Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 2025 ggr
Solveig
2007-11-24 17:33
0

Nöddop

Hur skriver ni när ett barn har nödöpts och dopet sedan konfirmerats? Vilken dag är dopdag? Både/och eller bara endera? Hittills har jag skrivit in "nöddopsdagen" som ju är födelsedagen i de flesta fall och sedan skrivit en anmärkning om bekräftelsen. Uppe i fjälltrakterna var det mycket vanligt med nöddop har jag märkt, det var ju långt till prästen och man tog väl det säkra före det osäkra.

Bjornen
2007-11-24 17:52
0

Jag använder bara födelsedag om den finns angiven, eller också dopdag om det inte finns födelsedag. Ev. kan jag göra anteckningar om dopdag som särskilda anmärkningar.

På ställen där det var långt till kyrkan var det dock viktigt att barnen var döpta för att klara sig undan olika onda makter. Om barnet var mer än 1 vecka (varierade kanske något från olika ställen) gammal och det dog odöpt skulle kyrkoherden böta. Det kanske inte riktigt borde kallas nöddop om det var regel att barnen döptes av lekmän. Ofta konfirmerades dopet mer formellt och troligen många gånger utan att barnet var närvarande. Både föräldrar, faddrar och barn kunde närvara genom ombud. Möjligen inkallades lekmannadöparen som fick vittna om dopets riktighet och även om dennes kristendomskunskaper ansågs tillräckliga. Några nöddop har jag hittat som kungörelser i kungörelseböckerna. Riktiga lekmannadop börjar ju inte uppträda förrän frikyrkorna blev legaliserade.

Hirit
2007-11-24 23:31
0

Exakt Solveig, det där har jag också funderat över. I Holger kan man även skriva in dopdagen likadant i Min Släkt-men som sagt var vilken av dem - nöddopsdagen eller dagen då dopet confirmerades? den frågan har även jag ställt mig.  Men kanske det rätta är att skriva in det datum då barnet nöddöptes ändå??? Jag brukar skriva det datumet vare sig det skedde på en vardag eller Söndag,men göra en notering när dopet confirmerades.