).
Det finns en Carl Engdal född 22 okt 1874 som enligt Social Security Death Index dör i Florida augusti 1967. Han kommer från staten New York. 1949 dör i samma county (Pinellas) en Ingeborg Engdal, inga datum angivna.
1930 bor paret i stadsdelen Queens i New York, 115th Road 150-47. Carl är snickare. Deras immigrationsår anges till 1905, men det är ofta fel. Han är snickare, 55 år på våren 1930. Hon är 2 år yngre. Han påstår att han var 49 vid första giftermålet, hon 47. Så han har nog inte berättat om sin familj i Sverige. Dessutom hade han ju en hustru redan i Pennsylvania???

Och den Harry som omtalas ovan:
19010902-1659
Engdahl, Harry Johannes
Segersjöv 39
140 30 Uttran
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 12/4 1976.
Kyrkobokförd (1976) i Tumba, Botkyrka kn (Stockholms län, Södermanland). Mantalsskriven (1976) på samma ort.
Född 2/9 1901 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Gift man (22/5 1935).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Tumba, Botkyrka kn (Stockholms län, Södermanland)
Tullinge, Botkyrka kn (Stockholms län, Södermanland)
Födelseförsamling i källan:
TOSSENE (Göteborgs och Bohus län)
Källor:
MTL 71 / RTB 76

Kan Gustaf Sverre bytt namn? Det finns ingen Gustaf Verner född i Askum denna dag:
19070117-7891
Svensson, Gustaf Verner
Strindbergsv 7 A
151 31 Södertälje
Död 24/2 1989.
Kyrkobokförd (1984) i Östertälje, Södertälje kn (Stockholms län, Södermanland). Mantalsskriven (1984) på samma ort.
Född 17/1 1907 i Askum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Gift man (17/11 1934).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ASKUM (Göteborgs och Bohus län)
Källor:
RTB 89 / SPAR 90

Anne Hildrum i Oslo har svarat på norska digitalarkivets debattsida:
Anna Lovise var født 04.03 1882 i Sverige og giftet seg med Jens Petter Svendsen f 1874 i Sverige(hans far het Svend Gundersen) og de hadde to barn: Peter Rinaldo Svendsen f 18 juni 1902 på Hvaler Gunborg Elivira Svendsen f 23. oktober 1905 i Askum, Bohuslän, Sweden, så de ha vel muligens flyttet tilbake til Sverige.
Ingeborg Henriette Konstanse var f 22. februar 1887 i Sverige og døde 12. mai 160 på Sentralsykehuset i Fredrikstad. Hun var gift med Gustaf Anders Johansen f 1. desember 1880 i Sverige og døde i 177. De hadde 7 barn: Alle med etternavn Høidal Hildur Viktoria f 18 Dec 1908 d 1 Dec 1918 Karl Vilfred f jan 1911 d 22 november 1911 Vilfred f 12. desember 1911 Marta f 8. mai 1913 Elinor f 26 Mar 1914 d 1962 Osvald f 27 Aug 1920 d 1965 i Borge Nils Reidar f 27 Aug 1922 d 13 Oct 1942.
Vilfred var gift med Karin Johansen f 1911, og de hadde 2 barn. Marta var gift med Anders Hansen Ellinor var gift med Kåre Henriksen fra Moss Osvald var gift med Solveig Svensen.
Det er alt jeg kjenner til om dene familien.
Anne

Hej chrissan! Det är ofattbart. Jar öppnar en dörr på glänt och du far runt som en tromb. Måste smälta detta - men återkommer. Många ? har blivit !. Önskar du bjuder in Anne Hildrum till vårt forum. Hon tycks kunna mycket om Bernhardinas och Olaus norgetid.
Vi letar fortfarande efter en avslutning för paret. Är 110% säker på att Olaus är begravd på Gamlebyns kyrkogård i Fredrikstad. Till 90% att även sonen Oskar är begravd där. Var tar då Bernhardina vägen? Hon har ju ingen plats att retirera till. Hon bor givetvis kvar och får förlita sig till barnen. Kan sätta en tjuga på att hon också vilar på Gamlebyns kyrkogård.

Jag har lagt in adressen till Proveniens på Digitalarkivet för Anne. Nu gäller det att leta igenom alla kyrkböckerna efter Olaus och Bernhardina. Har inte hittat dem än, men med hjälp av dopvittnen till barnen ovan kanske man kan fastställa tidsperioden.

Enligt klokkerbok: 26 mars 1914 föds i Hvaler/Spjaeröy Ellinor Marie dotter till stenhuggare Gustav Johansen och hustru Ingeborg född Engdahl i Höidal. Vittnen: Stenhuggarna Olav och Karl Johansen, hustru Ragna Johansen, pike Sally Johansen.
27 augusti 1922 föds Nils Reidar i Spjaeröy, döps 17 september. Inga vittnen vid denna tid. Anders Johan har blivit murare. Ingeborg har alltså lagt sig till med namnet Henrietta också. De har haft 6 tidigare barn varav 4 lever. Föräldrarna gifta 1908, men inte vad jag kan se i Hvaler, Spjaeröy eller Onsöy.
Enl födselsregister Spjaeröy föds Osvald Eugene 28 aug 1920, döps 12 okt, de bor på Höidal (Bastö). Din adress för dem stämmer alltså.

Nils Reidar Höidal var sjöman och hans namn finns på Sjömännens minnehall i Stavern (där står han också som född 27 aug). Han omkom då hans skepp Fagersten torpederades i Nordsjön 13 oktober 1942:
Fagersten var på reise i østgående konvoi for Storbritannia lastet med 650 tonn stål og 950 standard trelast. Konvoien besto av 49 skip og ble mål for et tre dagrs slag mellom to britiske jagere, fire norske korvetter og 15 tyske ubåter som angrep konvoien. Fagersten ble torpedert 13. oktober 1942 av tysk U221 i posisjon 5254N og 4355W. Det var grov sjø med snøbyger. Slagside og slingring gjorde det vanskelig å få ut livbåter. Åtte mann klarte å komme klar av skutesiden i livbåt. Seks skipskamerater sto ved rekka, men det var umulig for de i livbåten å komme opp til dem, da Fagersten lå med slingrekjølen høyt i været og ville ha knust livbåten. To av karene hoppet over bord og ble tatt opp i livbåten. De 10 i livbåten rigget til drivanker, øste hele natten, og observerte lysglimtene fra konvoislaget rundt seg. Da det lysnet av dag ble de tatt opp av norsk korvett Potentilla. 18 nordmenn og en brite ble drept.

