Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 4079 ggr
Cheyenne
2007-08-03 01:20
0

Scanner

Behöver tips på en billig scanner för hemmabruk men som ändå har hög upplösning. Avsedd att främst scanna gamla svart/vita fotografier.

gurin
2007-08-03 11:29
0

Jag har en sådan här och jag är väldigt nöjd. Det finns numera bättre och dyrare men allt handlar om pris och prestanda.

mvh/gurin

AndersE
2007-08-03 13:57
0

Ska du bara skanna pappersbilder? Eller även negativ?

För negativ behöver du ett "ljuslock" och då minskar utbudet och höjs priset. För att bara scanna pappersbilder tror jag inte du behöver betala mycket för att ändå bli nöjd. Jag had länge en enkel, billig scanner som gav bra resultat - men jag saknade möjligheten att scanna glasplåtar, dia och negativ.

Alsterolle
2007-08-03 14:30
0

Jag föreslår en märkesscanner som klarar av papperkopior, dia och filmnegativ.

Det är Canon Canoscan 4400F. Här finns tester och användarrecensioner.
Tror att den finns hos de stora kedjorna. Priset är verkligen överkomligt!

AndersE
2007-08-03 16:15
0

Hur är det med Canon nuförtiden. De har väl en liten "historia" av att vara väldigt billiga att köpa, men dyra att använda? Så var det med den jag hade för många år sedan. Dåliga erfarenheter håller ofta i sig - men det kanske inte är så nu?

gurin
2007-08-03 17:30
0

Med all respekt för billiga apparater så vill jag hävda att det lönar sig att köpa en dyrare. Den tid du lägger ner på att skanna bilder är den stora investeringen du gör. Med en billig skanner kommer du att vilja göra om det några år senare. Dessutom är det så att det rent arbetsmässigt går fortare att använda de lite dyrare produkterna eftersom du kan göra så pass många justeringar i själva skanningen och då inte behöver lägga så mycket efterbearbetningstid på bilderna.

Att få bilderna i hög upplösning direkt lönar sig. Om jag skulle köpa en nu i dag skulle det tveklöst bli en av Epsons dyrare modeller (V700). Möjligheten att använda ICE-teknologin (till för oss med gamla foton) och att kunna ställa in vilken film negativen kommer i från när du skannar negativ är mycket värdefull.

Så lägg de extra tuenslapparna på en bra produkt i stället för att köpa en 1000-kronorsmaskin. Det lönar sig i längden, eller ganska fort.

mvh/gurin

[SvenA]
2007-08-03 17:34
0

Cannon har väldig dålig kundservice så det märket skulle jag aldrig köpa.

AndersE
2007-08-04 11:39
0

#5 Jag faller för argumentet:

"Den tid du lägger ner på att skanna bilder är den stora investeringen du gör." Med hänsyn till all tid man ska lägga med scannern bör man ju bli nöjd…!

Samtidigt som det ju ändå är bättre att komma igång med att scanna än att gå och vänta på att få råd med "värstingen"…

Jag har själv en "Epson Perfection 1650" med ljuslock som jag är nöjd med även om ljuslocket är för smalt för glasplåtar.

En sak att tänka på är vilket bildbehandlingsprogram man har. Jag använde länge det "Microsoft PictureIt" som fanns på datorn. När jag senare började använda "Photoshop Elements" upptäckte jag att jag kunde scanna medi bättre upplösning. Det var alltså bildbehandlingsprogrammet - inte scannern - som utgjorde begränsningen.

Jag har varit väldigt nöjd med Epson. Här finns en billig Epson, med möjlighet att scanna dia/negativ, med upplösning på upp till 4800 x 9600 dpi och "kan även restaurera dina foton digitalt utan att använda en bildretuscheringsmjukvara."

(Sen finns det ju Epson scanner för 10.000.- också… Själv skulle jag gärna köpa en V750 Pro - "har en anmärkningsvärd upplösning på upp till 6400 x 9600 dpi och ett dubbellinssystem som ger en ojämförbar prestationsnivå för en platt skanner. Perfection V750 Pro har Digital ICE-tekniker för att ta bort damm och repor från t.ex. fotopapper. Skannern levereras med ett flertal programvaror, som Adobe Photoshop Elements 3.0, SilverFast AI och ABBYY FineReader 6.0.")

