Hålla föredrag
Min släktforskarförening har vagt pratat om att ha några som åker ut till skolor och håller föredrag om släktforskning. Men det ser inte ut som det blir av.
Men jag har blivit sugen att åka ut och hålla föredrag. Jag gjorde det några gånger i början av 90-talet när jag började forska. Ja, inte åka ut, men höll föredrag på ett ställe jag var på.
Men vad skulle föredraget innehålla, om man ska hålla ner det till ett timslångt föredrag?
Ska man involvera föreningen som har ett svalt intresse eller göra det själv? Och var ska man vända sig om att man är tillgänglig för att hålla föredraget? Ska man ta betalt eller vara gratis?
Tips och råd hade varit bra.
Det låter spännande…
Någonstans finns en sträng här där Gurin gav kloka råd!
Är det skolor du tänker dig?

Ja, det BEHÖVER inte vara just skolor, det kunde ju vara till exempel företag, äldreboende eller fängelser…
Det är bara upplägget jag är lite osäker på.

#3 Ja, det är så stor skillnad beroende på vad man har för syfte själv, och vad man tror åskådarna har för förväntningar.
Jag tror att det finns många föreningar av olika slag som söker föreläsare till sina träffar. Man kanske ska börja där - hålla ett "informationsföredrag" om vad släktforskning är, hur man kan jobba med dator och internet och så…
Vill man ha betalt ska det nog vara företag som betalar. Jag försöker fundera ut vilket företag, och i vilket sammanhang, man vill betala för att de anställda ska få höra om släktforskning…

Studieförbund- De kan dra ihop folk till lite föredrag ibland. På somrarna har Studiefrämjandet föredrag i Hovdala borggård, alltid välbesökt. Ring Studiefrämjandet i Hässleholm och erbjud dina tjänster!
Hur gick det med det här Anna?