Karl Vilfred nr 2 var född 12/12 1911 enligt klokkerboken, döpt 30/6 1912 i Spjaeröy, då bor de i Röd.

Karl Vilfred nr 1 var född 9 april 1910 och avled av okänd orsak 22 feb 1911. Begravning 26/2, bisättning 12/3. Han var född i Sand (Hvaler?).

Änklingen, stenhugger Olavus Engdahl avled på amtssykehuset i Fredrikstad (Östre Fredrikstad = Gamlebyen!) den 31/1 1917, han var då bosatt i Glemminge (Lakelle?). Begravd 7/2 1917. Detta enligt klokkerbok, Östre Fredrikstad.
17 juli 1916: Oskar Nicolaus Olavesen Engdahl, sjöman. Född i Värmland, Sverige, bosatt Spjaeröy, Hvaler. Död på B.Sykehus (bysykehuset?). Begravd 21/7 1916 i Östre Fredrikstad (Gamlebyen).
Det är en mycket intressant och tragisk dödbok, där långa rader av flottister från England och Tyskland som hittats i sjön, namnlösa, begravs. En del har små anteckningar gjorda i efterhand som t ex "Lord och Lady Pery´s eneste sön".
Jag har inte hittat Berhardina i dödboken/klokkerboken än.

Och här slutar vårt barnhusbarn sina dagar efter ett annorlunda liv:
Vestre Fredrikstad klokkerbok, döde og begravede:
17 juli 1910, begravd 22 juli, bisatt 22 juli
Berhardina Henrietta Const.
make stenhugger Olavus Karlson Engdahl, född i Stockholm 1847
Knipelsgaten 10(?), dödsorsak (svårläst) Tuberkula?
Skiftesretten meddelt 16/7 (betyder att dödsfallet anmäls dit)

Det var inte dåligt! Vilket jobb du lagt ner chrissan! På något sätt känns det bra när man fått reda på var dom fick sluta sina dagar. Bra jobbat!

Dödsdatum ska naturligtvis vara 15 juli 1910!!

Det var roligt med norska kyrkoböcker. Oskar Nicolaus (Wilhelm) Engdahl var gift när han dog, men inte med sin första fru Nikolina Charlotta. Han får nämligen en oäkta dotter, Gudrun (namnet du hade Sonjsbo!) med piken Gerde Emilie Magnusdatter född 1882, den 14 september 1909 i Spjaeröy, Hvaler. De bor på Sand, barnets fader anmäler födseln. Troligen är det Gudrun som gifter sig Frick och avlider i Västra Frölunda 8/8 2000.

Ingeborgs dotter Martha Konstansia föds inte 1913 utan 1917 i Spjaeröy, den 8 maj, dop 8 juli då är fabriksarbetaren Gustav Engdal och hustrun Sonny Engdal vittnen.

Vilken dramatik!
#97 andra stycket - färdigt för en storry. 35 inlägg senare, en fortsättning som inte är sämre än den första delen. Många nya livsöden har kommit i dagen. Glad över att du hittade, var och när, våra Bernhardina och Olaus slutade sina dagar.

Egentligen är det kanske dags att dra ett streck här - men har ändå några funderingar.
Farmor Huldas två bröder emigrerade till Amerika. Johan Hilmer har du redan träffat. #117 är helt korrekt. #118 andra och tredje stycket tror jag är någon annan.
Farmor Hulda fick ett brev i slutet av-20-talet från sin svägerska Ester, Carl Valdemars hustru, att hon läst en dödsannons i NY, som skulle gälla vår Karl-Olof. Esters eftermäle var…"må han brinna dit han kom".

Det är mycket möjligt att det är en annan Carl Engdahl även om namnet inte är jättevanligt och han har samma födelsedatum,. Det stämmer inte med uppgiften i census, jag undrade om det. Men du har ju uppgiften att han skulle dött på slutet av 20-talet så möjligen är den förste, i Philadelphia rätt person. Det är svårt att veta, även de mer ordentliga är svåra att finna ibland och han hade kanske familjens förmåga att bo där han inte bodde och flytta lite hur som helst. En orolig själ.

Om jag mins rätt så hade väl "bokbindaren" också samma födelsedag.
I ett brev från församlingsprästen på Onsöy, Fredrikstad daterad 1930-01-22 så kom Karl-Olof dit 1904-06-15. Då kan det vara så att hann smita till Grebbestad efter vändan till Hvaler. Träffat Hulda, gift sig, fått en son, Nils, rest med familjen till Onsöy där dottern Karola föddes. Gissningsvis tillbaka till Sverige och Hestrand, gjort Hulda med barn och reste till Amerika.
Så sent som 7 feb. 1906 skriver Johan från 60 Canal-st, Jresey City N Y till sina föräldrar och där antyds inget om någon önskan om att få över svågern till Amerika. På -30-talet var Johan hönsfarmare i Roscoe, Califonia.

Karl-Olof kanske bara sa att han skulle till svågern. Men han anger också att svågern betalat biljetten, så antingen höll de det hemligt eller också var det något som Karl hittade på. Det var ju ingen koll på uppgifterna.
Eller (vilket också hände) var han inte så speciellt trevlig för sin familj så alla i hennes familj samlade ihop till en biljett för att bli av med honom. Att han skulle brinna dit han kom efter döden kan vara ett uttryck för det också. Han verkar inte vara en svärmorsdröm, utom till utseendet.
Gifte Hulda om sig någon gång?
Intressant att få veta så speciella saker som du har att berätta om familjen, det som för oss började med det anonyma barnhusbarnet.

Nej hon gifte inte om sig.
Vi har ju konstaterat att Karl-Olof vat en rotlös människa. Men jag tror att de fattiga människor han hade runt sig var så utstuderat elaka att de betalade resan för att slippa honom.
Gläder mig åt Anne Hildrums inlägg. Omkr. 1970 kontaktades far av en kusin Marta Höidal Hansen, Fältspatsv. 31 Lambersätet, Oslo. I noteringarna efteråt finns Hulda (ev. Hildur) Olsson, Kalmargt. 20, Sthlm. Osvald Höidal Ulvön? Fredrikstad - Sarpsborg. Solveig Svensen, busstation - butik. Hermanö (Gullholmen). Trots de kryptiska noteringarna är det helt klart att det var Ingeborgs och Gustafs barn de talade om.

