Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 2094 ggr
AndersE
0

Dokumentera dokument

En kamera duger faktiskt utmärkt att använda som scanner eller kopiator. Själv skaffade jag mig en liten digitalkamera för ett tag sedan som är bra att ha med - på arkiv, bibliotek eller muséer.

Tyvärr kan det vara svårt att hålla kameran helt vinkelrätt, men det går nästan alltid bra att läsa texten.

Idag fotograferade jag t.ex av en hel artikel i en bok på biblioteket som inte lånas ut.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också använt digitalkameran på arkiv och det blev jättebra!
Den bifogade bilden är tagen med min digitalkamera på fri hand (utan något som helst stativ) från ca 40 cm avstånd ner i originalboken. Ganska bra resultat, eller hur?

AndersB
0

Jag har nyligen köpt min första rejäla digitalkamera, ja kamera överhuvudtaget. Har en lite udda fråga! Hur bär ni med er kameran? Den är för stor för att ha i fickan, och det känns osäkert att ha den dinglande på axeln (och en aning fånigt). Ska man skaffa en speciell kameraväska, eller? Hur gör ett fotoproffs? Fundersam Glad

AndersE
0

#2 Min är liten nog att ha i fickan…

Det är väl helt OK att ha den på axeln? Annars finns ett stort utbud av bra väskor i olika storlekar.

Jag får lite "fish-eye-effekt" när jag går nära. Bifogat en bild av en annons i en jultidning från 1909.

svenne
0

Jag har en sån där gammal "videolog" som man kör mikrofilm i. Tog fram den för ett tag sedan och bilderna blir bra mycket bättre än på mikrofichekort! Den här bifogade bilden tog jag mot ljus tapet på ca 2 meters håll, lite från sidan för att undvika skuggor. Resultatet blev inte så pjåkigt alls. Kameran är inget märkvärdig alls, 3,2 mpix och den kostade ett par tusen för ett par år sedan.
Fullt godtagbart resultat!

AndersE
0

Vad är en videolog? Kan du alltså visa mikrobilder på duk med den?

Kvaliteten på din bild är helt OK!

svenne
0

Det är en läsapparat för rullfilm.
Du har väl inte släktforskat länge nog för att ha använt en sådan. Jag köpte min i början av 1980-talet. Då fanns ju inga mikrofiche-kort utan allt låg ju på rullfilm, de så kallade mormonfilmerna, vilka är bl.a underlag för mikrofichekort och Genlines scanning.

Videologen ser ut som en långsmal diabildsprojektor och den ligger i en vagga som är svängbar för att kunna se kyrkboksidorna från flera håll (en del äldre böcker har ju sidorna "på tvären" så att säga), sedan sitter det två hållare för rullfilmsspolar, och man sätter in rullfilmen mellan två glasskivor i en hållare och vevar filmen fram eller tillbaka. En utsökt optik gör att bilderna blir knivskarpa! Det finns en vitlackerad skärm till den men det bästa resultatet får man om man kör upp bilderna på en ljus vägg, där man får upp storleken till minst 1,5x1,5 meter.
En kanonpryl!

AndersE
0

Jag har ju tittat på filmer på bibliotek, men då tittar man på en "bildskärm".

Jag håller med om att det oftast blir fin kvalitet när man tittar direkt på filmen så. Omvägen via Genline verkar ha kostat något…

Kan man köpa och låna filmer från SVAR likaväl som kort?

svenne
0

Jag vet faktiskt inte om man kan köpa mikrofilm från SVAR. Förr beställde man lånefilmer via biblioteket, nackdelen var att ibland efter att ha lånats ut hundratals gånger kunde de vara ganska slitna och trasiga, ja till och med av på sina ställen och lagade med tejp.  Ville man köpa filmer, (kopior av mormonfilmerna) fick man beställa dem från Riksarkivet. Jag har en hel del egna gamla mikrofilmer som jag köpte på 80-talet och eftersom de är i stort sett i nyskick så blir bildkvalitén oöverträfflig om man jämför med SVAR:s mikrofichekort och Genlines scanning. Båda alternativen är ju scanning av mormonfilmerna och tappar naturligvis lite kvalité på vägen.

Nu är de gamla videologerna ganska eftertraktade eftersom de inte tillverkats på en del år och man ser ofta annonser om folk som vill köpa dem. När mikrofichen succesivt ersatte filmerna togs det fram en tillsats att sätta på videologen just för mikrokort, tyvärr var jag för korkad just då för att köpa en sådan medan de fanns.Ledsen

AndersE
0

Det är lätt att vara efterklok…

schroders
0

Jag har också en 'vidiolog' (som jag har för mig att den kallades) hemma med alla filmer från Grangärde och Floda i Dalarna. Men det blir inte ofta som man tittar på dem. Men bra läskvalitet är det i alla fall.

Bilden som du, svenne, lagt ut är ju från Borgvik. Jag kände igen efternamnet, Bäcker, och jag sökte i min databas och fann familjen! Dock hade jag inte alla datum. Nu är detta inte någon nära släkt, vi har samma ana på 1500-talet (Caspar Hoyer).

svenne
0

Familjen Bäcker är inte släkt med mej, jag knäppte bilden för en tid sedan när en god vän var hemma hos mej och vi kikade lite på hans anor i Borgvik, eftersom jag har alla filmer med material därifrån. Nackdelen med "vidiologen" som det nog stavas vid närmare eftertanke, är ju att det är lite omständigt att plocka fram den så det bli ju inte speciellt ofta. Däremot när man höll på som bäst och satt och vevade mikrofilm så armarna domnade, så stod den ju alltid framme och var tillgänglig.

Lisko
0

Då kanske jag skulle pröva att fota av sidor från Svenska Gods och Gårdar på Biblioteket, det får man väl eller?

AndersE
0

#12 Ja, det kan inte vara några problem. På mitt bibliotek får man ta kopior i kopieringsmaskinen, men det blir bättre med fotografering.