Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 1637 ggr
AndersE
0

Bild-ID Samma flicka X 3?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad säger ni?

Alla tre bilderna kommer från en syster till den flicka jag vet är till vänster. Är det samma på de andra två bilderna till höger?

svenne
0

Mmmm…svårt att säga…

Kan det vara två tvillingsystrar? Finns det någon uppgift om systerskap?

Ögonbrynen på den vänstra sitter närmare ögonen än på den högra. Näsan och munnen är identiskt likadana, tycker jag.
Bilderna är väl tagna vid två helt olika tillfällen så det är svårt att säga, men otäckt lika är dom, det är väl frågan om det inte är samma person i alla fall…

svenne
0

Sedan jag svarade nyss har det tillkommit ytterligare en tredje bild. Jag tror nog att de tre bilderna föreställer samma person.

kjersti
0

Håller med #2

AndersE
0

Ja, jag hittade en tredje bild som jag lade till…

Jag tror ju själv att det är samma flicka. Det finns ingen tvillingsyster, men flera systrar. Systrarna tror jag dock jag känner igen så väl att jag inte tar fel.

mosterMimmi
0

Jag tror också att det är samma söta kvinna påalla bilderna. Öronen och ögonens avstånd är ju lika.

AndersE
0

Tack alla för hjälpen. Det känns bra att få synpunkter från fler ögon…

CarolineO
0

Jag tror 2 och 3 är samma, men ettan är en annan. Titta på avståndet mellan ögonen och ögonbrynen. Den första har ögonen längre upp.     Men å andra sidan , om man jämför överläppen är ettans läpp lite mer utåtputande, tvåans är plattare, men sedan liknar treans ettans, så det är lite knivigt…  Hur gamla är bilderna? Snusade man då? De kan ju gjort det i smyg… tänkte på just överläppen…     tror ändå att ettan är en annan…

AndersE
0

#7 Skillnaden i avstånd beror nog på att huvudet hålls i olika vinklar?

CarolineO
0

Nja, kollade också på det… men jag tycker ändå det ser olika ut på dem…

ambi
0

Jag tyckte först att 1 och 2 var samma kvinna, men så tittade jag på hakan och ettan har spetsigare haka än tvåan, men ögonen är otroligt lika. Så var det bild tre. Kvinnan där har en rundare kind, men fotot kan ju vara taget något år efter de andra. Jag har stirrat på treans och tvåans öra (ettans syns inte) och jag är tveksam till att de är samma öronvindling på de två korten.

Då blir då mitt försök till svar. Ettan och tvåan är inte samma person. Tvåan  och trean är troligtvis inte samma person.  Jag är tveksam. Ettan och trean verkar ha samma form på hakan, kan alltså vara samma person, fast några kilo senare. Öronen går inte jämföra. De tre var då väldigt lika. Svårt!

Problemet är att man går inte in så här nogrant och dissikerar sönder ett kort, då man vet att det är samma person. Kanske någon skulle testa oss på det? :-) Där personerna är kända. kanske med titeln Är det samma eller finns det en Svarte Pwtter?

AndersE
0

#10 Idag är jag så säker man kan vara på att det är samma person.

Bilderna:

• Tidigast är den i mitten. Elise är där ca 22 år gammal, ca 1904 inför en skyttefest i Trolleholm.
  • Bilden i mitten är odaterad, men jag skulle gissa på ca 1908. Tagen vid en sommarutflykt i det gröna tillsammans med systern och hennes blivande man.
  • Bilden till vänster är tagen 1911 då Elise gifter sig.