Hulda Regina Olsson bodde på Kalmargatan 20 år 1970. Hon var född i Askum 8/10 1899 och dog 18/3 1981. Det är Alma Sofia Engdahls dotter före giftermålet.
Anne säger att hennes uppgifter kommer ifrån Hvaler bygdebøker B II s 448. Man använder ofta bygdeböcker i Norge eftersom de inte har husförhörslängder. Gården Höidal köptes av Anders Gustaf Johansson och Ingeborg. Efternamn i Norge är ofta gårdsnamn som i detta fall, flera familjer kan ha tagit samma gårdsnamn.
Karl Olof är svår att placera i USA, mannen i Philadelphia behöver ju inte vara samma person heller. Det finns ingen födelseplats på hans draft-card från 1:a världskriget, ibland finns det och då vet man bättre. 1910 finns en Charles Engdal inneboende i Hempstead, Nassau, New York, hos en Matt Linden från Sverige. Han står visserligen som 32 år gammal men man kan inte lita på åldersuppgiften. Invandrad 1906, snickare.

Bernhardina fans!
Tack zachs för din nyfikenhet på flickan med de vackra namnen och sökandet efter henne.
chrissan - tack för ditt idoga grävande och fantastiska förmåga att hitta rätt i det svåra letandet.
Tusen tack till alla som bidragit till att hela detta livsöde kan dokumenteras 100 år efter Bernhardinas död.
Själv vill jag tacka för att jag fått vara med på en så svindlande resa i tiden som spännde över 200 år.

Ett kul exempel, på vad man kan hitta om man forskar. Har med stort nöje följt dramat som de utvecklats. Tack för det alla duktiga forskare.

Vad ska man ha som signatur tro?

Ja, det har varit intressant att följa detta levnadsöde och ätteläggen. Ett fantastiskt bra exempel på att samarbetet på iFokus är suveränt. Helheten blir större än delarna!

Om allt går som planerat kommer "sonjsbo" med fru hit till Kyrkefalla på tisdag. Vi ska åka runt och titta på dom platser som Bernhardina bodde på här. Det ska bli mycket trevlgt att träffas!

Jättekul! Vi ser fram emot en rapport. Gärna lite bilder - jag ska försöka skriva en mikrohistoria.
:-)

#147 Kul - hoppas ni haft bättre väder än vi skåningar…

Detta skulle vara Oskar Nikolaus bröllop. Bruden heter Nicolina Charlotta Johansdotter. Troligtvis brudens mor längst till höger. Carl Olof står överst till höger. Brudgummens föräldrar borde vara med, alltså Bernhardina och Olaus. Men vilka är gamla nog att vara föräldrar till bröderna Oskar och Carl Olof?
om det är Oskars bröllop är det 1901 i Hunnebostrand, Tossene.
Nr fyra från höger baktill ser ut att vara en äldre kvinna?
Ett härligt foto!
(Jag har precis själv börjat dra igång så att vi ska ta ett riktigt släktfoto - mina föräldrar med barn och barnbarn, totalt 21 personer. Jag tror man var bättre på sådant förr?)

Släktfoton är ju jättekul att ha. På min mormors 85-årsdag tog vi en massa släktfoton men vi var tvugna att dela upp oss familjevis då vi var så många. Mormor och morfar fick 4 barn, alla med äkta hälfter, 17 barnbarn, majoriteten av dessa med äkta hälfter och då, för två år sedan, hade det redan hunnit bli 14 barnbarnsbarn (fler har kommit och fler är på väg).
Mormors kommentar när vi skulle försöka få någon ordning i uppställandet av oss alla inför den som för tillfället höll i kameran var klockren; "Vad har jag ställt till med?" 

Hej Britta - Tack för en trevlig dag i Kyrkefalla.
Anders - vad betyder :-) ?
Zachs #149 inlagda bild: här kommer en långt tjötigt resonemang.
Kortet är taget efter 1898 då Karl Olof blev änkeman, men före 1902 då han gifte sig för andra gången. 1901 kan vara sannolikt eftersom vi är på ett bröllop och då gifte sig Oskar Wilhelm med sin Nikolina.
1901 var Olaus 55 år, Bernhadina 54 år, Karl Olof 26 år, Oskar Wilhelm 24 år, Alma Sofia 22 år, Anna Lovisa 19 år, Ingeborg Constantia 14 år och Ivar Gustaf Paul 9 år.
Efter att ha tittat med lupp på "originalet" har jag kommit fram till följande. I stående raden: Tre systrar Engdal. Nr. 5 fr. vänster skulle då vara Alma Sofia, nr. 9 Anna Lovisa och nr 12 skulle då vara Ingeborg Constantia. Mannen nr. 6 är förlagan till Karl Olof som står som nr. 13. Dvs. pappa Olaus. Den enda kvinna som kan vara 54 år är nr. 4 och följaktligen Bernhardina Henrietta Constantia numera Engdal. Men var finns Ivar Gustaf Paul?
Åter igen gissar jag friskt. Sittande damen bredvid bruden borde vara hemmes mor. Brudens far längst till vänster och bredvid honom nr. 3 Nikolinas syster. Nr. 7 och 8 verkar vara systrar.
Männen nr. 2, 10 och 11 - inte en susning.
#152 Om du lägger huvudet på sidan är det tänkt att se ut som en gubbe som skrattar…
Jag ville alltså bara uttrycka min glädje över chrissans #145. Om man är mindre lat än jag kan man ju klicka in en sådan här istället -
!
;-)

Jaha! Varför har jag inte fattat detta? Det får en bara att känna sig trög någonstans. En fråga till. Varför har Barnhusbarn ett inlägg mer än vad som anges på översikten?
#154 Det beror på att en kommentar är borttagen, dvs det finns faktiskt bara så många kommentarer som syns till vänster.
Men, bl.a. eftersom många gör som jag och använder nummer för att tala om vilken kommentar man svarar på/komenterar så ändras inte numreringen bara för att en kommentar tas bort.
Det gör dessutom att det går att "plocka fram" kommentaren igen ifall borttagandet skett av misstag, eller på fel grund.

