Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1830 ggr
Alsterolle
0

Mitt första fynd

Yipee!

Nu har jag hittat mina första amerika-emigranter i dåtid.

GID 2697.5.32600 rad 23, 24 och 25. "Fattighjon (på fattighuset)
Beata Persdr är min FF M och hennes två barn Frans Edvin och Maria Josefina utvandrade vid 19 resp. 17 års ålder. Beatas man Andreas Andersson dog 1875 och Maria Josefina föddes 1877!. I födelsebok står Maria Persdr som mor till Maria Josefina som nog är felskrivning. Moderns ålder på 41 år stämmer ju med Beatas.

Som ny på amerikaletning tar jag tacksamt emot tips om var dessa tog vägen - jag har hittat dom på emigrantskivorna.

Anna-hfg
0

Ellis Island?

jag vet bara hur man forskar på lite ovanliga sätt så det är bäst andra ger råd.

chrissan
0

Alltså ca 1895? Vad heter de när de reser, Persdotter brukade man ändra till ett -son namn, faderns eller makens.

Alsterolle
0

Här är de data jag hittade om syskonen:

Efternamn:   ANDERSSON
Förnamn:     JOSEFINA M
Ålder:       17            Kön: K
Född: 1876/1877
Församling:  TROLLHÄTTAN    Län: P
Titel/Anm:   
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1894 05 04
Destination: BOSTON
Medåkande:   NEJ
Källkod:     53:485:60243  Frans Edvin
Ogift man
f. 29/3 1872 i Trollhättan, Älvsborgs län (Västergötland)
Utvandrad 1891
från Trollhättan, Älvsborgs län (Västergötland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 455
Emibas emigrationsakt: Trollhättan P 1891 015

Även Frans Edvin torde ha efternamn Andersson.

chrissan
0

Josefina M Anderson kommer 20 maj 1894 till Boston med Cephalonia. Hon ska till Massachusetts. 1900 i folkräkningen finns en Josephine Anderson i Boston MA, hon är hembiträde hos läkarfamiljen Kingsbury. Född juli 1877.

Alsterolle
0

#4 tack för tipset - visserligen var hon född i februari men sådant blir ju lätt fel. Jag tror jag hittade henne i census 1910. Nu med man Gus? Andersson som även han kom 1894. Bägge antecknade som "lodger" och hans yrke "Cigar maker" om jag läser rätt.

Bosatta Boston Ward 7, Suffolk, Massachusetts. I 1920 års census hittar jag bara en Gus Anderson i Crawfordville, Ill., denne är änkling, tråddragare vid Wire Mill. Lite jobbigt med 10-årsintervall. Det hinner hända mycket. Letar vidare …