Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettallmoge
Läst 2615 ggr
LinaN
0

bärbög?

min mor är inne i bära barn i sjal-svängen och kom med ett märkligt ord häromdagen.

Bärbög eller skinnbög (enform av bärsäck man hade barnen i som i en sorts sele)  så det har inget emd homosexualitet att göra.

Men om den här bärdoningen verkligen heter jsut skinn/bärbög vet jag itne, men hade uppskattat bilder och länkar till ställen där jag kan läsa mer om hur man bar barn förr.

MvH Lina

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

AndersE
0

Välkommen in på Proveniens Lina!

Jag har inget svar på dina frågor, men ett snarlikt ämne har varit uppe här innan - lindebarn.

Kanske någon annan vet mer?

christerm
0
LinaN
0

tackar! :D

#2 det där vart precis vad jag letade efter! finns det mer om skinnbögarna häromkring? söker jag på det på nätet får jag upp gay pride grejor o det är inte den sortens bögar jag är ute efter ^^

AndersE
0

#2 Intressant!

LinaN
0

#2 du har aldrig sett en sådan här bärbög i verkligheten?

försöker se hur den är konstruerad.

christerm
0

#5 Näää - varken sett, eller än mindre legat i en sådan.

Skulle inte förvåna mig om Nordiska museet har sådana i sin samling - kolla med dem!

Bjornen
0

Lokalt finns det många olika namn på föremål eller företelser. Normalt använder vi ordet kass eller barnkass, men då är de mera stabilt gjorda av näver, spånor eller tunt trä. De placerades på kasshyllan vid moderns väggfasta säng.

De enklare typerna gjorda av skinn eller textilier har man använt namnen bälgsrunk, dingla, säckbamma eller vissa.

AndersE
0

#7 Intressant - och kul med alla dessa lokala ord på olika företeelser.