Cheyenne och andra!
Vad hände med Carolina Mathilda Kock/Kook född 1849? Hon fanns ju med fadern när han flyttade till Adolf Fredrik, dvs Berhardina var ju också med på inflyttningen fast hon var fosterbarn i Västergötland sedan flera år. Vart tod Carolina vägen? Dog hon, som nästan alla de andra barnen?
Vart tog Wilhelm Kock/Kook, f 23/11 1841 vägen? Han fanns på Prins Carls hem (Uppfostringsinrättningen för barn) i Maria församling vid mantalet 1855, men kan fortfarande ha varit skriven i Tyska förs.

Chrissan! Jag var ju aldrig med i diskussionen om "Kookarna". Kan du ge mig en kort sammanfattning om vad vi letar efter. När finner du Carolina Mathilda i AF's flyttningslängd?

Carolina Mathilda föds (se ovan #44) 21 nov 1849, hon tillhör Tyska församlingen, men föds på Allmänna Barnhuset. Hon finns i inflyttade oktober 1855 i Adolf Fredrik med fadern skomakargesällen Wilhelm Henrik Kock (Koch, Kook) och systern, vårt barnhusbarn, Bernhardina. Berhardina är då redan barnhusbarn i Kyrkefalla sedan 1852. Wilhelm får två barn med sin nya fästmö (#34), ett föds innan hustrun Wilhelmina Bomberg dör på Sabbatsberg 3 maj 1854 (#27). Dessa barn dör enl Barnhusets arkiv. Föräldrarna dör nästan samtidigt strax innan de ska gifta sig i dec 1855.
Sonen Wilhelm (äktenskap 1) är född 1841 i Vaksala församling utanför Uppsala, föräldrarna gifter sig inte förrän 1846 i Uppsala.

Tack Chrissan! Då rullar vi upp ärmarna. Sambon och barnen ska på bio idag så jag har lite tid över….! 
Skulle egentligen fixa inför skolstarten imorgon men det får vänta lite.

Ska bli kul att se om du hittar mera (två ögonpar är bättre än ett). Måste handla lite mjölk mm som är ett helt företag här på vischan, men återkommer.

Ja, inflyttningslängden i Adolf Fredrik säger i alla fall Luntmakargatan N:O 57. Finns ett antal kvarter i hfl att välja mellan. Får ingen klockren träff på sökning av nr 57 men det är bara att "bita i det sura äpplet" ;)

Nu har mer eller mindre gett upp. Hittar inte skomakaren Kock med dotter i hfl för AF (1855) :(

Tack för försöket Cheyenne! Jag tror att barnet redan var i fosterhem, precis som Bernhardina. Antagligen bodde skomakaren med sin nya fästmö och kom inte med i husförhöret.

#135 rättelselse. Tredje stycket är fel.
Jag har fått fram brevet från Amerika, daterat 1949-12-12. Där skriver svägerskan att hennes syster sett en dödsannons i en svensk tidning att Karl Engdahl gått bort. Själv kunde hon inte få tag i tidningen. Sedan skriver svägerskan:
"Ja det är inte mycke o sörja för, han får väl sitt straff hoppas jag. Vi såg ju honom alldrig, efter Waldemar o ja blef gifta o det var 39 år sedan den 5te march 1910."
Tjugo år senare och kanske lite mindre elak än min version.
I övrigt har mitt letande bland fotografier och brev inte givit något mer.

På Rötters förstasida kan man idag läsa;
"Skiva med barnhusbarn i Stockholm
¦ SSGF, StorStockholms Genealogiska Förening arbetar med en CD innehållande uppgifter om 70.000 barnhusbarn i Stockholm. Registret omfattar tiden 1713-1900. Olika perioder innehåller mer eller mindre uppgifter om barnen. Skivan ska vara klar under hösten. (6 sept)"
*gnuggar händerna i förtjusning*

Just vad jag trodde att du skulle tycka - och skrev på Släktforskningslavin

#166 Svarat men gör ett tillägg.
Jag trodde stockholms stadsarkiv skulle fortsätta med projektet att scanna alla barnhemsbarns akter. Kanske man "tagit sig vatten över huvudet" och lagt över arbetet på SSGF? Har nämligen inte hört talas om projektet förut och är naturligtvist nyfiken om det kommer vara scannade akter på CD'n eller avskrivna handlingar, i jämförelse med tex Sv.Bef. 1890!?

#167 Det är inte scannade akter. Det är ett register. Layouten är ungefär densamma som för t ex Sveriges befolkning 1890.

#94. Rättelse. Stycket två utgår.
Nikolinas far hette Johan Alfred Olsson/Olofsson, född 1842-06-15 i Hunnebostrand, han dog 1918-04-08. Gift med Johanna Matilda Hansdotter. Hon var född 1834-09-01 och dog i Hunnebostrand 1917-07-01. De gifte sig 1866-09-11 i Hunnebostrand och fick fem barn.
Karl Johan 1869-06-20, Hilda Theresia 1871-08-08, Ottilia Isabella 1873-11-25, Klara Maria 1875-11-25 och sist Nikolina Charlotta 1878-05-25. Alla fick efternamnet Johansson alt. Johansdotter utom Nikolina som hette Olsson.
Nikolina och Oskar gifte sig 1901-06-14. De får fem barn. Harry Johannes 1901-09-02, Dagmar Viktoria 1903-03-18, Johan Torsten 1904-07-16 som dog två dagar senare, Johan Ragnvald 1905-06-07 och Berta Nikolina 1907-02-06, hon dog 1907-03-01. Alla barnen var födda i Hunnebostrand.
Nikolina dör 1907-02-22.
Oskar - se # 132 och #128.

Vad roligt, du får in lite nya uppgifter då och då förstår jag.

