Georg Björk
Enl "Emigranten Populär 2006" emigrerade George Oscar Björk fr Göteborg 1905-04-07 och reste via England till Boston, dit han anländer 21 april med fartyget Saxonia (indexerad som Georg O Bjorke). Han uppger att hans uncle Alfred Carlsson 5353 Emerald Ave Chicago har betalt hans biljett och han är på väg till honom. Charles har tidigare emigrerat till US och har bildat familj där. Jag har fått hjälp med att finna honom i US Census 1910, 1920 och 1930, men George återfinns inte i detta sammanhang. På "Familysearch" har jag en uppgift om en Georg Björk och att han skulle ha gift sig 1915 med Ester Lindgren i New York, men jag vet ju inte om det är "min" George. Angiven född ca 1895 i Sverige. I US Federal Census 1920 får jag träff på George Bgork (Georg Bjork) på Manhattan New York och han är då 30 år, vilket kan vara rätt, eftersom han är född 1889-02-05 i Bro församling i Bohuslän. I US Federal Census 1930 får jag träff på en Oscar Bjork i Bronx New York och han skall vara född ca 1889 i Sverige, vilket i och för sig kan stämma. Då skall man veta att det finns en Oscar Björk fr Vinköl i Västergötland (född ca 1889) som utvandrade till US 1914 med destination Boston, så det kan ju mycket väl vara denne Oscar också och då är det ju fel Oscar jag funnit.
Kan ngn ge mig ett tips på hur jag kan hitta "min" George i US vore jag väldigt tacksam. Jag har letat efter honom i två år nu utan större framgång.

Kan han ha använt namnet Nelson och uppge sig vara född i Lysekil?
George Oscar Nelson, född angivet datum, mönstrar till WW1. Han uppger sig ha ansvar för moder, fru och två barn. Han bor i Seattle, King County, Washington
Om det kan vara rätt så finns det säkert mer uppgifter att hämta

Enligt Italiangen dör en Oscar Bjork 48 år den 9 augusti 1937 i Bronx, New York. Om detta är din Björk eller den andra kan man inte se. Man kan skicka efter dödsbevis som kostar pengar.

George O Nelson bor i Snohomish County, Everett 1920 med tre barn. Han är gift med Mabel från Norge (enligt birth index hette hon Enger som flicka)
Tack för de snabba reaktionerna från er.
Jag tvivlar på Nelson, eftersom jag inte ser kopplingen på varför han skulle kalla sig just Nelson. Jag har ett svagt minne av att jag tidigare fått kommentaren om denne Nelsson, men då vill jag minnas att jag kollade upp detta och att den mannen mycket riktigt heter Georg Oskar Nilsson och är född i Lysekil samma år, men det är alltså i så fall fel gubbe. Jag skall kolla det en gång till.
Jag tror lite mer på denne Georg som återinns i New York 1920, men jag behöver mer uppgifter om honom för att känna mig säker på att jag är rätt ute.

Just det, nu minns jag. Jag gav samma svar före sommaren på denna fråga.
Det finns en sak som slår mig nu, när han reser till USA så ska han till sin Uncle, som har adress C/o Nilson. Undrar vem denne Nilson är

Bro och Lysekil ligger väl i samma pastorat, tror jag.
Jag hittar ingen George Oskar född i Lysekil det året, men det kanske någon annan gör.

Om det visar sig intressant så dör George Nelson i jan 1963. Det är oklart om han dör i Staten Washington, hittar honom inte i Washington death index. Hans SSN är 534-30-3882
Att jag fortsätter att hålla liv i denna person beror på att jag inte är helt säker på att han är fel. Blev han "adopterad" av någon Nilson när han kom till USA. Hans pappa lämnade tydligen familjen redan 1890. Finns notering i kyrkbok att han dog runt 1896, men det kan vara diskutabelt eftersom det finns en AL Björk i norsk folkräkning 1900
Swema, Du har rätt i att fadern försvann till Norge, men enl pastorsexp i Tossene församl återkom han till församlingen (ingen vet när) och bodde på fattigstugan till sin död 1917. Han levde då under namnet Mattiasson (ist för soldatnamnet Björk) och det var ju efter fadern Mattias Spring. Dödsorsak "kräfta".
Noteringen i kyrkboken om att han skulle ha dött i Norge i slutet av 1800-talet tycks alltså vara ett villospår, knake i avsikt att vilseleda, eftersom han inte kontaktade sin gamla familj då han återvände och också bytte namn.
Om nu Nelson är rätt person, vem är då denne Bjork som återfinns i New York 1920 och som föddes i Sverige ca 1889. Enligt Emibas finns det ingen ytterligare som skulle kunna stämma in.
Ja, nog finns det att spekulera kring och jag är väldigt glad att ni engagerar er i frågan, för den betyder mycket för min moster och hon vill gärna få klarhet i detta öde.

En pusselbit, som stör mig en bit, är varför han inte hittas i census 1910.
Din fråga om New York 1920 är relevant, men det bör tilläggas att det verkar som censustagaren inte träffat Bjork eller den han bor hos, så uppgifterna om namn och ålder bör tas med en nypa salt