Stockholmsproblem
Hej!
Jag är inte så van vid att skriva inlägg här, så jag hoppas att jag skall göra hyfsat rätt i alla fall.
Jag letar efter en person i Stockholm (egentligen fler men det får komma sedan) som heter Karl Oskar Johansson född 1885.09.11 i Sanne Socken, Bohuslän.
Han har flyttat så här: (Enligt Husförhör och utflyttningslängd)
Den 23 oktober 1906 flyttar han från Sanne Socken och till K Göta Lifgardes Förs i Stockholm, han återvänder 19 november 1909 till Sanne Socken.
När han kommer tillbaka till Sanne så står han som fd korpral och en särskild notering, Stamanställd.
Han flyttar än en gång till Stockholm från Sanne och det gör han den 13 maj 1910 och då till Hedvig Eleonoras församling.
Jag har försökt att leta i Rotemansarkivet och hittat en Karl Oskar som borde vara min. Men det som finns där kan jag inte tyda, är ju värra än Lotto raden, typ… :)
Nu var det där med att länka också, suck….
Undra om det blev rätt…..
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig att finna Karl Oskar i Stockholm. Mina kunskaper om storstan är väldigt dåliga, jag är ju van vid landsbygd där det inte finns så många böcker och församlingar att välja på… :)
Hälsningar
Susann
Han finns inte i Sveriges dödbok heller… och inte här heller,men kanske kan komma till nytta för någon annan också.
http://hittagraven.stockholm.se/
Hoppas det löser sig.Har du gjort någon efterlysning under Anbytarforum? Det är en frusterande när man inte hittar folk.Tittade på länken, kanske Stockholms stadsarkiv har mer upplysningar än i länken,fråga kan man göra.

Stockholms stadsarkiv kan säker hjälpa dig. De har hjälpt mig flera gånger. Lycka till!

Han finns i Rote 1, Storkyrko, från 27/10 1925, han kom då från Vanadisroten (nr 21). Vanadis finns tyvärr inte registrerad än. Enligt CD Gamla Stan bor Karl Oskar i kvarteret Latona 4 (Prästgatan/Västerlånggatan).
Han är gift med Hanna Cecilia född Johansson i Fägre (R) 3/3 1892. Har en dotter född 22/6 1922 i Johannes församling, hon finns inte med i dödboken 4 så hon kan fortfarande vara i livet.

Tack alla för hjälpen!
chrissan, nu har jag kommit en bit längre i mitt sökande.
Tackar!
Undrar vad den dottern hette - jag har Sveriges befolkning 1970 och 1980 - hade kunnat tittat efter - kan man hjälpa på något vis så är det bara roligt. Är hon gift så kan det bli knepigare om man inte har namnet.
Här är dotterns mor och då ser du när dotterns far avled också,men inte var.Lycka till.
18920303-5945 Johansson, Hanna Cecilia
Sandvik 540 54 Älgarås (Boendeadress 1 nov 1970)Död 11/11 1975. Kyrkobokförd (1971) i Älgarås, Töreboda kn (Skaraborgs län, Västergötland). Mantalsskriven (1971) på samma ort. Född 3/3 1892 i Fägre (Skaraborgs län, Västergötland).Änka (28/6 1931).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Hova-Älgarås, Töreboda kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan:FÄGRE (Skaraborgs län)Källor:
MTL 71 / RTB 75

Tyvärr får man ju inte skriva om nu levande. Jag hade samma tanke som du, Hirit. Har nu skickat ett privat meddelande till Sannes, det borde ju gå.
Just ja,Chrissan. Men man kan ju skicka det man får fram i ett privat meddelande som du skriver,det glömde jag i min iver.

Än en gång, tack för hjälpen.
Här får man sannerligen snabba svar, det är mer än vad jag har lyckats med på Anbytarforum.