Här kommer lite till. Nu vet jag namnen som var nedtecknade på en lapp kom ifrån. Alla personerna bodde i eller kom från Norge. Bernhardinas barnbarn.
I min hand har jag ett brev från Dagmar Engdahl, dotter till Oskar och Nikolina. Sommaren 1961 gästade hon min mor och far i Grebbestad. Från det besöket kom alla namnen. De gjorde en gemesam utflykt till Hunnebostrand. Det var ju där Dagmar var född 1903.
På väg hem till Oslo gjorde hon en sväng ut till till Hvaler och hälsade på Gustaf Johansen. Dalsläningen som varit gift med Ingeborg. Han bodde kvar på Hvaler. Ingrborg hade gått bort året innan - 1960.
För fjorton dagar sedan var Sonja och jag på Hvaler. Kollade stenbrotten och stenhuggarbarackerna, som finns kvar än i dag på Spjaeröy. Vi ska återkomma en vardag då vi kan besöka byggnadskontoret och luska var Höidal finns. Hvaler är i dag en egen kommun. Bara öar strax söder om Fredrikstad. Ca. 3500 innevånare på vintern, tio gånger fler på sommaren.

Det händer aldrig annars att man får så bra uppföljning på en släktforskargåta. Fascinerande med det tragiska barnhusbarnets efterföljare.

Visst skulle det vara trevligt om det här sökandet skulle kunna resultera i att någon nu levande ättling till Bernhardinas övriga barn kommer fram i ljuset och inte bara döingar.
Väntar med spänning på chrissans historia om "Flickan med de vackra namnen".

Historien kommer att utvecklas snart, däremot har jag inte kunnat komma till Stockholm och hitta några puzzelbitar. Tyvärr hade min arbetsgivare andra åsikter om vad jag skulle göra denna vecka, kompledigheten uteblev.

Då kan jag under tiden berätta vad Dagmar berättade i brevet efter att ha träffat Gustaf Johansen på Hvaler.
Dels kom han ihåg min far "som liten gosse" men även varit tillsammans med min farfar innan han for till Amerika. Gustaf berättade att han hade en vän, Hjamar Blad, som träffat Karl-Olof i Amerika en gång. "Karl Engdahl trivdes inte med det arbete han hade sa GJ han for från det ena stället till det andra, sa han. Han var icke hemfallen till alkohol heller men han var hövlig och festmänniska. Och så var han en mycket vacker man så damerna var om honom överallt. Det var det samma med hans bror Gustaf."
I Dalsland känner man en märklig man, Johannes Engdal från Bengtsfors. Även denne Engdal diskuterades.
"Men den djurläkaren Engdal från Värmland har ingenting med oss. Gustaf Johansen är från den kanten och kände den övernaturlige mannen. Den gamle Engdal var från Blekinge.
#175 Att få sådana uttalanden/uppgifter tycker jag är riktiga guldkorn i släktforskningen.

Ja visst är det trevligt.
Hur är det nu med alla inläggen i barnhusbarn - snart är vi med i "200-klubben". Då blir det väl silverplakett till zachs för att hon startade detta projekt?
#177 Absolut!

Så här på söndagkvällen kan det kanske passa bra med ett trevligt inlägg. #149- klicka fram bröllopsfotot. # 152 - rättelse: Stryk styckena "Efter att….." och "Åter igen…..".
Fotot är Oskars och Nikolinas bröllop 1901-06-14 i Hunnebostrand. Vår Bernhardina 54 är fyra från vänster och hennes Olaus 55 bredvid till höger. Karl-Olof 26 längst till höger. Sittande, Oskar 24, Nikolina 23 och Alma 22. Till höger om Olaus står Anna 19 och Ingeborg 14. Lille Gustaf 9 fick inte vara med. Mannen med mustaschen bakom Alma kan vara hennes man Fritz August Pehrsson 21, men här måste jag få hjölp fråm Malmön.
Längst till vänster står Nikolinas syster Ottilia 27 (kallad Teli) och hennes man Karl Alexandersson 28 (kallad Klockarn). Huvudet mellan dem tillhör Karl Johan 32, Nikolinas bror. Skymd skäggig man på högerkanten lär vara Nikolinas far Johan Alfred Olsson 59. De tre övriga unga vitklädda damerna vet jag inget om. Kanske Hunnebostrand kan hjälpa till här. Nikolinas mor Johanna Matilda 67 saknas samt systrarna Hilda Theresia 30 och Klara Maria 25 och deras män.

Otroligt! Tänk att du fått fram namnen på personerna på kortet och att vi nu har foto på vårt barnhusbarn. Då kanske du fått kontakt med okända släktingar?

Inte än. Men visst skulle det vara skoj.

Verkligen kul, nu finns snart hela släkten dokumenterad. Med foton och allt.

Vad ska man ha som signatur tro?

Jag har också ett barnhusbarn, hon hette Catharina Sofia Hagman och kom efter mycket elände upp till Strömsund och blev min mormors morfars mormor. Hon föddes i Skeppsholms församling 1810. Hennes far hette Anders Gustaf Hagman och hennes mor Johanna Gustafva Hasselgren. Gustafvas födsel finns också i Skeppsholm, hennes far Johan var "fourir". Vad jag skulle vilja veta är hur jag ska hitta mera bakåt och var jag ska leta efter Anders Gustaf. Jag vet att Skeppsholm var en icke territoriell församling och att de antagligen bodde någon annanstans Men var de skrivna på två ställen eller hur kan man ta reda på var de bodde i IRL? (en liten knorr är att min första man var född i Skeppsholm 1942, men de bodde i Hammarbyhöjden)
Solveig - starta en ny sträng i gruppen "släktforskningslavin"…
;-)

Solveig
Jag har svar åt dig men har börjat en ny sträng under Släktforskarlavin: Catharina Sofia Hagman, barnhusbarn.

#1 2007-04-27 "Andra namnet kan vara Bernhardina."
#181 Nu är det skoj!
Två kusiner - barnbarn till Ivar Gustaf Paul har gett sig tilkänna. Vi väntar med spänning på vad de har att berätta.
Ja, det här är en fantastisk sträng! :-)

Spännande! Jag ska försöka skriva mikrohistorien, hinner tyvärr inte till Stadsarkivet denna månad så det får vi komplettera. (Jobbet vill ha sitt åxå, konstigt nog)

# 186 Otroligt roligt! Nyfiken som man är undrar jag, hur hittade dom dig? Är dom också släktforskare?

#188 Hej chrissan. Ta det lungt - här kommer det mera under hösten.
Ivar Gustaf Paul Engdahl, född 1892-07-04 på Malmön, Askum var gift tre gånger. Först med Sonny, sedan vet ej och sist med Elise. Med Elise hade han tre barn.
1. Per Willy Engdahl, född 1927-05-04 och död 1973-01-05? Han var gift och hade ett barn, tre barnbarn och fyra bbb.
2. Kurt Leonhard Engdahl, född 1928-10-17 och död 1986-08-23 var gift med Snefrid Welche, som dog 1975-09-04. De hade fyra barn. Dotter född 1951, gift och 2 barn. Son född 1953 har varit gift två gånger och har fyra barn, åtta barnbarn och 6 bbb.
3. Sylfrid. Det enda jag vet att hon år död.
Mina nya tremänningar får rätta mig om jag har fel.

