Ändra eller inte ändra - det är frågan
I går kväll hade jag en diskussion med kollegan Hans angående det material i form av en hemsida vi skall lägga ut på Hembygsföreningens WEB-plats.
Vi hade en diskussion om hur vi skall göra. Skall vi lägga ut den i originalskick eller rätta stavfel och stuva om materialet för att stilmässigt passa in i sin nya miljö…
Detta leder till en allmän reflektion om hur man skall göra med gammalt bildmaterial. Skall man gå på för fullt med bildbehandling eller undvika försköningen. Skall man fixa till nivåer, kontraster, färgstick etc. innan man lägger ut materialet? Kanske patinan hör till?
Att man bör behålla originalinscanningen i all sin skröplighet är helt klart.
Apropå skröplighet - en artikel i Aftonbladet med rubriken "Händerna ljuger inte"
ger upphov till många funderingar
Jag tror man måste börja med att bestämma varför man gör något - vad är syftet? Nu förenklar det inte alltid - ofta har man flera motiv, men…
Om man vill visa upp materielet som ett slags musei-materiel skall man naturligtvis inte ändra något.
Är syftet att göra det tillgängligt för användning bör man göra det så tillgängligt som möjligt - och det innebär ju bl.a. att rätta stavfel och kanske jobba med lay-out och annat.
Sen bör det ju framgå någonstans att man har ändrat…
Oavsett hur ni gör lär ni få kritik - men detta var min syn…