Läshjälp - recept

Cedroessens tror jag det står…
Citronolja, eller rättare citronskalsolja äfven kallad cedroolja, cedratolja, cedroessens. KJELLGREN Hirzel 55 (l870). citronoljan erhålles genom urpressning af citronskal (af citrus medica). hon användes mycket i likörtillverkningen, till konfekt och finare bakverk. Uppf. b. 5: 299 (1874).

Kanske tun(n) kniv..

Visste inte att det var en länk
…
Men kom ihåg att min mor hade en flaska cedroolja högst upp i skåpet när jag var liten.Ibland klättrade man(dvs jag ) upp på köksbänken och letade efter någt gott eller kul. Till det man( dvs jag) bara luktade på var cedrooljan i en liten "rolig" flaska när mandeln var provsmakad och russinen kanske slut…
Var tvungen att googla för att komma på vad det var..Kul att komma ihåg.Minns doften…
Någon gång har jag sett och smakat cedropepparkakor
Ja, nu får man nog gå in i en butik som sysslar med aromaterapi för att hitta det…?

låter troligt…
Du får väl provbaka när du löst alla klurigheterna så får vi höra hur det smakar…
http://www.shenet.se/ravaror/eocitron.html där står det mer om cedroessens…
När vi läst där känns det som att det inte finns så mycket mer att vet om just det ämmnet ialla fall .Jag blev imponerad….
Det sista - #10 - är nog inte en del av receptet utan plötsligt kommer tydligen en handarbetsbeskrivning…

Jag tror det skall vara brynas…. Är det pepparkakor?
"När som pepparkakebagarn baka pepparkakor tar han ner från skåpet största gryta och ett kilo margarin det skall smältas inte brynas…."
Men här kanske du skall bryna mjölet och sedan ÄLTA inte alta in det …

Kan du inte visa hela sidan så blir det kanske lättare att tolka innehållet…

Min gissning:
Bryna = steka tills får färg. Jfr bryna en stek.
Älta = knåda (jfr älta en fråga
Tack Alsterolle!
Kan man alltså bryna mjöl i en stekpanna? Är det för att ge färg eller förändra smak?

Anders!
OBS! Gissningar men skall leta om jag hittar något ang. bryna mjöl …

Eftersom bryna även kan heta fry på engelska letade jag efter "Fry flour" och fick en hel del träffar. På ett ställe står:
"To make sauce melt butter and fry flour until lightly browned"
Jo, det är ju klassiskt sätt att göra sås. Men här nämns inget om att bryna i matfett…
Kan ordet vara ett annat än bryna?
Tycker det ser ut som om det står nåt likanande:
hvete mjöl men der af skall boynas? lite
som man kan alta degen med …
Är det inte nåt mer i betydelsen att man inte ska hälla i allt mjöl på en gång?
Jo, jag tror att betydelsen bara är att man ska lägga undan lite - som sen användes i knådningen - men vill ju gärna veta vad det är för ord…
#3 kjersti - jag tror du har rätt. Det står nog "tun".

Ett lod = 1/32 skålpund = 4 Qvintin = 13,3 gram. Som myntvikt var 1 lod = 13,16 g.
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Lod_%28m%C3%A5tt%29
Hej
Att mjöl i ett bakverk skulle brynas i en stekpanna tror jag inte ni lyckas övertyga mej om. Visserligen är det blandat ihop sockerkaka och sockerkringlor härovan, men har den tron att i inget bakverk finns brynt mjöl. Färg fås väl bl a genom farinsocker. Så måste nog få en annan förklaring, som är mer trolig. Sockerkaksmet är ju flytande, så knådandetbiten handlar om kringlorna.
I morsans skafferi fanns fanns förutom cedroolja en 4-5 småflaskor med olika smaker. Bittermandel minns jag. Några droppar för smaksättning användes. I mitt eget finns inte såna finesser. GODBITEN gräddar och smaksätter mina kakor 1 mil bort på den enda butik som vi har kvar i närheten. Konsum som väl numer englifierats till COOP om man hinner med i alla svängar.
En gång i tin i vedspisens förlovade tid var det ingen konst att få till och ihop en sockerkaka. 2 st av alla ingredienser å en tjock skiva av smält smör, hemkört alltihop. Numer med den finessrika elspisen, och köpta ingredienser, verkar det vara en vetenskap som jag inte lyckats behärska. Så håller nästan på ge opp med mina försök i den riktningen.
Men vi har uppåt + 20 på dagarna så det kanske går prova med solskenet och ett förstoringsglas?
Ha en bra dag med eller utan hemgräddat
rune
#24 Jo visst är det två olika recept!
Nej, "brynas" kan vi nog glömma. Jag tror vi söker ett ord som betyder ungefär "spara" och som ser ut om "brynas".

Mitt förslag:
_"hvetemjöl, men der af skall bevaras lite som man kan älta degen med"
_älta = synonym till ordet knåda.
För övrigt finns cedroessens i bakavdelningen i varje livsmedelsaffär med självaktning. Om det nu är äkta eller något som är framställt på syntetisk väg, törs jag inte säga men finns gör det, det ingår i en serie med olika smakextrakter; pepparmynt, bittermandel, vanilj m.m, ja, förresten de små flaskorna är identiska med de som innehåller karamellfärg.

Mmm, ja, jag är långt ifrån säker på "bevaras" men vad skulle det annars vara? Något dialektalt ord som betyder "spara", kanske?
Vid förstoringen tycker jag att tredje bokstaven verkar vara ett "r" och inte den andra… birj…
För tillfället har jag i alla fall inget bättre förslag men jag ska kolla lite i synonym och korsordsböcker.

Ja visst finns Cedro nu också. Jag använder det i sockerkakor ibland. Dessutom har jag bittermandelessens till mazarinkaka och pepparmynt till mintchokladkakor. De små flaskorna är som svenne säger lika stora som karamellfärgsflaskorna. Jag har alla mina i en gammal teburk av plåt. Och nu till en riktig melodiradioövergång. På tal om Cedro tänker jag jag på trädet Ceder som är Libanons "riks-träd", den finns t.o.m på flaggan. Vilket är Sveriges träd för er? För mig är det björk.

#27 jag tror det skulle vara spara men blev en felskrivning helt enkelt… Jag tror fortfarande det står brynas men det ska det nog inte vara . Felskrivning kanske….
Björken känns väldigt svensk….

Ja, jag tror också det handlar om en felskrivning, något annat kan det inte vara, jag har kollat i alla möjliga dialektala ordböcker, o.s.v men har inte hittat något som kan stämma.
Tack för nedlagt arbete svenne!
Kanske är det så enkelt som en felskrivning…!?