#186 En av mina nya tremänningars dotter hade för skoj skull gått in på digitalarkivets debattsida och slagit på Engdahl. Då fann hon länken till provesiens. Efter att ha kontaktat sin far så tog han kontakt med mig. Så var det med det.

Svaret var givetvis till zachs inlägg #189.

Så fantastiskt roligt att Berhardinas ättlingar återförenas i nutid via Proveniens! Det kunde vi aldrig ha anat när den här strängen började.

#193. Du hittade barnbarnen till fem av Bernhardinas sex barn. Men vår lille Gustaf på sladden.blev utan.
Om min farfar var svag för flickor så lär hans lillebror enl. vad släkten säger "vara en dj….. på fruntimmer". Vad jag nu redovisar är inget källmateriel, utan släktens "komihåg".
Ivar Gustaf Paul hade barn med tre kvinnor. #133 kommer hustrun Sonny fram. De lär ha sex barn. Gerd, Lillian,Vilfred,Rudolf och Everlyn.
Sen dyker Elise upp och de får tre barn. Per Willy 1927-05-04 - 1973-01-05?. Karl Leonhard 1928-10-17 - 1986-08-21. Sist Sylfrid, inga data. Elise dör i unga år. Troligen före hon når 30.
Sen dyker en "gammal bekant" upp. Carin Svensson. Född 1911 i Skåne. De gifter sig tydligen inte eftersom Lars Christer föds oä 1941. När vår Gustaf dör vet jag inte men Karin Svensen gifter sig sedan med Ingeborgs son Karl Vilfred Höidal från Hvaler. Karin och Vilfred får sedan ett gemensamt barn, Bo Terje, född i slutet av 1960. Han dör abrupt 30 år senare.
"… at det siste vår farfar gjorde på dödsleit var å fri sykesösteren!!!!".

Nej: fem + tre + ett = nio barn.

Gustafs andra hustru heter Eline född Hallström - inget annat.

I den norska gravstensinventeringen finns en del Engdahl som kanske är aktuella:
Per Willy Engdahl gravsatt 8 januari 1973 och hustrun Norma:
1003019
Norma
Engdahl
2407
1919
0307
1979
0907
1979
15
00C
005
Lund
Kristiansand
Oddernes
1003020
Per Willy
Engdahl
0405
1927
0301
1973
0801
1973
15
00C
005
Lund
Kristiansand
Oddernes
Kan detta vara Vilfred med hustru:
1506463
Solveig
Engdahl
1311
1923
2101
1990
3003
1990
Bisettelse 2601-1990
D
10
003
Tangen
Drammen
Tangen
1506464
Sten Wilfred
Engdahl
2510
1918
0103
1993
2904
1993
Bisettelse 0503-1993
D
10
003
Tangen
Drammen
Tangen

Chrissan du är en pärla. Åter en källa att söka i.
Nu fick jag Norma också. Hon var född Jepsen, hennes far var dansk. Solveig och Sten? det pinglar inte i någon liten klocka - vet ej. Men någon av Engdahlarna har funnits i Drammen.

Karl Leonard och Snefrid Wenche Engdahl är begravda på Kristiansands domkyrkas kyrkogård. Hans Rudolf f 20 feb 1917 död 9 okt 1975, Tjölling, Tanums socken, Larvik. Hustru Johanna Matilde dog 17 okt 1991. Vem är Hulda Engdahl begravd i Hvaler 11 maj 1989, född 21 sept 1905?

När jag tittar på min sammanställning över släkten skulle det teoretiskt kunna vara hustru till Johan Ragnvald 1905-06-07, son till Oskar och Nikolina.

Det var otroligt vad ni jobbar!! Trodde jag skulle kunna pricka in och skriva lite på # 200 men sonjsbo hann före. Men nu är vi över 200 det är inte dåligt!

God morgon! Nu har den lilla klockan pinglat.
Sten Wilfred är son till Gustaf och Sonny. Där satt han. Så fick vi även med hans hustru Solveig.

Även en blind höna…
711767. Dagmar 1903-03-14 (ev. -18) dog 1983-10-17 i Oslo och begravdes på Gamle Aker kirkegård. Hon var dotter till Oskar och Nikolina.
#194 och #199. Vi ändrar Karl Leonard till dopnamnet Knut Leonard.
Lite svårare blir det att finna Gustafs döttrar, Gerd, Lillian, Everlyn från första giftet och Sylfrid från andra giftet. Förmodligen gifte de sig och bytte namn.

Det finns en Solfrid Engdahl i Kristiansand enligt norska telefonkatalogen. En Solfrid Nikoline i Norrra Norge också.

Ha ha! Solfrid i Kristiansand är mor till kvinnan som hittade oss!
#194, fjärde stycket. Sylfrid hittade en man och flyttade till Bergen. Gifte sig med Magnus Strönen. Magnus omkom i en olycka. De hade två barn.
Sökte på "Gravminner i Norge" på Höidal men får inga träffar. Är det mitt Ö som spökar?

Jo, du måste ställa om din dator så att den också har alternativet Norsk text och sedan använda det. Alternativt kopiera ett norskt ö i en text och sedan klistra in det.
Är konstnären/musikern Thomas Strönen i Bergen ett av barnen? Namnet är inte unikt, det finns fler familjer.

Nej.
Dottern heter Bente och sonen Paul. Finner dem inte i Bergen på eniro.

