Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1753 ggr
AndersE
0

Släktvis - utbildning

Är det någon som har testat Släktvis?

Kan man rekommendera det till nybörjare?

Länk till Släktvis

Gnidde
0

Man måste troligen ha en viss datorvana för att det skall funka! Har ej provat själv.

Hälsningar Gnidde.

AndersE
0

#1 Hur vet du då att man måste ha datorvana..?

;-)

Cheyenne
0

De är synd att de inte har lagt upp en demoversion med exempel från utbildningen.

Gnidde
0

Av vad jag kunde se när jag klickade mig omkring på länken tror jagdt krävs en viss datorvana, annar blir det nog trögt om man skall börja leta i kyrkböckerna. En del är ju nästan oläsliga.GeneradGlad

Hälsningar Gnidde.

AndersB
0

Står det någonstans vem det är som utarbetat kursen? Genline sitter knappast automatiskt på någon kunskap att släktforska bara för att de tillhandahåller källor.

Hoppas det kommer någon konsumentvägledning. Någon rutinerad forskare måste gå kursen och utvärdera den på ett neutralt sätt. Det är sånt som ett släktforskarförbund borde kunna syssla med, tycker jag, men det går förstås bra med vem som helst!

Någon frivillig här? Glad

AndersB
0

Visst kommer det krävas datorvana. Inte sjutton startar Genline en utbildning i släktforskning om det inte innebär att sitta med FamilyFinder och söka i kyrkböckerna!

AndersB
0

Genline har många nya idéer, det är nog viktigt för dem att bredda utbudet när kyrkböckerna får stenhård konkurrens från SVAR och inte minst Arkiv Digital.

De jobbar också på något som heter Familjeband och Bygdeband. Verkar på första beskrivningen som en blandning av forum som Anbytarforum och Proveniens, och släktträdstjänster som Genvägar.

Det händer mycket intressant.

Cheyenne
0

Under http://www.genline.se/nyheter/ och 2007-02-12 står det så här;

"**Genline Släktvis - ute nu!

**Nu äntligen finns en webbaserad, interaktiv utbildning för dig som vill sitta hemma vid datorn och lära dig släktforska på Internet med hjälp av Genline.

Genline Släktvis är utbildningen som under sex månaders tid lär dig grunderna i släktforskning genom en intelligent utbildningsmetod. Genline Släktvis kommer ihåg vad du har lärt dig och meddelar dig också när det är dags att repetera dina kunskaper.

Manusförfattare till texterna i Genline Släktvis är Ewa Johansson som även är författare till den populära boken Släktforskningens Mysterium. Den tekniska lösningen är framtagen i samarbete med IT-företaget Vocab.

Priset för Genline Släktvis är endast 495 kr vilket ger dig sex månaders tillgång till utbildningen. Genline Släktvis säljs även i kombination med en månads abonnemang på de svenska kyrkböckerna. Priset för det paketet är 595 kr.

AndersE
0

Jag tycker Släktvis ser kul ut, och tanken är ju god. Men att betala 500:- för att se om man kan rekommendera till nybörjare känns inte rimligt…

Får se om här dyker upp någon som provat.

(#7 Psst, Familjeband och Bygdeband hoppas jag snart kunna berätta lite mer om… psst…)

;-)

Cheyenne
0

Jag tycker paketpriset är lite märkligt. 6 månaders tillgång till utbildningen i kombination med 1 månads tillgång till Genline. Trodde hela utbildningen grundades på att man samtidigt har tillgång till kyrkböckerna. Eller krävs det 5 månaders interaktiv utbildning innan man får tillgång till Genlines scannade böcker???

AndersE
0

#10 Jag håller med. Eftersom man förmodligen behöver abonnemang hela tiden så blir ju den verkliga kostnaden högre.

Men i och för sig så är ju rådet till nybörjare oftast att börja med annat än kyrkoböcker - prata med släktingar och så. En månads abonnemang kan man ju hinna rätt mycket på?

AndersB
0

#8 Tack, anade att det stod någonstans. Glad Ewa Johanssons bok har jag inte sett. Kanske den har recenserats någonstans?!

#9 psst här också… Skrattande 

Genline som företag måste vara ute efter att deras olika verksamhetsben ska stötta varandra. Med andra ord, de som tagit abonnemang på att läsa kyrkböcker ska vilja få hjälp med att lära sig släktforska (och köpa kursen Släktvis), och de som köper kursen ska ges något förmånligt abonnemang på kyrkböckerna. Samma sak med Familjeband och Bygdeband. Nya kunder ska knytas upp och nya tjänster ska säljas till redan befintliga kunder. Inget fel i detta.

Jag tycker det känns som de är utan större konkurrens med Familjeband. Kan nog bli en hit för dem, förutsatt att den tekniskt håller måttet.

Cheyenne
0

*psst*

AndersE o AndersB, ni är så hemlighetsfulla ang. familjeband. Personligen känner jag mig sårad ända in i hjärtetrakten som inte fick bli testare av det :(

Familjeband  

Flikarna är klickbara. Man får en idé om vad som komma skall….!

AndersB
0

#13 fick du inte? Det var trist. Jag blev tillfrågad eftersom jag tidigare betatestat Familyfinder. Det verkar ju intressant att se vad de åstadkommer med Familjeband.

Men har sedan inte hört något, så jag kanske inte är antagen jag heller.

AndersE
0

Jag har nu fått möjlighet att testa Släktvis under en vecka. Ett par tidiga reaktioner:

• Pedagogiskt upplägg, med små "filmer"
  • Det ingår även ett avsnitt om datorer - för den som inte är så datorvan
  • Tyvärr är arbetsytan liten, liksom en del av texten. Inget för den som har synproblem alltså.

Återkommer när jag testat mer.

AndersE
0

Nu har jag tittat igenom lite mer. Följande kapitel finns:

• Komma igång (om utbildningen)
  • Din dator (grundläggande dator- och Windowskunskap)
  • Introduktion (om släktforskning, antavlor, källkritik osv.)
  • Sedan separata böcker om olika kyrkböcker:
  • Födelse
  • Husförhör
  • Vigsel
  • Flyttning
  • Död
  • Ett kapitel om handskrift, med olika texter man får försöka tyda. Omedelbar feed-back.
  • Fördjupning
  • "Frågesport" med olika ord och förkortningar som förekommer i kyrkböcker.

De olika kapitlen om kyrkböcker har exempel - så man kan jobba länge med utbildningen innan man behöver Genline-abonnemang. Men när man skaffat det finns även frågor för den fasen (Pröva själv-kapitel).

Jag tror nog det här kan vara vettigt om man vill sitta hemma vid datorn. Jag tror man kan lära sig mycket på kort tid. Just detta att man hela tiden får veta direkt om ma gjort rätt eller fel gör att utbildningskurvan blir rätt brant.

AndersE
0

#15 Den lilla texten löses enkelt genom att använda förstoringen längst ner till höger på IE7.