Cheyenne
2007-08-04 11:50
0

Tack för alla råd. Ett huvudkrav från min sida var att scannern inte fick kosta mer än 1000-1500 kronor och helst därunder. Nu visade det sig att sambon som arbetar inom IT redan hade rekat marknaden och kommit fram till en Canon Canoscan 4400FLänken öppnas i nytt fönster

Samma som  Alsterolle förseslog alltså. Tydligen har den av flera stora datatidskrifter listas som "the most valuable scanner under 100$ " och det räcker gott och väl för mig.

AndersE
2007-08-04 11:57
0

Ja, min kritik mot Canon gällde ju skrivare. En scanner ska ju vara underhållsfri…

Cheyenne
2007-08-04 12:09
0

Med tanke på att min sambo får magsår varje gång jag sätter mig vid datorn så lär det väl inte dröja länge innan jag hänger på telefonen till sambon eller supporten oavsett scanner och prisklass Skrattande

läs;

Jag - "M, det fungerar inte"

M - "Vad är det som inte fungerar?"

Jag - "vet inte, får något felmeddelande"

M - "vad säger felmeddelandet?"

Jag - "att någon script is running"

M - "vad har du laddat ner för något?"

Jag - "jag har inte laddat ner något"

M - (tittar på min dator) "Vad är det här då?"

Jag - "inte vet jag"

M - "Du vet inte vad du håller på med"

Jag - "men jag HAR INTE laddat ner något"

M - (Suckar) "du är varje IT-supporters värsta mardröm"

AndersE
2007-08-04 12:37
0

#10 Jag känner igen en del. Fast min sambo sätter sig inte vid datorn mer än när hon måste…

;-)

svenne
2007-10-03 14:09
0

Hur har det gått, Cheyenne? Blev det en Canon canoscan 4400F. Jag är i antågande att köpa ny scanner och vill veta om du är nöjd med den.

Cheyenne
2007-10-03 14:30
0

Japp Svenne, precis en sån blev det. Har bla roat mig med att scanna negativ med den där pappersfoton saknas. Är nöjd, ffa med tanke på priset. Största problemet har varit att lära mig att hantera bildredigeringsprogrammet som följde med (ArcSoft PhotoStudio).

Fundersam

svenne
2007-10-03 14:49
0

Låter bra, det blir nog en sån. Med tanke på att Alster-Olle som är verkligt kunnig inom dessa områden rekommenderade den så är jag inte orolig över kvalitén. Jag har bestämt mej att byta ut både datorn och scannern mot nya grejer, efter som min nuvarande scanner är 10 år gammal, iofs fullt fungerande, men saknar funktionen att scanna negativ och diabilder och datorn börjar bli trött i största allmänhet.

Ang. bildredigeringsprogram tycker jag en del avancerade är vääääldigt krångliga. För egen del nöjer jag mej med "Microsoft Picture It", som följde med när jag köpte min nuvarande dator år 2002. Jag har tagit bort Adobe photoshop ur datorn, som amatör räcker Picture It fullt ut till mina behov.

Tack för utlåtandet, skall i em åka och titta efter en sådan.

AndersB
2007-10-03 15:51
0

När jag köpte ny dator i juni köpte jag en HP skrivare/skanner/kopieringsmaskin (HP deskjet F380). Billig och bra med 3 funktioner i ett, men väl inget för proffsskannaren.

Framförallt spar det utrymme, nu kunde jag pensionera min gamla ännu väl fungerande men gigantiska Epson-skanner från slutet av förra millenniet.

gurin
2007-10-03 18:55
0

Jag lägger mig i detta en gång till och ger samma råd på nytt. Pröva i alla fall en lite dyrare scanner innan ni nöjer er med en sämre. Ju bättre scanner ju mindre arbete i photoshop.

Här tycker jag att det är dumt att snåla. På samma sätt som att objektivet har stor betydelse för fotografiet har scannern det för den inscannade bilden.

Alltså, ju mindre ni kan desto viktigare är det med en bra scanner. Jag menar, hustrun som nu börjar bli en riktig fena på Photoshop kan få många mycket dåliga bilder i alla fall hyfsade hävdar med bestämdhet att det sparar många timmar att scanna om dem i stället för att försöka fixa till dem hon redan scannat med vår tidigare scanner.

mvh/gurin