Jag undrar så var Benhardinas bror Wilhelm (f 1841) tog vägen. Han finns 1851-1855/56 på Prins Carls uppfostringsanstalt för värnlösa barn på Wollmar Yxkullsgatan i Maria församling. Barnen där lämnade skolan vid 15 års ålder (pojkar) och sändes då ut som lärlingar eller till familjer, enligt en jubileumsbok som utkom till 100-årsjubileet 1930. Det var mycket låg dödlighet där, vid koleraepidemin 1855 dog endast 2 barn, hoppas han inte var en av dem. Han är struken i husförhöret för 1855/56, men ingen uppgift finns om flyttning. Finns inte i folkräkningarna.
Systern Carolina Mathilda född 18491121 i Tyska har också försvunnit spårlöst.

Från familysearch (skulle detta kunna vara Wilhelm?)
William COOK
Male
Birth Year
<1840>
Birthplace
SWE
Occupation
Carpenter
Marital Status
M
Race
W
Head of Household
Relation
Husband
Father's Birthplace
SWE
Mother's Birthplace
SWE

OJ! Tänk om det är han! Det måste vara census 1880? Mitt envist långsamma 3G modem har svårt att få fram originalbilden på Ancestry.
Nu: Laureana Cook hustru står som head of household. Hon är 33 född i Florida. 6 barn från 14 år till 9 månader, alla födda i Florida. I 1870 års census står han som född ca 1837, likaså i 1900 (samt 1885). Då heter han William R Cook. Immigration 1856.

I ett gammalt inlägg från AF har den alltid kunniga Maud Svensson talat om att matriklarna från Prins Carls inrättning inte längre finns i arkivet, där borde han ha varit med. De fanns när jubileumsboken skrevs på 30-talet. Ucsh och fy för utsorteringar av viktiga papper!

#21 W Kook var född 1841-11-23
#209 verkar kunna vara rimligt. När kom ha dit?

Jag har kollat lite folkräkningar. Han kom ca 1856-57 enligt dem, men de kan ofta vara fel på några år. Han avlider troligen 1920. Det intressanta är att hans födelsedatum i husförhöret för Maria varierar mellan 1836, 1840 och 1841. Vi vet ju att 1841 var det riktiga. OM han rymde till Amerika så kan han ha lagt på några år på sin ålder. På den tiden behövdes pass för alla resor (inrikes också) så han måste rymt på något sätt (sjöman?).
Jag skrev till en man som lagt ut honom i en hemsida på RootsWeb, men han hade inte mer information. Hustrun hette Loriann, hennes föräldrar var från Bahamas. I census 1870 var han bagare.

Bra Chrissan!
Satt och funderade igår kväll på hans födelsedata samt året han kom till Amerika. Var han född 1841 och emigrerade 1856 så var han bara 15 år vilket iofs ansågs som en vuxen vid den tiden men det är mycket möjligt att Amerika hade andra krav. Så kanske han la på några år vid immigrationen.

Helt otroligt att vi fått se hur hon såg ut och hur hennes familj såg ut. Bara med utgångspunkt från raden i husförhöret som du hittade Zachs.
#217 Håller verkligen med!
Kul att se kortet Britta!

I går kom jag hem från en skåneresa. Nästan fram till AndersE Ängerholm. Vi kom till Förslöv. Det var väl den lille rallaren i mig som ville titta på Banverkets utställning om tunneln i Hallandsåsen. Helt imponerande. Inom parantes kan jag nämna att AndersE och jag har ytterligare ett gränsnärmande. Under 25 år har jag arbetat inom flyget, dels i Arboga och dels i Östersund. Men det var längesedan nu.
#216. Vi är lyckligt hemma igen efter en trevlig dag i norra Skaraborg. Är imponerad av din reparationskonst.
Återkommer till bilden på Bernhardina och Olaus i morgon.
#219 Igår satt jag på tåget stora delar av dagen… ;-)

Härom kvällen satt jag och blädrade i en liten bunt med gamla fotografier, som visade personer jag inte visste vem det var. Helt plötsligt! Det är ju paret i bakre raden från #149. Bernhardina och Olaus. Fast nu 10 år yngre.
Vem som var på #149 kom vi fram till på #179. Med hjälp av Sotenäs kommuns bildarkiv kunde vi identifiera personerna från Hunnebostrand och Smögen. Sedan var det lätt att räkna ut vem Engdalarna var. Mina första vilda gissningar visade sig vara felaktiga.
#216 Här har vi barnhusbarnet och hennes man. Kan vi tidsbestämma det - med all sannolikhet på deras bröllopsdag 1891-11-31 på Bohus-Malmön. Bernhardina nu 44 och Olaus 46.
Nu har vi bilder på alla i familjen utom på Ivar Gustaf Paul. Nu får vi förlita oss till mina nyvunna tremänningar och vad som finns i deras gömmor.

#215. zachs rallarbild är verkligen en trevlig bild från tiden då Skövde - Karlsborg järnvägen byggdes förbi Kyrkefalla. Mitten av 1870-talet. Chansen att vår Olaus är med är inte så stor. Men vi har en, kanske två eller tre ansikten som skulle kunna platsa. Vi får se om zachs kan förstora upp dem för att jämföras med Olaus. Nu är det så att rallarbilden är tagen ca. 18 år tidigare än Bernhardinas bröllopsfoto, så de är inte helt enkelt att avgöra. Får se om det ger något.

Det kunde mycket väl vara Olaus tycker jag. Jämför med bilden från 1891. De är väldigt lika!

Ja visst finns likheter. Enda tveksamheten är att han verkar kort. Kan vi finna hans längd i rullorna. Han startade sin kariär som "marinsoldat" i Blekinge. Finns det ett marinarkiv i Karlskrona? Med den bilden skulle vi kunna knyta Olaus till järnvägen i Kyrkefalla.
Den andra mannen jag skulle vilja titta lite närmare på var nr. fem fr. vänster i övre raden. Men vår zachs, som redan jämfört dem har kanske skippat honom - en man som inte platsar.

Just ja, det bör väl finnas motsvarigheter till generalmönsterrullorna. Där står längd på soldaten. Tydligen ska det vara SE/SVAR/KrA-141010009/ 6 enligt Svar, till 1869. Finns på mikrokort men ej scannade.

Fast jag tycker att den första är mer lik honom. Samma ganska tätt sittande ögon.

Grattis Olaus på din etthundrasextioandra födelsedag!
Släkten flaggar dagen till ära.

Där satt den -- pricken över iet.
Själva har vi firat honom med en jättefin krabba från Grebbestad och ett gott tort vitt vin från Sydafrika.

Jag måste byta dator. Den jag har stavar så bedrövligt dåligt.
Frånsett det så har jag några kompletterande uppgifter.
Anna Lovisas man, Jöns Peter Svensson är född i Åryd 1874-06-29. Sonen Gustaf Verner var född på Malmön, Askum.
Ivar Gustaf Paul dog 1941 i Skjeberg. Troligen i juli månad. Hans tredje hustru, Karin Johansson var född 1911-01-15. Troligen i Blekinge, i varje fall har hon vuxit upp i Karlshamn. Hon levde en bit in på 1990-talet. Hon kremerades och gravsattes på Hvaler. Deras gemensamma son Lars är född 1941-05-01. Han är siste av Bernhardinas barnbarn som fortfarande är i livet. Ser fram emot ett sammanträffande så småningom. Vi får väl se.

#49. Mitt släktforskande har fått ett hack i kanten. Tog en andrahanduppgift för givet och kollade inte källan.
Olaus Carlsson Engdal är född 1845-11-06. Inget annat.
Nästa år firar vi Olaus på Gustav Adolf dagen. Flaggdag dagen till ära.

Det här är ingen protest mot Barnhusbarn 2. Hänvisar bara till tidigare inlägg.
#49. Carl Christoffersson Alm är född 1820-11-20 i Asarum. Susanna Petersdotter är född 1808-11-20 i Mörrum.
Även på denna kant äktenskapsförhinder. GID:1486.3.52600, "äktenskapförb. med Susanna frejd - fr. äldre boken pag. 44 med protest af öfriga ? 445"
Susanna hade sen tidigare en dotter Cicilia Carolina f. 1837-10-07 i Asarum. 1852 flyttar Carl till 618. Där finner vi honom som dräng. Men redan 1853 flyttat han till ?. Vad står det?
GID:1486.7.60200 Här finner vi Inb. Pig. Susanna Petersdr. fattig, med sonen Olaus Carlsson och dottern Cicilia Carolina Carlsdr. 1862-09-17 flyttar Olaus till ?. Vart? Finner inte Olaus i GID 1486.65.41700 som utflyttad.
GID: 1486.2018100 saknar jag Susanna och Cicilia. Har ögnat igenom Asarums döbok fr. 1861 och frammåt men hittar inget.

Någon sida 44 med paret kan jag inte hitta men på GID 1486.110.36400 finns de. Carl var sjöman innan han blev artillerist. Frejdanmärkningen är på Susanna och hennes familj. Sid 44 verkar hänvisa till en annan bok, kanske en speciell frejdbok. Susanna kommer 1845 från GID 1486.110.53300.
JO - här finns det: i hfl 1836-41 sid 44 GID 1486.71.57900: Fått tvenne resor oäkta barn och undergått fängelse vid vatten och bröd och fått uppenbar kyrkoplikt i Asarum för stöld. Enligt sida 855 verkar detta skett 1837. 1835 kom hon från Visby (1486.71.66200)
Då borde det finnas ett domstolsprotokoll - där brukar det finnas detaljerade uppgifter om personerna.)

1851 kom Carl från Karlskrona, det ser ut som han flyttas till ?listan 1853. Kan det vara obefintliga/på församlingen? Han finns i anteckningar om frejd, GID 1486.6.52500. Samt på obefintliga GID 1486.6.52300
År 1890 är han tillbaka i Tostarp som änkling.

Tack för hjälpen. Sickna anor man har. Inte undra på att man är den man är. Inget blått i ådrorna här inte. Vill bidra med ytterligare en komplettering.
#81 Vart tog Karl Adolf Reinhold vägen? Han dog redan 1897-03-12 i Bovallstrand. Bara 9 månader gammal, nio månader innan Adelina gick bort.

#118. Verkar vara vår Carl som är i farten.
Andra stycket. Vår Ingeborg dog i Fredrikstad 1960.

1842 snor Carl Christoffersson värvning som sjöartillerist. Enl. Björn Lippold är artillirister inte indelta soldater. De är heltids militärer. Det är där han får sin titel och sitt militära namn, Alm. Hans karriär som artillerist verkar sluta redan 1851.
Senare dyker pigan Elin Mattsdotter upp. Hon är född i Asarum 1844-06-08. Får en son, Johan Gustaf 1869-06-02 i Asarum. Elin är tydligen skriven i Jämshög vid den tiden. Enl. flyttböckerna flyttar hon åter till Asarum 1870-10-12. Får dottern Johanna Maria 1873-03-04. Fader till barnet är Ola Ysman? Åtrefinner honom mera.
Elin finns enl. GID:1846.15.56900 tillsammans med sina barn Johan och Johanna på Thorsarp No7. På samma rad (19) smög prästen in, Carl Kristoffer Alm. De flyttar strax till s5.
Elin dör 1875-10-19 i Asarum. Carl tar därefter hand om barnen. De flyttar till Tostarp No1. Johan flyttar 1887 till s942. och Johanna flyttar 1888 till s953. GID:1486.139.46900. John har efternamnet Petersson och Johanna tar kallar sig Carlsson.
Carl dör 1891-09-23.

Johanna Maria Karlsson dör ogift 5/3 1953 i Vånga (L).
Carl kommer från s 127, GID 1486.15.63400. Är Elna Maria Christoffersdotter hans syster?

Hade hämtat fel namn från mina anteckningar. Kvinnan heter Elna Mattsdotter och inget annat.
Elna och Carl gifter sig 1872-06-24. Det var på den tiden då midsommardagen inföll den 24 juni.
Tyvärr har mitt Genline abonnemang gått ut. Avser inte att ta upp det igen förrän efter helgerna. För julefriden skull. Ska leta mer efter Susanna, Olaus och Elna Maria i januari. Får under tiden ägna lite tid till min farmors släkt, som jag har på Arkiv Digital.

Elna Maria Christoffersdotter finns i samma hushåll som Carl flyttar ifrån när han gifter sig 2a gången. Ho är född 1814 och änka, därför tror jag att hon är hans syster.

Rättelse.
#86 4) Anna Lovisa var född 1882-03-04 i Kungshamn.
Den här strängen har blivit väldigt lång - och intressant!
Nu stoppar jag den och hänvisar till fortsättning i